کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | در زمانه ی پنج شاه
در زمانه ی پنج شاه شابک: 9789642090310 584 صفحه 821 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 زمانه حسن ارفع مانی صالحی علامه علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

4,060,000 ریال 5,800,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ چهارم

در زمانه پنج پادشاه
«حسن ارفع» خاطرات خود را در قالب کتابی گردآوری کرده که بسیار جذاب و خواندنی است. با خواندن کتاب علاوه بر گذر از خاطرات نویسنده تاریخ معاصر ایران و وضعیت کشور در آن زمان را به خوبی تشریح کرده است. نویسنده خاطراتش را از اواخر حکومت قاجار تا زمان پهلوی در سال 1341 به تصویر می‌کشد. خواننده همراه خاطرات و تجربیات «حسن ارفع» نگاهش به ارتش عثمانی و اروپایی و ایران همچنین دیگر وقایع سیاسی معطوف می‌شود. از دیگر موارد تاریخی خاطرات آغاز جنگ جهانی دوم، اشغال ایران و آشفتگی‌های پس از جنگ و ماجرای کودتای سوم اسفند است. «حسن ارفع» فرزند پرنس ارفع‌الدوله از رجل نظامی برجسته در دوران پهلوی است. او درسنین کودکی برای تحصیلات به فرانسه می‌رود سپس در دانشکده افسری ترکیه تحصیل می‌کند و دوباره به ایران باز می‌گردد. ماجرای ورود او به ایران و پیوستن به ارتش، یکی از موارد خواندنی در کتاب است. همچنین سرگذشت افسران نیروهای مسلح ایران، سیاست، کدتای 28 مرداد و حکومت پهلوی، اثر را مانند سند تاریخی با ارزش کرده است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«با برقراری سلطه و نظارت دولت مرکزی بر نواحی جنوبی و سواحل خلیج فارس و دریای عمان، پایگاه های گمرکات و نیروهای ژاندارمری در بنادر آغاز به کار کردند. بدین ترتیب قاچاق اسلحه، که بیشتر ساکنان سواحل جنوب بدان اشتغال داشتند، اکیدا موقوف شد. گویا آن دسته از کارمندان دولتی که به تازگی به کار گماشته شده بودند تنها می‌خواستند به شمال بازگردند و از آب و هوای طاقت فرسای سواحل جنوب بگریزند. این افراد از ظرافت و کاردانی لازم برای برخورد با اهالی بومی بی بهره بودند.....» «مانی صالحی علامه» داستان «در زمانه پنج پادشاه» را به فارسی برگردانده است.
درباره نویسنده: حسن ارفع ( 1274 ـ 1365) نظامی و رئیس ستاد ارتش ایران در سال 1323 تا 1324
رتبه گودریدز:

ادامه keyboard_arrow_down