کتاب | کودک | کودک | داستان کودک | عاشقانه های کلاسیک ترغیب
عاشقانه های کلاسیک ترغیب شابک: 9786223320279 464 صفحه 390 گرم قطع: جيبی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 عاشقانه کلاسیک ترغیب جین آستین ثمین نبی پور کودک کودک داستان کودک

2,030,000 ریال 2,900,000 ریال

ناشر: افق

چاپ یکم

کتاب «ترغیب» اثر جین آستین
آخرین رمان کاملِ جین آستین و به‌گواه بسیاری از منتقدان ادبی، پخته‌ترین اثر او. کتاب «ترغیب» (Persuasion) آخرین رمانی است که جین آستین آن را به‌اتمام رساند. این رمان اما شش ماه بعد از مرگ جین آستین برای اولین بار به چاپ رسید.
جین آستین در کتاب «ترغیب» نیز، مانند همۀ آثارش، داستان خانواده‌های ممتاز و اشرافی و قیود و رسوم خشک فرهنگ و اجتماعی و کشمکش‌های درونی و عاطفی آدم‌ها در متن زندگی اجتماعی و خانوادگی را با طنز و شوخ‌طبعی و رندیِ هوشمندانه و ظریف و نقادانه‌ای که خاص سبک اوست روایت می‌کند.
آستین همچنین در کتاب «ترغیب» یکی از زنان داستانی ماندگار و فراموش‌نشدنی تاریخ ادبیات داستانی را خلق کرده است؛ زنی بیست‌وهفت‌ساله که بین شخصیت‌های اصلی آثار جین آستین، به‌دلیل بلوغ نسبی‌اش، قابل توجه است و بسیاری از منتقدان از او به‌عنوان واقعی‌ترین تصویر از چهل‌سالگیِ جین آستین یاد کرده‌اند.
متن اصلی کتاب «ترغیب» اولین بار در سال 1817 منتشر شده است. این رمان در اوایل قرن نوزدهم با استقبال مواجه شد اما در اواخر آن قرن، مشهورتر شد و شهرتش تا قرون بیستم و بیست‌ویکم هم ادامه پیدا کرد.
کتاب «ترغیب» دستمایۀ انواع اقتباس‌های سینمایی و تئاتری و تلویزیونی و رادیویی و... هم قرار گرفته است.

