کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | اخلاقی زیستن
اخلاقی زیستن شابک: 9789644892141 220 صفحه 240 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 اخلاقی زیستن پیتر سینگر کیوان شعبانی مقدم علوم انسانی فلسفه غرب

1,360,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌‌هم‌‌پیوسته» نوشتۀ پیتر سینگر
جستارهایی درباب اخلاق عملی و نوع‌دوستی. کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»، با عنوان اصلی Living Ethically In an Interconnected World، مجموعه‌ای از جستارهای کوتاه پیتر سینگر در پاسخ به این پرسش است که آیا اخلاقی زیستن در دنیای امروز امکان‌پذیر است و چطور می‌توان در این روزگار، اخلاقی زندگی کرد؟
سینگر در کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»، که چنانکه در مقدمۀ این کتاب اشاره شده تعدادی از محبوب‌ترین جستارها و استدلال‌های او از ابتدای هزارۀ سوم تا اواسط سال 2020 را دربرمی‌گیرد، معتقد است که بله می‌توان در دنیای امروز اخلاقی زیست و اخلاقی عمل کرد.
کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» به مسائل مهم انسان امروز می‌پردازد و بابِ بحث درباب پرسش‌های مهم انسانی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را که انسان‌ها با آن‌ها مواجهند می‌گشاید.
پرسش محوری‌ای که جستارهای کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» را به هم متصل می‌کند این است که چگونه می‌شود در دنیای پیچیدۀ امروزی اخلاقی زندگی کرد؟ سینگر معتقد است که راهکارهایی عملی برای اخلاقی زیستن در جهان امروز وجود دارد و این راهکارها را در کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» ارائه می‌دهد.

مروری بر کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»
پیتر سینگر در کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» مباحث و پرسش‌های خود درباب شیوۀ اخلاقی زیستن در جهان امروز را با ارجاع به رویدادهای گوناگون جهان در سال‌های اخیر و به زبانی ساده مطرح می‌کند.
کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» نقدی است بر تجمل و مصرف‌گرایی و الگوهایی رایج در زندگی امروز که امکان اخلاقی زیستن را از آدمی سلب می‌کنند.
سینگر در جستارهای کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»، در جستجوی پاسخی برای پرسش‌هایش درباب چگونگی امکان زیست اخلاقی در جهان امروز، به گوشه‌وکنار دنیا گریز می‌زند. گاه به اوکراین می‌رود، گاه به مسائل خاورمیانه می‌پردازد، در جستاری به دنیای فوتبال می‌رود، در جستاری دیگر به ماجرای کشتن جورج فلویدِ سیاهپوست در امریکا و تظاهرات اعتراضی بعد از این قتل اشاره می‌کند، جستاری را به کرونا اختصاص می‌دهد، در جستاری از سوختن کلیسای نوتردام در پاریس می‌نویسد، در جستاری سراغ موضوع پرنسس دایانا و محبوبیت او و نیکوکاری‌اش می‌رود و در تمام این جستارها و دیگر جستارهای کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» مباحث خود را حول مسئلۀ اخلاق و امر اخلاقی و اخلاق کاربردی و اینکه چطور می‌توان در دنیای معاصر، زیستی اخلاقی داشت شکل می‌دهد.
سینگر اگرچه در جستارهای کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» با نگاهی انتقادی به جهان امروز و مسائل آن می‌نگرد اما به‌هیچ‌وجه به آینده بدبین نیست. او در مجموع، چنانکه در بعضی جستارهای کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» با ارجاع به پاره‌ای شواهد استدلال می‌کند، معتقد است انسان‌ها دارند بهتر می‌شوند و دنیا آینده‌ای بهتر را به‌لحاظ زیست اخلاقی در پیش دارد.
از جمله جستارهایی که در کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» می‌خوانید می‌توان به این‌ عنوان‌ها اشاره کرد: «نوتردام به چند زندگی می‌ارزد؟»، «قیمت ساعت و پیروزی نهایی در اوکراین»، «دایانای قدیس»، «نیکوکاری خودنمایانه»، «زندگی‌هایی که نجات دادی»، «ما چقدر درستکاریم؟»، «خوشبختی، پول و بخشیدن»، «آیا انسان‌ها در حال بهتر شدن‌اند؟»، «آیا باید به شهودهای اخلاقی خود اطمینان کنیم؟»، «آیا اخلاق را می‌توان یاد داد؟»، «آیا کاسبی می‌تواند اخلاقی باشد؟»، «چرا از کوه اورست صعود می‌کنیم؟»، «آیا تقلب در فوتبال مجاز است؟»، «آیا دوپینگ اشتباه است؟»، «چه زمانی درمان از بیماری بدتر خواهد شد؟»، «پرونده‌ای برای آزمایش‌های چالش‌برانگیز کووید – 19 بر انسان»، «آیا مجازیم دربارۀ نژاد و هوش صحبت کنیم؟»، «اخلاق سرقت اینترنتی» و «گل به خودیِ راگبی استرالیا».

دربارۀ پیتر سینگر، نویسندۀ کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»
پیتر آلبرت دیوید سینگر (Peter Albert David Singer)، متولد 1946، فیلسوف اخلاق اهل استرالیا است. سینگر استاد اخلاق زیستی در دانشگاه پرینستون و متخصص اخلاق کاربردی است. او در آثارش از منظری سکولار و فایده‌گرایانه به موضوع اخلاق کاربردی می‌پردازد.
سینگر در سال 2004 از طرف شورای انجمن‌های اومانیست استرالیا به‌عنوان انسان‌دوست سال استرالیا شناخته شد.
از آثار پیتر سینگر می‌توان به کتاب‌های «چپ داروینی: سیاست، تکامل، همکاری»، «مارکس: درآمدی بسیار کوتاه»، «دیگردوستی مؤثر: رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد»، «آزادی حیوانات» و «اخلاق در دنیای واقعی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته»
کتاب «اخلاقی زیستن در یک دنیای به‌هم‌پیوسته» با ترجمۀ کیوان شعبانی‌مقدم در انتشارات طرح نو منتشر شده است.
کیوان شعبانی مقدم، متولد 1359، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «تئوری‌های توطئه و مردمی که آن‌ها را باور می‌کنند»، «عقلانیّت: چیست؟ چرا کمیاب به نظر می‌رسد؟ چرا اهمیّت دارد؟»، «قحطی، فراوانی و اخلاق»، «دانته» و «المپیک» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down