کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | نظریه | قدرت و پیشرفت
قدرت و پیشرفت شابک: 9786002539274 674 صفحه 500 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 قدرت پیشرفت دارون عجم اوغلو سایمون جانسون میرجواد سید حسینی علوم انسانی علوم سیاسی نظریه

2,985,000 ریال 3,980,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «قدرت و پیشرفت» نوشتۀ دارون عجم‌اوغلو و سایمون جانسون
آیا پیشرفت تکنولوژی خودبه‌خود به تحقق منافع و رفاه همگانی می‌انجامد؟ دارون عجم‌اوغلو و سایمون جانسون در کتاب «قدرت و پیشرفت» بر این عقیده‌اند که چنین نیست.
کتاب «قدرت و پیشرفت: تلاش هزارساله برای دستیابی به فناوری و رفاه»، با عنوان اصلی Power and Progress: Our Thousand-Year Struggle Over Technology and Prosperity، کتابی است درباب رابطۀ فناوری با وضعیت نیروی کار و تأثیر فناوری بر کار و زندگی کارگران و کسانی که در رأس هرم فناوری قرار ندارند و جزو تولیدکنندگان یا متخصصان و دانشمندان و مهندسان و کارآفرینان و نخبگان حوزۀ فناوری نیستند.
در کتاب «قدرت و پیشرفت» رابطۀ میان فناوری و دستمزد و نابرابری در چشم‌اندازی تاریخی مورد بررسی قرار گرفته تا دریابیم که پیشرفت تکنولوژیک تنها در زمان‌هایی منافع همگانی را رقم زده که اراده‌ای همگانی برای تأمین این منافع وجود داشته است.
کتاب «قدرت و پیشرفت» یک بررسی تاریخی خواندنی دربارۀ رابطۀ پیشرفت و دستمزد و وضعیت نیروی کار است؛ کتابی که ما را به تأمل دربارۀ آیندۀ جهانِ مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و حضور و مشارکت فعالانه در این جهان، در راستای طرح مطالبات شغلی و کاری و اقتصادی و اجتماعی‌مان، فرامی‌خواند.
متن اصلی کتاب «قدرت و پیشرفت» اولین بار در سال 2023 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «قدرت و پیشرفت»
آن‌چه نویسندگان کتاب «قدرت و پیشرفت» در این کتاب بر آنند که کارآفرینان و مدیران عرصۀ فناوری و نیز کارگران و نیروی کارِ بدون تحصیلات عالیه را به آن توجه دهند این نکته است که، برخلاف عقاید مرسوم، پیشرفت فناوری به‌طور خودکار و بدون مداخلۀ انسانی، به خیرِ همگانی منجر نمی‌شود و همه را از مزایای خود بهره‌مند نمی‌سازد.
دارون عجم‌اوغلو و سایمون جانسون در کتاب «قدرت و پیشرفت» با رجوع به تجربه‌های تاریخیِ دوره‌های مختلف تاریخ بشر، از جمله دورۀ شکوفایی صنعت در قرن نوزدهم، نشان می‌دهند که رشد بهره‌وریِ برآمده از پیشرفت فناوری تنها در زمان‌هایی توانسته به افزایش نیروی کار و اشتغال‌زایی و افزایش دستمزد منجر شود که خواست و ارادۀ کارفرمایان و صاحبان صنایع و مشاغل و تولیدکنندگان و نیز خواست و ارادۀ کارگران بر آن بوده که چنین اتفاقی بیُفتد.
کتاب «قدرت و پیشرفت» نشان می‌دهد که پیشرفت فناوری و رشد بهره‌وری همیشه و در همه‌جا به بهبود زندگی نیروی کار و رفاه و نفع همگانی منجر نشده و در مواردی تنها به رفاه معدودی از نخبگان و خواص و متخصصان و مهندسان و دانشمندان و کارآفرینان و تولیدکنندگانِ ثروتمند منجر شده و آن‌ها را ثروتمندتر و برعکس، عرصه را بر نیروی کار تنگ کرده است. بنابراین ساده‌انگارانه است که گمان کنیم پیشرفت فناوری، خودبه‌خود و بدون مشارکت فعالانۀ انسانی، آیندۀ بهتری را برای عموم و اکثریت مردم رقم خواهد زد.
کتاب «قدرت و پیشرفت» به ما می‌گوید که پیشرفت فناوری چگونه و در چه شرایطی می‌تواند نفع همگانی را رقم زند و تکنولوژی را چگونه می‌توان مدیریت کرد و به آن جهت داد تا در مسیر منافع عمومی و همگانی قرار گیرد نه‌فقط در خدمت رفاه گروهی خاص.
کتاب «قدرت و پیشرفت» از مقدمه‌ای با عنوان «پیشرفت چیست؟» و یازده بخش تشکیل شده است. بخش‌های یازده‌گانۀ کتاب «قدرت و پیشرفت» عبارتند از: «کنترل فناوری»، «چشم‌انداز کانال»، «قدرت متقاعد کردن»، «گسترش بدبختی»، «طبقۀ متوسط انقلاب»، «تلفات پیشرفت»، «مسیر رقابتی»، «آسیب دیجیتال»، «تلاش مصنوعی»، «شکست‌های دموکراسی» و «تغییر جهت فناوری».

