کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | خشم در هارلم
خشم در هارلم شابک: 9786226863506 392 صفحه 272 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 هارلم چستر هایمز مزدک بلوری علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

660,000 ریال 880,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ سوم

کتاب «خشم در هارلم» نوشته «چستر هایمز»
A Rage in Harlem
کتاب «خشم در هالم» نوشته «چستر هایمز» برای علاقه‌مندان به رمان‌های پلیسی پیشنهاد می‌شود. هایمز در داستان «خشم در هارلم» تنش، خیانت، هرج و مرج، عهد و پیمان‌های سطحی و زودگذر ما بین کلاهبرداران را به خوبی نشان می‌دهد. پیمان‌هایی که در نهایت به خیانت بدل می‌شوند و آدم‌ها را گیج و درمانده می‌کنند. کتاب نخستین بار در سال 1957 با نام «ملکه احمق‌ها» در فرانسه چاپ شد. اما بعدها انتشاراتی آمریکایی کتاب را با نام «عشق ایمابل» منتشر کرد. ولی «خشم در هارلم» عنوان مناسب‌تری برای کتاب بود که در خاطره‌ها ماند. زیرا دو واژه‌ «خشم» و «هارلم» سال 1950 در ذهن عامه مردم به دلیل تنش‌های مکانی با هم گره خورده بود. از رمان پلیسی «خشم در هارلم» اقتباس سینمایی نیز ساخته شده است. «جان ادگار وایدمن» نویسنده آمریکایی درباره چستر هایمز و داستان هایش گفته است:
«داستان‌های هایمز سرشار است از توصیف‌هایی درخشان، پیرنگ‌هایی‌ که از وصف آشوب و هرج‌ومرج طفره نمی‌روند، شخصیت‌هایی سوررئال، گروتسک، خنده‌دار و زنده. هارلمِ داستان‌های او جایی است که می‌تواند شما را بخنداند، بگریاند و لرزه به جانتان بیندازد.»
مروری بر کتاب «خشم در هارلم»
ماجرای داستان همانطور که اشاره شد، ماجرایی پلیسی و دلهره‌آور دارد. جوانی سیاهپوست به نام جکسون در یک موسسه کفن و دفن کار می‌کند. جکسون ساکن هارلم است. او توسط معشوقه‌اش که ایمابل نام دارد روشی برای کسب پول پیدا کرده است. در این روش احمقانه او می‌خواهد ده دلاری را به صد دلاری تبدیل کند. اما درست سر بزنگاه تیم کارآگاهان هارلم متشکل از کافین اد جانسون و گریودیگر جونز همه کارها بهم می‌ریزد. جکسون فرار می‌کند و تحت تعقیب قرار می‌گیرد. حالا او در خیابان‌های هارلم درمانده شده و دنبال راهی برای بازگشت عشقش ایمابل و پول‌هایش است... عشق جکسون در داستان فضاهای کمدی ایجاد می‌کند که خواننده بیشتر با داستان همراه می‌شود.
در بخشی از کتاب «خشم در هارلم» می‌خوانیم: «به خودش آمد، نگاهش با نگاه او گره خورد، دلش غنج رفت، و بی‌تابی سراپای وجودش را فراگرفت. آماده بود! کملا آماده بود که گلوها را ببرد، جمجمه‌ها را خرد کند، از دست پلیس فرار می‌کند، تعش‌کش‌ها را بدزدد، آب گل‌آلود بخورد، در تنه تو خالی درخت زندگی کند و هیچ فرصتی را برای اینکه یک‌بار دیگر در کنار زن محبوبش باشد از دست ندهد.»
درباره نویسنده کتاب «خشم در هارلم»
«چستر هایمز» نویسنده آمریکایی است. او در سال 1909 به دنیا آمد. چستر در نوزده سالگی دست به سرقت مسلحانه زد و پس از آن دستگیر و برای مدت 20 تا 25 سال محکوم به زندان شد. او در زندان شروع به نوشتن داستان‌های کوتاه کرد. در سال 1934 توانست نخسین داستانش را در مجله چاپ کند. پس از آن اولین رمانش با عنوان «طرح سنگ اولیه» را نوشت. موضوع رمان به آتش‌سوزی بزرگ در زندان مربوط می‌شود و سالها بعد با عنوانی دیگر چاپ شد. «چستر هایمز» پس از آزادی از زندان در سال 1936 به صورت پاره وقت به نوشتن ادامه داد. در دهه 40 او علاوه بر رمان فیلمنامه هم می‌نوشت. سپس در دهه 50 با وجود مشکلات بسیاری که متحمل شده بود هایمز به فرانسه رفت. در فرانسه انتشارات گالیمار به او پیشنهاد داستان عامه‌پسند داد. چستر هم به دلیل گذران زندگی‌اش پذیرفت. او با کتاب «خشم در هارلم» که رمانی پلیسی جنایی آمیخته با طنز بود، نظر فرانسوی‌ها را به خود جلب کرد. پس از موفقیت کتاب در فرانسه چستر هفت کتاب دیگر با حضور همان کارآگاهان «خشم در هارلم» نوشت. چستر هایمز توانست جایزه بزرگ ادبیات پلیس فرانسه را در سال 1958 دریافت کند.
بهتر است بدانید: مجموعه «کارآگاه هارلم» چستر هایمز مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفته است.
چستر هایمز در سال 1984 از دنیا رفت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «خشم در هارلم»
کتاب «خشم در هارلم» توسط «مزدک بلوری» به فارسی ترجمه شده است. کتاب از سوی انتشارات بیدگل برای دوستداران چاپ و منتشر شده است.
رتبه کتاب «خشم در هارلم» در گودریدز: 3.9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down