مروری بر کتاب «ترغیب»
شخصیت اصلی کتاب «ترغیب» زنی بیست‌وهفت‌ساله، شیرین، باهوش و تنها به نام آن الیوت است. آن، آخرین و غریب‌ترین فرزند خانوادۀ خود است. او مادرش را از دست داده و پدرِ متکبر و ازخودمتشکرش هم، از بین همۀ دخترانش، کمترین توجه را به او نشان می‌دهد. بیشترِ توجهِ پدر، درواقع تمام توجه او، معطوف به دختر بزرگش، الیزابت، است و الیزابت، خاصه چون به پدر شباهت دارد، ارج‌و‌قربی یافته که دو خواهر دیگرش نیافته‌اند. البته مری، خواهر دیگر آن الیوت، به‌یُمنِ ازدواجش، احترامی اندک یافته است اما هیچ احترام و توجهی نصیب آن نشده است و فقط زنی به نام لیدی راسل، که از دوستان قدیمی مادرِ آن بوده، به‌خاطر شباهت آن به مادرش، به او توجه و علاقۀ ویژه‌ای دارد.
اما داستان اصلی و کلیدی کتاب «ترغیب» دربارۀ رابطۀ آن با یک افسر نیروی دریایی است. آن در نوزده‌سالگی عاشق یک افسر نیروی دریایی شده و با او نامزد کرده بوده است. ازدواج او با آن افسر اما، به‌دلیل اختلاف طبقاتی میان آن و معشوقش و مخالفت خانواده و دوستان و اطرافیان آن با این ازدواج، پا نمی‌گیرد و نامزدی آن‌ها به‌هم می‌خورد.
کتاب «ترغیب» از هفت سال بعد از به‌هم خودن نامزدی آن و معشوقش آغاز می‌شود. حالا شرایط، دیگر مثل سابق نیست. پدر آن دچار مشکلات مالی شده و دیگر ثروت و مکنت پیشین را ندارد. در چنین شرایطی آن و نامزد پیشینش دوباره باهم دیدار می‌کنند و این سرآغاز ماجراها و کشمکش‌هایی تازه در کتاب «ترغیب» است.
کتاب «ترغیب» هم عاشقانه‌ای دلکش و سرگرم‌کننده است و هم رمانی مفرح و آمیخته با طنز و شوخ‌طبعی و نگاهی نقادانه به جامعۀ اشراف و مناسبات فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی حاکم بر این جامعه در انگلستان اوایل قرن نوزدهم.
در بخشی از کتاب «ترغیب» می‌خوانید: «لِیدی الیوت خانمی فوق‌العاده بود؛ عاقل و دل‌پذیر. اگر شیفتگی‌های جوانی‌اش را نادیده بگیریم – همان دل‌باختگی نابخردانه که به ازدواج با سِر والتر ختم شد و او را لِیدی الیوت کرد - ، عیب و ایراد دیگری در اندیشه‌ها و رفتارش وجود نداشت. هفده‌سال آزگار، لِیدی الیوت از سرشکستگی‌ها و عیوب شوهرش چشم پوشید، بی‌اهمیتشان پنداشت، [از چشم غریبه] پنهان نگاهشان داشت و برایش احترام و آبرو خرید. گرچه خودش مطلقاً احساس خوشبختی نمی‌کرد، وظایفش، دوستانش و فرزندانش آن‌قدر اغنایش می‌کردند که آنگاه که مرگ در زد، به‌هیچ‌وجه آمادۀ رفتن نبود. سه دختر – دو دختر بزرگ‌تر شانزده و چهارده‌ساله بودند – میراثی هولناک برای به‌جاماندن از یک مادر بود؛ بار و وزنه‌ای دردناک برای سپردن به دست پدری خودمحور و بی‌فکر که اصلاً سرپرستی خردمند برای دخترها به‌حساب نمی‌آمد.»

دربارۀ جین آستین، نویسندۀ کتاب «ترغیب»
جین آستین (Jane Austen)، متولد 1775 و درگذشته به سال 1817، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین رمان‌نویس‌های کلاسیک انگلیس است. آستین از نوجوانی شروع به قصه‌نویسی کرد و تا پایان عمر بیشتر وقتش به نوشتن گذشت. نویسنده‌ای با وسواس فراوان بود و آثارش را قبل از انتشار بارها ویرایش و حک و اصلاح و بازنویسی می‌کرد. از او شش رمان کامل و چند اثر ناتمام به جا مانده است.
آثار جین آستین آثاری عاشقانه، رئالیستی، سرگرم‌کننده و توأم با طنزی ظریف و نگاه نقادانه به جامعۀ طبقاتی زمان خود و قیود خشک حاکم بر این جامعه هستند. او در آثارش تصویرگر جهانی صُلب است که البته در آستانۀ تغییر و تحول و در معرض هواهایی تازه قرار گرفته است و بادهای تغییر در آن به‌ملایمت و آهستگی در حال وزیدن است اگرچه تغییر هنوز نامرئی و به‌دشواری محسوس باشد.
رمان «غرور و تعصب» مشهورترین اثر جین آستین است. از دیگر آثار او می‌توان به رمان‌های «عقل و احساس» و «منسفیلدپارک» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ترغیب»
کتاب «ترغیب» با ترجمۀ ثمین نبی‌پور در نشر افق منتشر شده است.
ثمین نبی‌پور، متولد 1364، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «رادیوسکوت»، «سفر در زمان با یک همستر»، «روبات خرابکار»، «سفر به مرکز زمین»، «شمال و جنوب»، «گرم‌شدن زمین» و «سیاست بریتانیایی» اشاره کرد.
از کتاب «ترغیب» ترجمه‌های فارسی دیگری هم موجود است که از جملۀ آن‌ها ترجمۀ رضا رضایی، منتشر شده در نشر نی، است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم