کتاب | دانش | علم و فناوری | عمومی | ده باور بی اساس علم مدرن
ده باور بی اساس علم مدرن شابک: 9786225734166 374 صفحه 430 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 باور اساس مدرن روپرت شلدریک علیرضا شفیعی نسب دانش علم و فناوری عمومی

1,275,000 ریال 1,700,000 ریال

ناشر: ترجمان علوم انسانی

چاپ یکم

کتاب «دَه باور بی‌اساسِ علم مدرن» نوشتۀ روپِرت شِلدریک
نقدی بر بعضی نظریه‌های علم مدرن که بدیهی تلقی می‌شوند. کتاب «دَه باور بی‌اساسِ علم مدرن»، با عنوان اصلی Science Set Free: 10 Paths to New Discovery، کتابی به‌قلم روپِرت شِلدریک دربارۀ نظریه‌هایی در علم مدرن است که به اصول و باورهایی بدیهی و مسلّم در جهان امروز بدل شده‌اند اما به‌اعتقاد شِلدریک در این کتاب، این نظریه‌ها مفروضاتی بدون پشتوانۀ علمی و ناسازگار با یافته‌های جدید هستند.
شلدریک در کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» بر آن است که اثبات کند بعضی نظریه‌هایی که علم مدرن آن‌ها را چنان مسلّم و بدیهی می‌داند که کمتر دانشمندی در درستی و حقانیت آن‌ها شک می‌کند درواقع مبنای علمی محکمی ندارند اگرچه از بس تکرار شده‌اند حکم باورهایی جزمی و غیرقابل انکار را پیدا کرده‌اند.
کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» کتابی است که لری داسی، نویسندۀ کتاب «اختراع دوبارۀ پزشکی»، در توصیف آن و در وصف نویسنده‌اش می‌نویسد: «روپرت شلدریک درواقع داروینِ قرن بیست‌ویک است؛ او علم را در مسیری جدید و خلاق قرار داده است. تنها امر مسلم در علم این است که علم همواره در حال تغییر است. شلدریک در این کتاب تصویری الهام‌بخش از این تغییرات ارائه می‌دهد.»
همچنین دین رادین، نویسندۀ کتاب «جهان آگاه»، کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» را این‌گونه وصف می‌کند: «تصور غالب این است که علم رها از پیش‌فرض‌ها، جزم‌ها و قیدوبندهاست، اما این‌طور نیست. شلدریک در این کتاب ده باور جزمی علم مدرن را بررسی می‌کند. بعد از خواندن این کتاب متقاعد شدم که حق با اوست. اگر قبول دارید که علم باید از عقاید جزمی رها شود، این کتاب را بخوانید. اگر قبول ندارید، این کتاب را دو بار بخوانید.»
متن اصلی کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» اولین بار در سال 2012 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن»
کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» کتابی علیه دیدگاه‌های علمی ماتریالیستی دربارۀ طبیعت و موجودات است. روپرت شلدریک در کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» آن دسته از نظریه‌های علمی را مورد نقد قرار می‌دهد که تمام واقعیت و نظام طبیعت و موجودات را مادی یا فیزیکی می‌دانند و طبیعت و موجودات را ماشینی متشکل از مادۀ بی‌جان می‌دانند. شلدریک اما در کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» در پی اثبات وجوه متافیزیکی طبیعت است.
کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» به ما می‌گوید که جهان صرفاً واقعیتی مادی نیست و امور متافیزیکی را نمی‌توان و نباید خرافه به حساب آورد. این کتاب همچنین از هدفمند بودن طبیعت سخن می‌گوید و از اینکه تکامل، برخلاف آنچه علم مدرن غالباً به ما می‌گوید، فرایندی تصادفی نیست.
یکی از مباحث مطرح در علم مدرن، وابسته بودن ذهن و آگاهی و شناخت به عملکرد مغز است. شلدریک در کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» این نظریه را نیز مورد نقد قرار می‌دهد. او همچنین در این کتاب در پی آن است که اثبات کند، برخلاف آنچه در علم مدرن به دیدگاهی رایج بدل شده، ارادۀ آزاد یک توهم نیست.
به‌اعتقاد شلدریک نظریه‌هایی که او در کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» با رویکردی انتقادی به آن‌ها می‌پردازد باورهایی جزمی‌ هستند که ریشه در دیدگاه قرن نوزدهمی مبتنی بر مکانیکی بودن طبیعت دارند.
کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» از پیشگفتار، مقدمه، بخشی با عنوان «سرآغاز» و دوازده فصل تشکیل شده است. فصل‌های دوازده‌گانۀ کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن» عبارتند از: «آیا طبیعت مکانیکی است؟»، «آیا مقدار کلی ماده و انرژی همیشه یکسان است؟»، «آیا قوانین طبیعت ثابت هستند؟»، «آیا ماده ناآگاه است؟»، «آیا طبیعت بی‌مقصود است؟»، «آیا وراثت زیستی تماماً مادی است؟»، «آیا خاطرات به‌صورت ردهای مادی ذخیره می‌شوند؟»، «آیا ذهن در حصار مغز است؟»، «آیا پدیده‌های فراروان‌شناختی توهم‌اند؟»، «آیا فقط پزشکی مکانیستی واقعاً موثر است؟»، «توهم عینیت» و «آیندۀ علوم».

دربارۀ روپِرت شِلدریک، نویسندۀ کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن»
آلفرد روپِرت شِلدریک (Alfred Rupert Sheldrake)، متولد 1942، نویسندۀ انگلیسی و پژوهشگر فراروانشناسی است. شلدریک دارای دکترای بیوشیمی از دانشگاه کمبریج است. او واضع فرضیه‌ای موسوم به رزونانس مورفیک است که فرضیه‌ای‌ست که ذاتی بودنِ حافظه در طبیعت را مفروض می‌گیرد. پژوهش‌های شلدریک متمرکز بر موضوعات مربوط به ماوراء‌الطبیعه، نظیر پیش‌شناخت و تحقیقات تجربی دربارۀ تله‌پاتی، است.
از جمله آثار روپرت شلدریک می‌توان به کتاب‌های «علم و آیین‌ها: تأثیر تجربه‌های معنویِ راهگشا بر بدن، مغز و سلامتی» و «حضور گذشته: رزونانس مورفیک و عادات طبیعت» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ده باور بی‌اساس علم مدرن»
کتاب «دَه باور بی‌اساسِ علم مدرن» با ترجمۀ علیرضا شفیعی‌نسب در انتشارات ترجمان منتشر شده است. علیرضا شفیعی‌نسب، متولد 1369 در دزفول، مترجم و ویراستار ادبی ایرانی است. شفیعی‌نسب دارای فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران است. او، علاوه بر ترجمۀ کتاب، به‌عنوان مترجم با نشریات مختلفی همکاری کرده است.
از ترجمه‌های علیرضا شفیعی‌نسب می‌توان به کتاب‌های «نظریه‌ای دربارۀ شغل‌های مزخرف»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «جاذبۀ صفر»، «گلبرگی از دریا» و «چگونه مرور کتاب بنویسیم: مرورنویسی برای مشاورۀ خوانندگان» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down