کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | دفترهای فرویدی 8 جلدی قابدار
دفترهای فرویدی 8 جلدی قابدار شابک: 9782001251490 1918 صفحه 2400 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 دفترهای فرویدی جلدی قابدار زیگموند فروید گروهی از مترجمین علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

8,855,000 ریال 12,650,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ دوم

مجموعۀ «دفترهای فرویدی» اثر زیگموند فروید
ترجمۀ فارسی هشت اثر زیگموند فروید، همراه با مقدمه‌ها و شرح‌ها و تفسیرها و نقدهایی بر این آثار، در یک پکِیج. مجموعۀ «دفترهای فرویدی» مجموعه‌ای است که ترجمۀ فارسی تعدادی از آثار مهمّ یکی از تأثیرگذارترین متفکران جهان را، که «پدر روانکاوی» لقب گرفته، در خود جا داده است.
با خواندن آثاری از فروید که در مجموعۀ «دفترهای فرویدی» به‌ترجمۀ گروهی از مترجمان، به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند‌، علاوه بر آشنایی با بعضی از مهم‌ترین نظریات زیگموند فروید دربارۀ روانکاوی و فرهنگ بشری و خاستگاه‌های روانشناختی این فرهنگ، با شرح‌ها و تفسیرها و نقدهایی هم که برخی صاحبنظران و فرویدشناسان و نظریه‌پردازان حوزۀ روانکاوی بر این آثار نوشته‌اند آشنا می‌شوید.
مجموعۀ «دفترهای فرویدی» مجموعه‌ای خواندنی برای علاقه‌مندان روانکاوی، خصوصاً علاقه‌مندان مطالعۀ آثار زیگموند و آشنایی با منشاء و خاستگاه روانکاوی و بعضی نظریات مهم و بنیادین مربوط به این حوزه است.

