کتاب | کودک | کودک | آموزشی | تربیت فرزند به سبک فرانسوی
تربیت فرزند به سبک فرانسوی شابک: 9786225734210 304 صفحه 390 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 تربیت فرزند فرانسوی پاملا دراکرمن مریم خوشحال پور کودک کودک آموزشی

1,635,000 ریال 2,180,000 ریال

ناشر: ترجمان علوم انسانی

چاپ دوم

کتاب «تربیت فرزند به‌‌سبک فرانسوی» نوشتۀ پاملا دراکرمن
کتابی شیرین، جذاب، بازیگوشانه، اتوبیوگرافیک و آموزنده درباب فرزندپروری. کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی: مادری آمریکایی از حکمت فرزندپروری فرانسوی‌ها می‌گوید»، با عنوان اصلی Bringing Up Bébé: One American Mother Discovers the Wisdom of French Parenting، نقل تجربیات مادری امریکایی است که در فرانسه زندگی می‌کند و همان‌جا هم بچه‌دار شده و از شیوه‌های فرزندپروری فرانسوی‌ها نکته‌ها آموخته است.
پاملا دراکرمن در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» مشاهدات خود از شیوۀ فرزندپروری فرانسوی‌ها و نکات مثبت روش آن‌ها در تربیت فرزندانشان را، با طنز و شوخ‌طبعی، با ما در میان می‌گذارد و روش فرزندپروری فرانسوی را با روش امریکایی قیاس می‌کند.
کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» کتابی است که با خواندن آن یاد می‌گیریم چطور با فرزندان‌مان تعاملی درست داشته باشیم و چگونه، درعین‌اینکه هوایشان را داریم، کاری نکنیم که خودخواه و پرتوقع و وابسته بار بیایند.
نشریۀ «وال استریت ژورنال»، درباب آن‌چه می‌توان از کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» آموخت، می‌نویسد: «اگر از فرانسوی‌ها دربارۀ چم‌وخم زندگی‌کردن سؤال بپرسید، بدون جواب نمی‌مانید؛ شاید به خاطر دوران کودکی آن‌ها باشد. اگر این کتاب را بخوانید متوجه می‌شوید که آن‌ها چگونه به چنین مرتبه‌ای دست پیدا کرده‌اند.»
همچنین «فاکس نیوز» کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» را به والدینی که بچۀ بدغذا دارند توصیه می‌کند.
متن اصلی کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» اولین بار در سال 2012 منتشر شده است. این کتاب در فهرست پرفروش‌های «نیویورک تایمز» بوده است.

