کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ آلمان از 1914
تاریخ آلمان از 1914 544 صفحه 570 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 700 تاریخ آلمان 1914 ماری فولبروک فهیمه حصارکی علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

3,450,000 ریال 4,600,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «تاریخ آلمان از 1914» نوشتۀ ماری فولبروک
تاریخ آلمان قرن بیستم و بیست‌ویکم، از سال 1914 تا سال 2020. کتاب «تاریخ آلمان از 1914: ملتِ تقسیم‌شده»، چنانکه در مقدمۀ فهیمه حصارکی بر ترجمۀ فارسی این کتاب توضیح داده شده، درواقع ترجمۀ دو کتاب از ماری فولبروک است؛ دو کتابی که در کنار هم، تاریخ طولانی و پُر از اُفت‌وخیزِ آلمان را در قرن پُرتلاطمِ بیستم و نیز در قرن بیست‌ویکم و عصر حاضر، روایت می‌کنند و تصویری جامع از تحولات آلمان در این بازۀ زمانی طولانی به‌دست می‌دهند.
کتاب «تاریخ آلمان از 1914» کتابی است که تاریخ آلمان را، از بعد از جنگ جهانی اول و شکل‌گیری و فروپاشی جمهوری وایمار و قدرت گرفتن هیتلر و ظهور و سقوط آلمان نازی و تقسیم آلمان به دو قسمت شرقی و غربی و اتحاد دوبارۀ این دو قسمت و وقایع پس از آن تا سال‌های اخیر، روایت می‌کند.
آلمان کشوری است که تحولات آن در قرن بیستم نقش و تأثیری مهم بر دیگر کشورهای جهان داشته است. از همین رو مطالعۀ تاریخ آلمانِ قرن بیستم، مطالعۀ بخش مهمی از تاریخ اروپا و جهان در این قرن نیز هست.
کتاب «تاریخ آلمان از 1914» کتابی خواندنی برای علاقه‌مندان به مطالعه دربارۀ تاریخ قرون بیستم و بیست‌ویکم، به‌ویژه علاقه‌مندان به مطالعۀ تاریخ اروپا و آلمان در این قرون، است.

مروری بر کتاب «تاریخ آلمان از 1914»
آلمان در قرن بیستم دوران پُر فراز و نشیبی را سپری کرده است. کتاب «تاریخ آلمان از 1914» روایتی موشکافانه از این دوران است و همچنین روایتی از پس از این دوران و تاریخ آلمان در قرن بیست‌ویکم تا سال 2020.
اما اگرچه تمرکز اصلی ماری فولبروک در کتاب «تاریخ آلمان از 1914» بر آلمان قرن بیستم و بیست‌ویکم است، او در این کتاب به آلمانِ پیش از از این دوران نیز گریز می‌زند و پیشینه‌ای از تاریخ آلمان ارائه می‌دهد که به دوران قرون وسطی می‌رسد.
فولبروک در فصل آغازین کتاب «تاریخ آلمان از 1914»، که حکم مقدمۀ کتاب را دارد، مروری سریع بر تاریخ آلمان از اعصار دور تا اعصار جدید دارد تا مخاطبان این کتاب درک بهتری از دوره‌ای از تاریخ آلمان که تمرکز اصلی کتاب بر آن است به دست آورند.
فولبروک بر پیچیدگی تاریخ آلمان تأکید می‌کند و چرایی این پیچیدگی و دشواری ارائۀ روایتی از تاریخ آلمان را شرح می‌دهد و تأکید می‌کند که روایت تاریخ آلمان نیاز به موشکافی دارد. او خود در کتاب «تاریخ آلمان از 1914» بر آن است که چنین روایت موشکافانه‌ای را از تاریخ آلمان، از 1914 تا سال 2020، ارائه دهد.
کتاب «تاریخ آلمان از 1914» یک روایت تحلیلی توأم با دقت نظر و جزئی‌نگری از تاریخ آلمان در بازۀ زمانی‌ای است که این کتاب به آن می‌پردازد.
در کتاب «تاریخ آلمان از 1914» می‌خوانیم که جمهوری وایمار چگونه شکل گرفت و چطور نابود شد و جای خود را به آلمان نازی داد و پیامد این رخداد چه بود، آلمانِ پس از جنگ جهانی دوم چگونه به دو قسمت تقسیم شد و پس از این تقسیم چه اتفاقاتی افتاد و نیز آلمان چگونه باز متحد شد و پس از اتحاد چه مسیری را پیمود و به کجا رسید و اکنون در چه نقطه‌ای ایستاده است.
با خواندن کتاب «تاریخ آلمان از 1914» همچنین درمی‌یابیم که تحولات تاریخ آلمان، در دورانی که کتاب به آن می‌پردازد، چه تأثیری بر اروپا و دیگر نقاط جهان داشته است.
کتاب «تاریخ آلمان از 1914» از فصلی مقدماتی، با عنوان «روند تاریخ آلمان» و چهارده فصل دیگر که در سه بخش، با عنوان‌های «جامعه‌ای تقسیم‌شده: جمهوری وایمار و رایش سوم»، «ملت تقسیم‌شده: دو آلمان، 1945 – 1990» و «قرن تقسیم‌شده»، تنظیم شده‌اند، تشکیل شده است.
فصل‌های چهارده‌گانۀ کتاب «تاریخ آلمان از 1914» عبارتند از: «جمهوری وایمار»، «سقوط دموکراسی و ظهور هیتلر»، «جامعۀ ملی؟»، «جنگ، نابودی و شکست»، «اشغال و تقسیم»، «تبلور و تحکیم، 1961 – 1949»، «دگرگونی و "مرحلۀ تثبیت"»، «جوامع واگرا»، «سیاست و کشور»، «دگراندیشی و اپوزیسیون»، «فرهنگ‌های واگرا و هویت ملی»، «انقلاب آلمان شرقی و پایان دوران پساجنگی»، «جمهوری برلین» و «تنش و دگرگونی در آلمان قرن بیستم».

دربارۀ ماری فولبروک، نویسندۀ کتاب «تاریخ آلمان از 1914»
ماری جین الکساندارا فولبروک (Mary Jean Alexandra Fulbrook)، متولد 1951، استاد دانشگاه و مورخ بریتانیایی است. او پژوهشگری برجسته در حوزه‌های مختلف، از جمله دین و جامعه در اروپای مدرن اولیه، دیکتاتوری آلمان در قرن بیستم، اروپا پس از هولوکاست و تاریخ‌نگاری و نظریۀ اجتماعی، است.
فولبروک اولین زنی بود که به‌ ریاست انجمن تاریخ آلمان منصوب شد. از آثار ماری فولبروک می‌توان به کتاب‌های «مکافات: میراث آزارگری نازی و جستجوی عدالت»، «شهری کوچک حوالی آشویتس: نازی‌های عادی و هولوکاست» و «دولت مردم: جامعۀ آلمان شرقی از هیتلر تا هونکر» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «تاریخ آلمان از 1914»
کتاب «تاریخ آلمان از 1914: ملتِ تقسیم‌شده» با ترجمه و مقدمۀ فهیمه حصارکی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
فهیمه حصارکی، متولد 1354، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «آزردگان»، «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، «فیلم‌های بزرگ تاریخ»، «امپراتوریهای بزرگ تاریخ»، «دختر ساعت‌ساز»، «شروعی تازه» و «فرشتگان شفابخش» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down