دربارۀ دارون عجم‌اوغلو و سایمون جانسون، نویسندگان کتاب «قدرت و پیشرفت»
دارون عجم‌اوغلو (Daron Acemoğlu)، متولد 1967 در ترکیه، استاد دانشگاه و اقتصاددانِ ترکیه‌ای – امریکایی است. شهرت او بیشتر به‌خاطر پژوهش‌هایش در حوزۀ اقتصاد سیاسی است. او سال‌ها دربارۀ ریشه‌های تاریخی رفاه و فقر و تأثیرات فناوری‌های جدید بر رشد اقتصادی، اشتغال و نابرابری مطالعه و تحقیق کرده است.
عجم‌اوغلو تدریس در مؤسسۀ اقتصاد ام‌آی‌تی را در کارنامۀ کاری خود دارد. نام او، در نظرسنجی‌ای در سال 2011، در رتبۀ سوم اقتصاددانان محبوبِ زندۀ زیر شصت سال قرار گرفت. او به‌خاطر فعالیت‌هایش جوایز مختلفی دریافت کرده است.
از آثار دارون عجم‌اوغلو می‌توان به کتاب‌های «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» و «راه باریک آزادی»، که هردو ماحصل کار مشترک عجم‌اوغلو و جیمز ای. رابینسون هستند، اشاره کرد.

سایمون اچ. جانسون (Simon H. Johnson)، متولد 1963، استاد دانشگاه و اقتصاددان بریتانیایی – امریکایی است. او از سال 2007 تا 2008 اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول بوده است. جانسون سال‌ها دربارۀ بحران‌ها و بهبودهای اقتصادی جهانی مطالعه و تحقیق کرده و از او مقالات فراوانی در نشریات «نیویورک تایمز»، «واشینگتن پست»، «وال استریت جورنال»، «آتلانتیک» و «فایننشال تایمز» منتشر شده است.
از آثار سایمون جانسون می‌توان به کتاب «سیزده بانکدار» (نوشته‌شده با همکاری جیمز کواک) اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «قدرت و پیشرفت»
کتاب «قدرت و پیشرفت: تلاش هزارساله برای دستیابی به فناوری و رفاه» با ترجمۀ میرجواد سیدحسینی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
میرجواد سیدحسینی، متولد 1344، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «ابرقدرت‌های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون ولی و نظم نوین جهانی»، «ثبت دائمی» و «پیروزی: راهبرد پنهانی دولت ریگان برای تسریع در فروپاشی شوروی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down