مروری بر مجموعۀ «دفترهای فرویدی»
چنانکه پیش‌تر نیز اشاره شد، مجموعۀ «دفترهای فرویدی» هشت اثر از زیگموند فروید، به‌همراه شرح‌ها و تفسیرها و نقدهایی بر این آثار و توضیحاتی دربارۀ آن‌ها، را دربرمی‌گیرد.
هشت اثری که از زیگموند فروید در مجموعۀ «دفترهای فرویدی» ترجمه و منتشر شده‌اند عبارتند از: «توتم و تابو» ترجمۀ محمدعلی خنجی، «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» ترجمۀ ابراهیم رنجبر و احسان کریمخانی، «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» ‌ترجمۀ سیاوش طلایی‌زاده، «جستارهایی دربارۀ تکوین بیماری‌های روانی» ترجمۀ مهدی حبیب‌زاده، «زنانگی» ترجمۀ سعیده امینی کاشانی، «دوپارگی ایگو در فرآیند دفاعی» ترجمۀ مولود سلیمانی، «عشق انتقالی» ترجمۀ محمد رحیمی‌پویا و «خودشیفتگی» ترجمۀ زیبا تابان.
کتاب «توتم و تابو» که اولین کتاب از مجموعۀ «دفترهای فرویدی» است، جزو آثار مشهور و مهمّ زیگموند فروید است. فروید در کتاب «توتم و تابو» دو مقولۀ «توتم» و «تابو» را ریشه‌یابی می‌کند و ضمن قرار دادن این دو مقوله در چشم‌اندازی تاریخی، عوامل روانی پیدایش آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و حضور «توتم» و «تابو» و دلیل روانشناختی وجود آن‌ها در جوامع بشری را، از قدیم‌ترین اعصار و جوامع بدوی تا جوامع متمدن و مدرن، توضیح می‌دهد.
دومین کتابِ مجموعۀ «دفترهای فرویدی» کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» است؛ کتابی شامل ترجمۀ رسالۀ «آیندۀ یک خیال» زیگموند فروید و سه شرح بر این رساله. فروید در رسالۀ «آیندۀ یک خیال» به بررسی و تحلیل روانشناختی دین در جوامع غربی می‌پردازد و تصور انسان غربی از دین را از منظری روانکاوانه تحلیل می‌کند.
کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» سومین کتاب «مجموعۀ دفترهای فرویدی» است. این کتاب، ترجمۀ رساله‌ای‌ست از فروید دربارۀ مفهوم اضطراب، به‌همراه مقدمه‌ای از ساموئل آربیسر و شرح‌هایی از نظریه‌پردازان و متخصصان مختلف حوزۀ روانکاوی بر این رساله.
«جستارهایی دربارۀ تکوین بیماری‌های روانی» عنوان چهارمین کتاب از مجموعۀ «دفترهای فرویدی» است. این کتاب شامل جُستارهایی از فروید دربارۀ نِوروزها، خصوصاً نظریاتش دربارۀ هیستری و وسواس، است. کتاب «جستارهایی دربارۀ تکوین بیماری‌های روانی» بخشی از تاریخ شکل‌گیری و تکوین نظریات فروید دربارۀ اختلالات روانی و روانکاوی و نیز بخشی از خطّ سیر تاریخ روانکاوی را ترسیم می‌کند.
کتاب «جستارهایی دربارۀ تکوین بیماری‌های روانی» همچنین با شرح‌هایی از جیمز استراچی همراه است که خواننده را در درک بهتر جستارهای گردآوری و ترجمه شده از فروید در این مجلد از مجموعۀ «دفترهای فرویدی» یاری می‌کند.
پنجمین کتابِ مجموعۀ «دفترهای فرویدی»، با عنوان «زنانگی»، مقاله‌ای از فروید است که فروید در آن نظریات خود را دربارۀ زنانگی و ماهیت و چیستی و مفهوم آن بیان می‌کند. ترجمۀ فارسی این مقاله، به‌همراه پیشگفتاری از لتیسیا گلاسر فیورینی و گراسیلا آبلین – ساس رز و شرح‌ها و نقدها و تفسیرهایی از نظریه‌پردازان مختلف حوزۀ روانکاوی و مطالعات جنسیت بر مقالۀ «زنانگی» فروید، در این مجلد از مجموعۀ «دفترهای فرویدی» آمده است.
کتاب «دوپارگی ایگو در فرآیند دفاعی» ششمین کتاب از مجموعۀ «دفترهای فرویدی» است. این کتاب از پیشگفتاری از الیاس مالت دا روخا باروس، مقالۀ «دوپارگی ایگو در فرآیند دفاعی» فروید و شرح‌های مختلفی بر این مقاله تشکیل شده است.
فروید در مقالۀ «دوپارگی ایگو در فرآیند دفاعی» از یکی از مهمترین مفاهیم روانکاوی سخن می‌گوید.
هفتمین کتابِ مجموعۀ «دفترهای فرویدی» کتاب «عشق انتقالی» است. فروید در رسالۀ «عشق انتقالی» از مسئلۀ عشق بیمار به پزشکِ روانکاوِ خود و ماهیت این نوع از عشق سخن می‌گوید و روانکاوان را، با آوردن دلایلی بر پیدایش چنین عشقی، هشدار می‌دهد که عشق‌هایی از این‌گونه را جدی نگیرند و از آن‌ها تصوری درست و علمی داشته باشند و تسلیم‌شان نشوند تا فرایند درمان مختل نشود و در مسیری درست، تا بهبودی بیمار، ادامه یابد. فروید در رسالۀ «عشق انتقالی» به روانکاوان و روان‌درمانگران می‌آموزد که چطور فاصلۀ خود را از بیمار حفظ کنند و در فرایند درمانگری به عواطف و احساسات راه ندهند.
در کتاب «عشق انتقالی»، علاوه بر رسالۀ فروید، شرح‌هایی بر این رساله را نیز می‌خوانید.
کتاب «خودشیفتگی» هشتمین کتابِ مجموعۀ «دفترهای فرویدی» است. این کتاب شامل مقالۀ «مقدمه‌ای بر خودشیفتگی» فروید، شرح‌هایی بر این مقاله و پیشگفتاری از اتل اسپکتور پرسون است.
فروید در مقالۀ «مقدمه‌ای بر خودشیفتگی» موضوع خودشیفتگی را از منظر روانکاوی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.
کتاب‌های مجموعۀ «دفترهای فرویدی»، هم در یک قاب و به‌صورت پکیج و هم به‌صورت تک‌جلدی و کتاب‌هایی مجزا، در انتشارات نگاه منتشر شده‌اند.

دربارۀ زیگموند فروید
زیگموند فروید (Sigmund Freud)، متولد 1856 و درگذشته به سال 1939، عصب‌شناس و روانکاو اتریشی بود.
فروید بنیانگذار دانش روانکاوی و یکی از تأثیرگذارترین متفکران بر ساحت‌های گوناگون هنر و فرهنگ و اندیشه در قرن بیستم است. او با پرداختن به قلمرو ناخودآگاه، عرصه‌ای تازه را در روانکاوی گشود که از محدودۀ روانشناسی و روانکاوی و روان‌درمانی بسیار فراتر رفت و با حیطه‌هایی چون تولید هنری و ادبی و نیز تفکرات فلسفی و علوم سیاسی و اجتماعی و... درآمیخت.
آرای فروید باب تازه‌ای را در نقد هنری و ادبی گشود و تفسیری تازه از خلق هنری و ادبی ارائه داد. تأثیر او را از جمله بر مکتب هنری و ادبی سوررئالیسم و آثار سوررئالیستی نقاشی و سینما و ادبیات می‌توان دید.
از آثار زیگموند فروید می‌توان به کتاب‌های «تفسیر خواب»، «سه رساله دربارۀ نظریۀ جنسی»، «لئوناردو داوینچی»، «تمدن و ملالت‌های آن» و «موسی و یکتاپرستی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down