مروری بر کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی»
آن‌چه پاملا دراکرمن در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی»، به‌شیوه‌ای که آمیزه‌ای از اتوبیوگرافی و آموزش و روانشناسی و جامعه‌شناسی و تاریخ است، از آن سخن می‌گوید، الگویی از فرزندپروری است که بچه‌ها را مؤدب و آرام و مسئول و منضبط و درعین‌حال، مستقل و شاد و سرزنده و بازیگوش بار می‌آورد.
کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی»، ضمن مقایسۀ فرزندپروری امریکایی با فرزندپروری فرانسوی، مزایای سبک فرانسوی را برمی‌شمارد و با دیدی نقادانه به فرزندپروری امریکایی می‌نگرد و آن را در بستری تاریخی و جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار می‌دهد تا ریشه‌های تاریخی و روانشناسیِ تربیت امریکایی را، ضمن توجه دادن به ایرادهای آن، نشان دهد.
پاملا دراکرمن، که خودش امریکایی است اما با شوهرش در فرانسه زندگی کرده و سه فرزند در فرانسه به دنیا آورده است، در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» تعریف می‌کند که وقتی اولین بچه‌اش به دنیا آمده بوده، ناآرامی‌های این بچه به چه کابوس و مصیبتی برای او و شوهرش بدل شده بوده، درحالی‌که می‌دیده والدین فرانسویِ دوروبرشان مشکلی با بچه‌هایشان ندارند و بچه‌هایشان ناآرام و لجوج و بهانه‌گیر نیستند.
دراکرمن در جایی از کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» نقل می‌کند که هروقت با دوستان امریکایی‌شان دور هم جمع می‌شده‌اند، تمامِ وقت والدین به آرام کردن بچه‌ها و حل‌وفصل دعواهای بین آن‌ها می‌گذشته اما وقتی با دوستان فرانسوی‌شان دورهمی داشته‌اند، والدین راحت قهوه می‌خورده‌اند و بچه‌ها هم در آرامش باهم بازی می‌کرده‌اند.
دراکرمن بالاخره درصدد کشف راز تربیت فرانسوی برمی‌آید و با نکته‌سنجی‌ای روزنامه‌نگارانه در شیوۀ فرزندپروری فرانسوی و راز موفقیت فرانسوی‌ها در تربیت بچه‌هایشان باریک می‌شود و ماحصل تحقیقات و مشاهدات خود در این زمینه را در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» روی دایره می‌ریزد.
دراکرمن، آن‌گونه که در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» توضیح می‌دهد، کشف می‌کند که فرانسوی‌ها، برعکسِ امریکایی‌ها، نوعی تعادل میان توجه به بچه و آزاد گذاشتنش برقرار کرده‌اند و در عین وضع قوانین و مقررات و چارچوب‌هایی برای بچه‌هایشان، آزادی‌های زیادی هم به آن‌ها می‌دهند و آن‌ها را مستقل بار می‌آورند.
یکی از نکات دیگری که در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» بر آن تأکید شده این است که هرگز نمی‌توان در تربیت کودکان، کاملاً بی‌نقص و ایدئال عمل کرد و اگر به‌عنوان والد کودک، این واقعیت را بپذیریم، دیگر بابت تربیت کودکان‌مان دچار اضطراب نخواهیم شد و آن‌ها را واقع‌بینانه‌تر بار خواهیم آورد. این نیز درسی است که دراکرمن از والدین فرانسوی آموخته و در کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» آن را با ما در میان می‌گذارد.
کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» کتابی است که به ما یاد می‌دهد برای اینکه کودکان‌مان را مستقل، آرام، منضبط، سرزنده، شاد و خلاق بار آوریم، باید با دیدی متفاوت با باورهای مرسوم و کلیشه‌ای در معنای کودکی بنگریم.
کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» از یک واژه‌نامۀ اصطلاحات والدین فرانسوی، مقدمه‌ای با عنوان «بچه‌های فرانسوی غذا را این طرف و آن طرف پرت نمی‌کنند»، چهارده فصل و مؤخره‌ای با عنوان «زمان آینده به زبان فرانسه» تشکیل شده است.
فصل‌های چهارده‌گانۀ کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی» عبارتند از: «آیا منتظر بچه‌ای؟»، «پاریس آروغ می‌زند»، «شب خوابیدن»، «صبر کن!»، «انسان‌های کوچک»، «مهدکودک»، «شیردادن»، «مادر ایدئال وجود ندارد»، «کَ کَ بودین»، «دوقلو»، «من عاشق نان باگت هستم»، «فقط کافی است بچشی‌اش»، «این منم که تصمیم می‌گیرم» و «به او اجازه دهید زندگی‌اش را بکند».
کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی: مادری آمریکایی از حکمت فرزندپروری فرانسوی‌ها می‌گوید» با ترجمۀ مریم خوشحال‌پور در انتشارات ترجمان منتشر شده است.

دربارۀ پاملا دراکرمن، نویسندۀ کتاب «تربیت فرزند به‌سبک فرانسوی»
پاملا دراکرمن (Pamela Druckerman)، متولد 1970، روزنامه‌نگار امریکایی – فرانسویِ ساکن فرانسه است. او همسر سایمون کوپر، روزنامه‌نگار بریتانیایی - فرانسوی، است.
دراکرمن دارای لیسانس فلسفه از دانشگاه کولگیت و فوق لیسانس روابط بین‌الملل از دانشگاه کلمبیا است. او همکاری با نشریات مختلفی، از جمله «نیویورک تایمز»، «گاردین»، «اکونومیست»، «واشنگتن پست» و «وال استریت ژورنال»، را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از آثار پاملا دراکرمن می‌توان به کتاب «هیچ بزرگسالی وجود ندارد: داستانی از دوران میانسالی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down