کتاب | هنر | هنر | عمومی | درآمدی تصویری بر زیبایی شناسی
درآمدی تصویری بر زیبایی شناسی شابک: 9786004058735 174 صفحه 290 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 330 درآمدی تصویری زیبایی شناسی کریستوفر کول وانت محمدمهدی ابراهیمی هنر هنر عمومی

770,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ یکم

کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» به‌قلم کریستوفر کول‌وانت و تصویرگری پیرو
زیبایی‌شناسی چیست، از چه سخن می‌گوید و به چه کار می‌آید؟ کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی»، با عنوان اصلی Introducing Aesthetics: A Graphic Guide، کتابی است که به زبانی ساده و همراه با تصویر، از زیبایی‌شناسی و روش‌های تعریف زیبایی و شناخت آن سخن می‌گوید و سِیرِ تحول زیبایی‌شناسی را از گذشته تا امروز، در چشم‌اندازی تاریخی، ترسیم می‌کند.
کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» ماحصل همکاری کریستوفر کول‌وانت، به‌عنوان نویسنده، و پیرو، به‌عنوان تصویرگر، است. این کتاب مقدمه‌ای راه‌گشا و مفید برای ورود به مباحث مربوط به زیبایی‌شناسی و فلسفۀ هنر و دیدگاه‌های گوناگون در این باره و شناخت و درک وجوه زیبایی‌شناختی آثار هنری و ادبی از دیدگاه متفکران و جریان‌های فکری و فلسفی مختلف است.
متن اصلی کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» اولین بار در سال 2007 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی»
وقتی از زیبایی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ این پرسشی است که کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» پاسخ‌های گوناگونی را که در طول تاریخ به آن داده شده، به زبان ساده و همراه با تصویر، بیان کرده است.
اینکه زیبایی چیست و چه چیزی را می‌توان زیبا توصیف کرد، پرسشی‌ست که در طول تاریخ، پاسخ‌هایی مختلف و متضاد به آن داده شده است. زیبایی و امر زیبا از دیرباز تا امروز بحثی داغ بوده و ساحت فلسفه را به خود مشغول کرده است. زیبایی و مفهوم و ماهیت آن، چه‌بسا بتوان گفت که نقطۀ تلاقی هنر و فلسفه است.
چنانکه در کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» نشان داده شده، فلاسفه و متفکران و هنرمندان مختلفی در طول تاریخ با چیستی مفهوم زیبایی و این پرسش که هنر چیست، درگیر بوده‌اند.
کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» به ما می‌گوید که از دورۀ یونان باستان تا عصر پست‌مدرن، زیبایی‌شناسی چه تغییر و تحولاتی را از سر گذرانده است.
در کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» با نظریات متفکران و هنرمندان مختلف دربارۀ زیبایی و امر زیبا، از نظریات افلاطون گرفته تا نظریات جان کیتس و هگل و اسکار وایلد و آدورنو و بودریار و دلوز و...، آشنا می‌شویم.
در بخشی از کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» می‌خوانید: «پس از باومگارتن، زیبایی‌شناسی به عنوان فعالیتی فلسفی علاوه بر مسئلۀ زیبایی، به کلیتِ "ماهیت تجربه" از لحاظ ادراکات، احساسات و عواطف پرداخت. ولی فیلسوفان به زودی دریافتند که این رویکرد به مسائلی دیگر نیز خواهد پرداخت، مانند سوژگی، هویت و امکان تغییر ارزش‌ها و باورها. دلیلش هم این است که بحثِ تجربه به مسئلۀ آگاهی و ضمناً به نقشِ تجربۀ ناخودآگاه در شکل‌گیری هویت مربوط می‌شود. بنابراین، در حالی که زیبایی‌شناسی در آغاز به عنوان شاخه‌ای تخصصی از فلسفه مطرح شد، در واقع در موقعیت مناسبی بود تا بنیان تقریباً همۀ تحقیقات فلسفی آتی را شکل دهد.
پیش از باومگارتن، اصطلاحِ زیبایی‌شناسی وجود نداشت. با این حال، سنتی دیرینه و مهم در فلسفه وجود داشته که به معنا و اهمیت ادراک و تجربۀ حسی می‌پرداخته است. این سنت تا افلاطون و فلسفۀ کلاسیک می‌رسد که در آن زیبایی و حقیقت با یکدیگر پیوند خوردند.»
کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی» با ترجمۀ محمدمهدی ابراهیمی در نشر ثالث منتشر شده است. از این کتاب، ترجمه‌های فارسی دیگری هم موجود است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به ترجمۀ نسترن صارمی، منتشرشده در انتشارات شیرازه، اشاره کرد.

دربارۀ کریستوفر کول‌وانت و پیرو، پدیدآورندگان کتاب «درآمدی تصویری بر زیبایی‌شناسی»
کریستوفر کول‌وانت (Christopher Kul-Want) فلسفه‌دان و متخصص فلسفۀ هنر است. او مدیر برنامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ نظریه و فلسفۀ هنر در کالج هنر و طراحی سنت مارتین مرکزی است.
از آثار کریستوفر کول‌وانت می‌توان به کتاب «فیلسوفان هنر، از کانت تا پست‌مدرنیست‌ها» اشاره کرد.

پیرو (Piero)، متولد 1967، تصویرگر، هنرمند و طراح گرافیک است. از جمله کتاب‌هایی که او تصویرگری کرده است می‌توان به «درآمدی تصویری بر شکسپیر» و «درآمدی تصویری بر نقد ادبی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down