کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | نظریه | خواست مردم
خواست مردم شابک: 9786227720921 104 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 خواست مردم آلبرت ویل محمود حبیبی علوم انسانی علوم سیاسی نظریه

680,000 ریال 850,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ یکم

کتاب «خواست مردم» نوشتۀ آلبرت ویل
چگونه می‌توان به‌اسمِ دموکراسی علیه آن اقدام کرد؟ آلبرت ویل در کتاب «خواست مردم» از یک حقۀ دموکراتیکِ پوپولیستی سخن می‌گوید که دولت‌ها و سیاستمدارانِ پوپولیست آن را برای همراه کردن مردم با سیاست‌هایی که تنها منافع خودشان را در بر دارد به کار می‌زنند.
کتاب «خواست مردم (افسانه‌ای مدرن)»، با عنوان اصلی The Will of the People: A Modern Myth، کتابی‌ست که از یک افسانۀ شبه‌دموکراتیک و درواقع ضدّدموکراتیک سخن می‌گوید؛ افسانه‌ای پوپولیستی که برای این از جانب دولت‌های پوپولیست ساخته می‌شود که منافع خودشان را خواستِ مردم جا بزنند.
آلبرت ویل کتاب «خواست مردم» را متأثر از مناقشات مربوط به خروج انگلستان از اتحادیۀ اروپا، طرح موسوم به «برگزیت»، و در واکنش به آن طرح نوشته است.
متن اصلی کتاب «خواست مردم» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «خواست مردم»
آن‌چه آلبرت ویل در کتاب «خواست مردم» با نگاهی نقادانه به آن می‌پردازد، ساده‌سازی مفاهیم دموکراتیک از جانب سیاستمداران پوپولیست است. ویل در کتاب «خواست مردم» بر آن است که به زبانی ساده و به‌دور از پیچیدگی، ما را با پیچیدگی‌های دموکراسی آشنا کند و نشان دهد پوپولیسم چگونه، به‌اسمِ دموکراسی، شهروندان را فریب می‌دهد و دولت پوپولیستی چگونه به شهروندانش القا می‌کند که آن‌چه درصدد پیشبرد آن است، همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند.
در کتاب «خواست مردم» صحبت از دموکراسی واقعی، با تمام پیچیدگی‌هایش، دربرابر دموکراسی‌ای است که برمبنای افسانۀ فریبنده و سادۀ خواست مردم پدید آمده است و ماحصل آن چیزی جز پیشبرد خواست دولتی که این افسانه را می‌سازد نیست.
آلبرت ویل در کتاب «خواست مردم» بر ضرورت رجوع به قانون و آرای نمایندگان پارلمان، برای تصویب قوانین و تصمیم‌گیری‌های کشوری، تأکید می‌کند و بر این عقیده است که هروقت دولت‌ها قانون و پارلمان را، به‌اسمِ رجوع مستقیم به خواست مردم، دور می‌زنند، باید دانست که دارند با تهمیدی پوپولیستی پارلمان و قانون را از سر راه برمی‌دارند تا منافع خودشان را پیش ببرند و محقق کنند.
کتاب «خواست مردم»، چنانکه اشاره شد، به زبانی ساده نوشته شده و به‌شیوه‌ای ملموس به طرح مسئله‌ای پیچیده پرداخته است چرا که هدف نویسنده از نگارش این کتاب آشنا کردن مردم عادی با سازوکارِ پیچیدۀ دموکراسی و گوش‌به‌زنگ و هُشیار کردن آن‌ها به ساده‌سازی‌های فریبنده‌ای است که افسانه‌ای پوپولیستی از دموکراسی ارائه می‌دهند؛ افسانه‌ای که دموکراسی و سازوکار پیچیده و پارلمانی آن را به رابطۀ بی‌واسطه و پوپولیستی مردم و دولت تقلیل می‌دهد.
سازندگان چنین افسانه‌ای، چنانکه آلبرت ویل در کتاب «خواست مردم» توضیح می‌دهد، عوام‌فریبانه سنگ رجوع مستقیم به رأی مردم را به سینه می‌زنند اما رأی مردم را به سود خود تفسیر می‌کنند. کتاب «خواست مردم» از سازوکارِ این پوپولیسمِ عوام‌فریب پرده برمی‌دارد و مثال‌هایی از آن می‌آورد.
کتاب «خواست مردم» از مقدمه و هشت بخش تشکیل شده است. فصل‌های هشت‌گانۀ کتاب «خواست مردم» عبارتند از: «در چنگ افسانه»، «افسانه‌های نوستالژیک»، «منظور از مردم چیست؟»، «خواست اکثریت؟»، «حاکم افسانه‌ای»، «در باب اقلیت‌بودن»، «دموکراسی بدون افسانه» و «اخلاق مسئولیت».
در بخشی از کتاب «خواست مردم» می‌خوانید: «هدف من از نوشتن این کتاب این است که شما خوانندگان را متقاعد کنم که خواست مردم افسانه‌ای بیش نیست. چیزی به اسم خواست مردم وجود ندارد، درست همان‌طور که چیزی به اسم اسب تک‌شاخ، اسب پرنده یا قاره‌های گم‌شده موسوم به آتلانتیس وجود ندارد. کسانی که معتقدند پذیرش خواست مردم بخشی اساسی از زندگی عمومی دموکراتیک است، اسیر یک افسانه‌اند. بدتر از آن اینکه عبارت "خواست مردم"، بخشی از افسانۀ پوپولیستی فراگیرتری است که می‌گوید مردم می‌توانند از طریق اِعمال جمعی قدرت خود مستقیماً سیاست دولت را تعیین کنند.»

دربارۀ آلبرت ویل، نویسندۀ کتاب «خواست مردم»
آلبرت ویل (Albert Weale) نظریه‌پرداز سیاسی انگلیسی است. او استاد ممتاز نظریۀ سیاسی و سیاست عمومی در کالج دانشگاهی لندن و نویسندۀ آثار زیادی در حوزۀ سیاست سلامت است.
آلبرت ویل در زمینۀ نظریۀ سیاسی مدرن و سیاست عمومی مطالعه و تحقیق می‌کند و می‌کوشد اصول سیاسی و سیاست عمومی را باهم تلفیق کند و نیز مباحث آکادمیک را با سیاست روز پیوند زند.
ویل در سال‌های اخیر تحقیقاتش را بر موضوع دموکراسی و نظریۀ دموکراتیک متمرکز کرده است و کتاب «خواست مردم» نیز ماحصل مطالعات او در این زمینه است.
از دیگر آثار آلبرت ویل می‌توان به کتاب‌های «نظریۀ قرارداد اجتماعی مدرن»، «سیاست جدید آلودگی» و «دموکراسی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «خواست مردم»
کتاب «خواست مردم (افسانه‌ای مدرن)» با ترجمه و مقدمۀ محمود حبیبی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
محمود حبیبی، متولد 1355، مترجم ایرانی است. او دارای لیسانس مترجمی از دانشگاه خوارزمی و فوق لیسانس مطالعات امریکای شمالی از دانشکدۀ مطالعات جهان دانشگاه تهران است.
از ترجمه‌های محمود حبیبی می‌توان به کتاب‌های «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟»، «خانۀ وارونه» و «اعتقاد بدون تعصب» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down