کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | خودیاری | والدین سمی
والدین سمی شابک: 9786003400955 272 صفحه 314 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 والدین سوزان فوروارد مینا فتحی علوم انسانی روانشناسی خودیاری

900,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: لیوسا

چاپ بیست و هفتم

کتاب «والدین سمی» نوشته «سوزان فوروارد»
آسیب‌های جسمی ـ روانی ناشی از رفتارهای غلط والدین و روش‌های درمان آن
کتاب «والدین سمی» نوشته «سوزان فورواردالتیام دهنده است. والدین گاهی در تربیت فرزندان خطاها و اشتباهاتی دارند که آسیب‌هایی به همراه دارد. همه ما انسان‌ها خطاها و اشتباهاتی در طول زندگی مرتکب می‌شویم. اگر این اشتباهات و نواقص بشری نباشد که نام انسان و تجربه هم وجود نخواهد داشت. اما بعضی از رفتارهای نا به هنجار در زندگی والدین وجود دارد که فرزند را دچار مشکل می‌کند. برای نمونه والدینی که دچار اعتیاد هستند. یا والدینی که بیماری‌های روان رنج می‌برند. این افراد با رفتارهای نامناسب روان فرزندان خود را خدشه‌دار و زخمی می‌کنند. ولی باید بدانند؛ این زخم‌ها با کودک بزرگ می‌شود. در دوران بزرگسالی هم با اوست و به شکلی بزرگسال آسیب دیده را رنج می‌دهد.
کتاب «والدین سمی» برای افرادی که تجربیات این دردها را گذرانده است، بسیار مناسب است. سوزان فوروارد در کتاب می‌کوشد، راهکارهایی برای افراد نشان دهد. او می‌خواهد کسانیکه تجربه رفتارهای دردناک دارند، بتوانند گره‌های گذشته را وا کنند و خود را از بند گذشته آزاد نمایند.
سوزان فوروارد در بخش نخستین کتابش، خواننده را با رفتارهای غلط آشنا می‌کند. این بخش به فصل‌های کوچکتری تقسیم شده است و عنواین مختلفی دارد. مانند «والدین سلطه‌جو»، «والدین معتاد» و.... نویسنده در قسمت دوم کتاب «والدین سمی» به فرزندان این آسیب‌ها پرداخته است. اینکه اگر والدین سمی داشته و دارند چگونه خود رامدیریت کنند. عنوان این بخش «کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید» نام‌گذاری شده و دارای سه فصل است.
قابل ذکر است: کتاب «والدین سمی» برای کسانی که خاطرات تلخی از رفتارهای گذشته پدر و مادرشان دارند، بسیار مناسب است. همچنین افرادی که فرزند دارند و می‌خواهند با آگاهی کافی او را تربیت کنند کتاب را بخوانند. کتاب برای زوج‌هایی که تصمیم دارند بچه‌دار شوند هم مفید و سودمند است. خواننده‌ با روش‌های کتاب «والدین سمی» می‌تواند رابطه خود با پدر و مادرش را بهبود بخشد، حتی اگر خودش فرزند داشته باشد. کمک به بهبود رابطه با والدین از نگرانی‌های بزرگسالان می‌کاهد. در ضمن الگوی رفتاری مناسبی هم برای فرزندان ساخته می‌شود.
Abigail Van Buren, “Dear Abby درباره کتاب اینگونه نوشته است:
dynamic, powerful, hard-hitting book. It offers tremendous hope as well as understanding. It could truly be a lifesaver.
«کتابی پویا ، قدرتمند و پرتحرک که امید و درک فوق العاده‌ای را نشان می‌دهد. این کتاب واقعا می‌تواند یک نجات دهنده باشد.»

مروری بر کتاب «والدین سمی»
کتاب «والدین سمی» برای خواننده بیان می‌کند که خانواده بسیار با اهمیت است. کودک در اثر تربیت والدینش رشد می‌کند و پرورش می‌یابد. آزادی‌های کودک تحت نظارت والدینش شکل می‌گیرد. باورهای فرزند از والدینش تغذیه می‌شود. فرزند رفتارهای والدین را الگوی خود قرار می‌دهد و آن را در ذهن نگه می‌دارد. او همانند پدر و مادرش بعضی چیزها را ارزش می‌داند و بعضی چیزهای دیگر را نه. با مشکلات و موانع در خانواده آشنا می‌شود. در نهایت اینکه اولین شکل‌گیری تربیتی فرزند توسط والدین در خانواده بنا نهاده می‌شود. یعنی تربیت فرزند مجموعه‌ای از رفتارها و باورهای والدین است. اگر والدین به عنوان ستون‌های تربیتی دچار مشکل باشند یا مهارت نداشته باشند! چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است که هیچ انسانی بدون نقص نیست، اما سلامت روانی فرزند نیازمند والدینش است. پدر و مادر مهمترین رکن در تربیت فرزندان هستند. هر چقدر در کودکی به والدین برای هر کاری نیاز است در نوجوانی اینگونه نیست. نوجوان نیاز به مستقل شدن دارد. او باید مهارتش را از طریق پدر و مادر بیاموزد و مستقل شود. متاسفانه در بیشتر موارد، مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها با چالش‌های بزرگی در این مسیر با نوجوان روبه‌رو می‌شوند.
والدین می‌توانند با آموزش‌هایی، آگاهی خود برای تربیت فرزند در هر مقطع سنی بالا ببرند. طوریکه آسیب‌ها به حداقل برسد. آگاهی سبب می‌شود، والدین مدیریت بهتری داشته و بحران‌ها را مدیریت کنند. اگر در کودکی و نوجوانی والدین، اتفاقات ناخوشایندی رخ داده، بهتر است کتاب را مطالعه کنید. کتاب «والدین سمی» روش‌ها و راهکارهای خوبی را بررسی می‌کند. همچنین شیوه‌های تربیتی ناسالم را بیان می‌کند و راه حل‌هایی ارائه می‌دهد.
ترس‌های کودکان در برابر سختگیری والدین از دیگر موضوعات مورد اشاره در کتاب است. اگر چه جامعه هم نقشی در تربیت کودک دارد. اما مدیریت پدر و مادر و آگاه کردن فرزند از مشکلات، سبب می‌شود اعتماد به نفس کودک در جامعه بیشتر باشد. سوزان فوروارد در ابتدای کتابش پرسش‌نامه‌ای را نوشته است. او در این پرسشنامه با طرح سوالاتی از خواننده مشخص می‌کند والدین در گروه والدین سمی قرار دارند یا خیر!

درباره سوزان نویسنده کتاب «والدین سمی»
سوزان فوروارد در سال 1938 متولد شده است. او درمانگر و نویسنده آمریکایی است. سوزان فوروارد به عنوان مشاور با نهادهای روان‌پزشکی و درمانی جنوب کالیفرنیا همکاری داشته است. همچنین به عنوان مدرس هم شناخته می‌شود. از دیگر کتاب‌های فوروارد می‌توان به «باج گیری عاطفی»، مادران سمی و آسیب‌های وارد به دختران» را نام برد. کتاب‌های سوزان فوروارد تاکنون چندین مرتبه در فهرست کتاب‌های پرفروش در نیویورک تایمز معرفی شده‌اند.

درباره ترجمه فارسی کتاب «والدین سمی»
کتاب والدین سمی Toxic parents تا کنون دوبار به فارسی ترجمه شده است. کتاب «والدین سمی» با عنوان فرعی (آسیب‌های جسمی ـ روانی ناشی از رفتارهای غلط والدین و روش‌های درمان آن) توسط مینا فتحی (عرفانیان) به فارسی برگردانده شده است. ترجمه بیتا فتحی(عرفانیان) را انتشارات لیوسا منتشر کرده است. ترجمه دیگری هم توسط «پروین طلی» از انتشاران آرایان به فارسی در اختیار علاقه‌مندان است.
نسخه حاضر، ترجمه مینا فتحی (عرفانیان) از انتشارات لیوسا در دسترس شماست.

رتبه کتاب والدین سمی در گودریدز: 4/1 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم