کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ مختصر برابری
تاریخ مختصر برابری شابک: 9786220605331 294 صفحه 390 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 تاریخ مختصر برابری توماس پیکتی جلال علوی نیا علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,577,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ یکم

کتاب «تاریخِ مختصرِ برابری» نوشتۀ توما پیکتی
آیا جهان به‌سمت برابریِ بیشتر پیش می‌رود یا نابرابریِ بیشتر؟ پاسخ توما پیکتی به این پرسش، در کتاب «تاریخِ مختصرِ برابری»، برابریِ بیشتر است. کتاب «تاریخِ مختصرِ برابری»، با عنوان اصلی Une brève histoire de légalité، کتابی در بررسی وضعیت نابرابری در طول تاریخ، از گذشته تا اکنون، و چشم‌انداز آیندۀ آن است.
توما پیکتی در کتاب «تاریخ مختصر برابری» بر رَوَندِ حرکت از نابرابری به‌سمت برابری و تلاش‌های جوامع بشری برای استقرار برابری نور می‌تاباند و این حرکت را در چشم‌اندازی تاریخی و در نقاط مختلف جهان، به‌ویژه در اروپا و امریکا، ترسیم می‌کند تا چشم‌اندازی از آیندۀ آن به دست دهد و ارزیابی‌ای ارائه دهد از اینکه جهان در آینده چه وضعیتی به‌لحاظ نابرابری خواهد داشت.
پیکتی در کتاب «تاریخ مختصر برابری» به آینده نگاهی خوش‌بینانه دارد اما در عین حال معتقد است تا استقرار برابری در حدّ مطلوب راه درازی در پیش است و تلاش‌های بسیاری برای تحقق این آرمان لازم است.
متن اصلی کتاب «تاریخ مختصر برابری» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تاریخ مختصر برابری»
آن‌چه توما پیکتی در کتاب «تاریخ مختصر برابری» به آن می‌پردازد، بررسی نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زمینه‌ای تاریخی است.
پیکتی در این کتاب میزان نابرابری را، هم در مقایسۀ کشورهای گوناگون با یکدیگر و هم در داخل هر یک از آن کشورها، بررسی و ارزیابی می‌کند.
کتاب «تاریخ مختصر برابری» از این موضوع سخن می‌گوید که تلاش‌ها برای استقرار هرچه بیشتر برابری چه نتایجی داده و چقدر کفۀ ترازو را به‌سمت برابری سنگین کرده است.
پیکتی گرچه در کتاب «تاریخ مختصر برابری» نگاهی خوش‌بینانه به آیندۀ جهان، به‌لحاظ تحقق برابری، دارد، اما در ضمن تأکید می‌کند که هنوز موانعی استوار در مسیر تحقق این رؤیا قرار دارند و تلاش زیادی لازم است تا برابری در جهان به میزانی مطلوب برسد.
در کتاب «تاریخ مختصر برابری»، چنانکه پیش‌تر نیز اشاره شد، بیشتر به رَوند حرکت به‌سمت برابری و وضعیت نابرابری در اروپا و امریکا پرداخته شده اما به شرق و جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه هم اشاره‌هایی شده است.
پیکتی همچنین در کتاب «تاریخ مختصر برابری» چکیده‌ای از دیدگاه‌هایی را ارائه داده که در کتاب‌های پیشینِ خود به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته است.
کتاب «تاریخ مختصر برابری» از پیش‌گفتار و ده فصل تشکیل شده است. فصل‌‌های ده‌گانۀ کتاب «تاریخ مختصر برابری» عبارتند از: «پیشروی به‌سوی برابری: نخستین نشانه‌ها»، «تمرکززدایی کُند از قدرت و مالکیت»، «میراث برده‌داری و استعماری»، «مسألۀ غرامت‌ها»، «انقلاب‌ها، پایگاه حقوقی، و طبقات اجتماعی»، «"بازتوزیع بزرگ"، 1914 - 1980»، «دموکراسی، سوسیالیسم، و مالیات‌ تصاعدی»، «برابری واقعی برضد تبعیض»، «برون‌رفت از استعمار نو» و «به‌سوی سوسیالیسمِ دموکراتیک، زیست‌محیطی، و درآمیخته».
در بخشی از کتاب «تاریخ مختصر برابری» می‌خوانید: «گرایش درازمدت به‌سوی برابری از پایان قرن هجدهم به بعد واقعی است، اما از حیث دامنه محدودتر از گذشته نیست. خواهیم دید که نابرابری‌های متفاوت همچنان به‌میزان درخور توجه و به‌طور ناموجه بر همۀ این مقیاس‌ها (پایگاه حقوقی، مالکیت، قدرت، درآمد، جنسیت، خاستگاه و مانند آن) استوارند، و اغلب پیامدهای خود را در سطح فرد انباشته می‌کنند. پذیرش وجود گرایش به‌سوی برابری به هیچ وجه به‌معنای فراخوان به جشن و پایکوبی نیست. برعکس، این پذیرش بیشتر به‌معنای فراخوان به ادامۀ مبارزه بر شالودۀ تاریخی پرتوان‌تری است.
با بررسی چگونگی پیدایش این جنبش به‌سوی برابری، می‌توان درس‌های باارزشی برای آینده گرفت. می‌توان مبارزه و گردهمایی مردم برای ممکن ساختن این جنبش و نیز تدبیرهای نهادی و نظام‌های قانونی، اجتماعی، مالی، آموزشی و انتخاباتی را بهتر درک کرد؛ عواملی که برابری را به‌عنوان واقعیتی بادوام میسر ساخته‌اند. متأسفانه، این روند یادگیری گروهی نهادهای عادلانه اغلب بر اثر نسیان تاریخی، ملیت‌گرایی فکری و مرزبندی دانش‌ها سست شده است. برای پیگیری پیشرفت به‌سوی برابری، فوریت دارد که به تاریخ روی بیاوریم و مرزهای ملی و رشته‌های علمی را پشت سر بگذاریم.»

دربارۀ توما پیکتی، نویسندۀ کتاب «تاریخ مختصر برابری»
توما پیکتی (Thomas Piketty)، متولد 1971، اقتصاددانِ فرانسوی است. کار پژوهشی پیکتی بر اقتصاد عمومی، خصوصاً نابرابری درآمد و ثروت، متمرکز است. کتاب «سرمایه در سدۀ بیست‌ویکم» پیکتی کتابی پرفروش و مهم از اوست.
از دیگر آثار توما پیکتی می‌توان به کتاب «سرمایه و ایدئولوژی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «تاریخ مختصر برابری»
کتاب «تاریخِ مختصرِ برابری» با ترجمۀ جلال علوی‌نیا در نشر نی منتشر شده است.
جلال علوی‌نیا، متولد 1326، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب «تفسیر مایکل بری بر هفت پیکر نظامی» اشاره کرد.
از کتاب «تاریخ مختصر برابری» ترجمه‌های فارسی دیگری هم موجود است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به ترجمۀ مشترک حسین راغفر و کبری سنگری مهذب، منتشرشده در نشر نو، و ترجمۀ عباد تیموری، با عنوان «تاریخچه‌ای مختصر از برابری» و منتشر شده در انتشارات طرح نو، اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم