پایان کیمیاگری شابک: 9786004903486 458 صفحه 440 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 پایان کیمیاگری مروین کینگ افشین خاکباز علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

2,975,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

کتاب «پایان کیمیاگری» نوشتۀ مروین کینگ
تحلیل نقادانۀ بحران اقتصادی قرن بیست‌و‌یکم و ریشه‌یابی این بحران. کتاب «پایان کیمیاگری: پول، بانکداری و آیندۀ اقتصاد جهانی»، با عنوان اصلی The End of Alchemy: Money, Banking and the Future of the Global Economy، از خدمت و خیانت پول و بانک می‌گوید و از اینکه ابداع پول و نظام بانکداری چه معجزه‌ای را در تاریخ جهان رقم زد و چگونه اقتصاد سرمایه‌داری را پدید آورد و همین ابداعِ کیمیاگرانه، چطور باعث بروز بحران‌هایی در همان نظام اقتصادی شد.
مروین کینگ در کتاب «پایان کیمیاگری» به ریشه‌یابی بحران‌ اقتصادی سال‌های 2007 و 2008 می‌پردازد و آن‌چه را از دید او عامل اصلی این بحران بوده است، تحلیل و واکاوی می‌کند و نیز راهکارهایی برای پیشگیری از تکرارِ بحرانی از این دست ارائه می‌دهد.
هنری کیسینجر کتاب «پایان کیمیاگری» را «پژوهشی عالمانه و همه‌فهم در مورد اینکه مالیۀ مدرن چگونه راه خود را گم کرده است» توصیف می‌کند و دربارۀ ضرورت خواندن این کتاب و توانایی نویسندۀ آن در تخیل دربارۀ بانکداری آینده می‌گوید: «افراد کمی هستند که از شایستگی لُرد مروین کینگ برخوردار باشند برای تخیل بانکداری آینده. خواندن کتاب او واجب است.»
همچنین نیل فرگوسن دربارۀ اهمیت کتاب «پایان کیمیاگری» و وجه تمایز این کتاب با دیگر آثار مشابهش و مزیتش بر آن آثار، می‌گوید: «من کلی کتاب دربارۀ بحران مالی سال‌های 2008 – 2007 خوانده‌ام. این هوشمندانه‌ترینشان است، پر از ایده‌های جدید. درحالی‌که دیگر "خدایان مالیه" خاطره منتشر می‌کنند کینگ تحلیلی درخشان ارائه می‌کند، نه‌فقط از نقص نظام مالی جهانی، که از نقصانِ خودِ اقتصاد.»
متن اصلی کتاب «پایان کیمیاگری» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «پایان کیمیاگری»
پول و نظام بانکداری دو عنصری بودند که اختراعشان شکوفایی صنعت و تکنولوژی و تجارت و ظهور نظام سرمایه‌داری و ورود به عصر مدرن را رقم زد. با این همه مروین کینگ در کتاب «پایان کیمیاگری» نشان می‌دهد که همین دو عنصرِ تأثیرگذار بر سرنوشت جهان، چگونه نظام اقتصادی‌ای را که خود باعث پدید آمدن و گسترش آن بودند با بحران مواجه کردند.
کتاب «پایان کیمیاگری» کتابی دربارۀ نقص پول و نظام بانکداری و رابطۀ بحران اقتصادی 2007 و 2008 در همین نقصِ دیرین و دیرپا است. این کتاب همچنین از این موضوع سخن می‌گوید که چگونه می‌توان این نقص را برطرف کرد و اقتصادی بهتر را در آینده رقم زد.
مروین کینگ مقدمۀ کتاب «پایان کیمیاگری» را با نقل شروعِ بسیار مشهور رمان «داستان دو شهر» چارلز دیکنز آغاز می‌کند: «آن روزها بهترین و بدترین روزها بود. عصرِ حکمت و حماقت، دورانِ باور و ناباوری...». کینگ این توصیف دیکنز را به بیست سالِ گذشتۀ دنیای مدرن تعمیم می‌دهد، چون معتقد است تا پیش از وقوع بحران مالی 2008 – 2007 چنین پنداشته می‌شد که جهان در عصر حکمت غوطه‌ور است اما وقوع این بحران، همه‌چیز را دگرگون کرد و آن‌چه را زمانی عصر حکمت پنداشته می‌شد، به عصر حماقت و باور را به ناباوری بدل کرد.
کینگ آن‌گاه، در مقدمۀ کتاب «پایان کیمیاگری»، به نقد تحلیل‌هایی می‌پردازد که دربارۀ این بحران و ریشه‌ها و دلایل آن ارائه شده‌اند. به‌اعتقاد او مشکل بیشتر تحلیل‌های ارائه شده در این بود که به‌ جای تمرکز بر دلایل بحرانِ پیش‌آمده، تمرکز خود را روی نشانه‌های این بحران گذاشته بودند.
کینگ اما در کتاب «پایان کیمیاگری» بر آن است به موضوعاتی بپردازد که به‌اعتقاد او دلایل اصلی بحران اقتصادی قرن بیست‌ویکم بوده‌اند. کینگ معتقد است که ریشۀ اصلی این بحران، نه سیاست‌گذاران و اشخاص، بلکه خودِ ایده‌هایی بوده‌اند که اقتصاد سرمایه‌داری برپایۀ آن‌ها بنا شد؛ ایده‌هایی که نظام پولی و بانکی را پدید آوردند. درواقع، کینگ مشکل را در دورانی بسیار قدیم‌تر از عصر حاضر و در خودِ نظام پولی و بانکی‌ای، که زمانی حُکم کیمیا را برای اقتصاد جهانی داشته است، می‌بیند و بر این باور است که برای پیشگیری از تکرار بحران مالی و رقم خوردن اقتصادی مطمئن‌تر در آینده، لازم است که این نظام، به‌طور جدی اصلاح و نقص‌هایش برطرف شود.
کتاب «پایان کیمیاگری» توضیح می‌دهد که نظام پولی و بانکیِ بنا کنندۀ اقتصاد سرمایه‌داری، چرا و به چه علت بحران‌زاست و چطور می‌توان با اصلاح و تغییر ایده‌های برسازندۀ این نظام، آینده‌ای بهتر برای اقتصاد جهانی رقم زد.
کتاب «پایان کیمیاگری» از مقدمه و نُه فصل تشکیل شده است.
فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «پایان کیمیاگری» عبارتند از: «خوب، بد، زشت»، «خیر و شر: به پول توکل می‌کنیم»، «معصومیت از دست رفته: کیمیاگری و بانکداری»، «بی‌اطمینانی بنیادی: هدفِ بازارهای مالی»، «قهرمانان و تبهکاران: نقش بانک‌های مرکزی»، «ازدواج و طلاق: پول و ملت‌ها»، «معصومیت بازیافته: اصلاح پول و بانکداری»، «مداوا و غرور: اقتصاد جهانی امروز» و «جسارت بدبینی: معضل زندانی و بحرانِ پیشِ رو».

دربارۀ مروین کینگ، نویسندۀ کتاب «پایان کیمیاگری»
مروین آلیستر کینگ (Mervyn Allister King)، متولد 1948، استاد دانشگاه و اقتصاددان بریتانیایی است. او همچنین بین سال‌های 2003 تا 2013 رئیس بانک انگلستان بوده است.
از مروین کینگ، به‌جز کتاب «پایان کیمیاگری»، دو کتاب دیگر هم، با عنوان‌های «نظام مالیاتی بریتانیا» و «عدم قطعیت رادیکال: تصمیم‌گیری برای آینده‌ای ناشناخته»، منتشر شده است. این دو کتاب، ماحصل همکاری کینگ و جان کی هستند.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «پایان کیمیاگری»
کتاب «پایان کیمیاگری: پول، بانکداری و آیندۀ اقتصاد جهانی» با ترجمۀ افشین خاکباز در نشر نو منتشر شده است.
افشین خاکباز، متولد 1343، مترجم ایرانی است. او دارای فوق لیسانس آموزش زبان انگلیسی است. از ترجمه‌های افشین خاکباز می‌توان به کتاب‌های «فلسفۀ دیزاین»، «فلسفۀ ملال»، «انسان بی‌نقص: اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک»، «اخلاق بازجویی»، «اخلاق در سیاست» و «فریب طعمه‌ها: اقتصاد سوء‌استفاده و فریب» اشاره کرد.
از کتاب «پایان کیمیاگری» ترجمۀ فارسی دیگری هم، با عنوان «پایان عصر کیمیاگری: پول، بانکداری و آیندۀ اقتصادی جهانی»، منتشر شده که مترجم آن علی حبیبی و ناشرش انتشارات دنیای اقتصاد است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده