کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | خودیاری | تختخوابت را مرتب کن
تختخوابت را مرتب کن شابک: 9786004610537 104 صفحه 94 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 تختخوابت مرتب ویلیام اچ. مک ریون حسین گازر علوم انسانی روانشناسی خودیاری

525,000 ریال 700,000 ریال

ناشر: کوله پشتی

چاپ صد و دوازدهم

کتاب «تختخوابت را مرتب کن: چیزهای کوچکی که می‌توانند زندگی‌ات و شاید دنیا را تغییر دهند»، نوشته دریاسالار ویلیام اچ. مک‌ریون
«تختخوابت را مرتب کن: چیزهای کوچکی که می‌توانند زندگی‌ات و شاید دنیا را تغییر دهند» ، با عنوان اصلی Make Your Bed: Little Things That Can Change Your Life...And Maybe the World ، یک کتاب روانشناسی انگیزشی به قلم مردی نظامی است که اصول موفقیت را به تجربه و در دوران خدمت در یگان ویژه نیروی دریایی امریکا آموخته و ماحصل تجربیات خود در این زمینه را با خوانندگان در میان گذاشته است. نویسنده این کتاب، دریاسالار ویلیام اچ. مک‌ریون، بازنشسته نیروی دریایی امریکاست. او در کتاب «تختخوابت را مرتب کن» با بیان تجربیات خود از سالهای خدمتش در نیروی دریایی، به مخاطبان خود می‌گوید که تغییرات بزرگ از کارهای کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت زندگی مربوط به زندگی روزمره آغاز می‌شوند. «تختخوابت را مرتب کن» کتابی است برآمده از سخنرانی ویلیام اچ. مک‌ریون در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه تگزاس در سال 2014. ویلیام اچ. مک‌ریون بعداً این سخنرانی را گسترش داد و متنی مفصل‌تر از آن تدارک دید. «تختخوابت را مرتب کن» همان متن گسترش‌یافته است که در سال 2017 برای اولین بار به صورت کتاب منتشر شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به فهرست پرفروش‌های «نیویورک تایمز» راه یافت.

مروری بر کتاب «تختخوابت را مرتب کن»
ویلیام اچ. مک‌ریون در کتاب «تختخوابت را مرتب کن» در ده فصل، ضمن شرح اصول تربیتی و آموزشی یگان ویژه نیروی دریایی امریکا، از کاربرد این اصول در وجوه دیگر زندگی می‌گوید. کتاب به زبانی ساده نوشته شده و با نقل خاطراتی از دوران خدمت نویسنده در نیروی دریایی همراه است. مک‌ریون با نقل این خاطرات تجربیات خود را برای خواننده ملموس‌تر می‌کند. او سعی دارد به ما نشان بدهد که آنچه او در نیروی دریایی و از تربیت نظامی آموخته، قابل تعمیم به زندگی‌ روزمره نیز هست و با به کار بستن این تجربه‌ها و آموزه‌های نظامی در زندگی روزمره می‌توان به موفقیت در وجوه گوناگون زندگی دست یافت. مهمترین آموزه مک‌ریون در این کتاب جدی گرفتن کارهای کوچک و جزئی و انجام دادن آنها به نحو احسن است. مک‌ریون معتقد است که انجام درست همین کارها می‌تواند نه فقط به تغییر یک یا چند نفر، بلکه به دگرگونی جهان بینجامد. کتاب «تختخوابت را مرتب کن» شامل مقدمه، ده فصل و نیز متن سخنرانی‌ای است که مک‌ریون در سال 2014 در دانشگاه تگزاس ایراد کرد و این کتاب را بر اساس آن نوشت.
مک‌ریون در هر یک از فصلهای این کتاب یکی از درس‌هایی را که در نیروی دریایی آموخته شرح داده و همچنین داستانی نقل کرده است از افرادی که نظم و پشتکار و شرافت و شجاعتشان الهام‌بخش او در زندگی بوده است.
فصلهای ده‌گانه کتاب «تختخوابت را مرتب کن» عبارتند از: «کار امروز به فردا مگذار»، «تو به‌تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آیی»، «تنها چیزی که مهمه، وسعت قلب شماست»، «زندگی عادلانه نیست – به مسیرت ادامه بده!»، «شکست باعث قوی‌تر شدن شما می‌شه»، «باید جسارت زیادی داشته باشی»، «در برابر زورگوها بایستید»، «در موقعیت درست قرار بگیرید»، «به دیگران امید بدهید» و «هرگز تسلیم نشو!».
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «گاهی اوقات چیزهای بسیار ناچیزی وجود دارند که شما می‌توانید با انجام دادنشان، ماحصلِ روز خود را تحت تأثیر قرار دهید. در نبردها سربازان می‌میرند، خانواده‌ها داغدار می‌شوند و روزها، طولانی‌تر و پر از اضطراب می‌شوند. شما دنبال چیزی هستید که تسلای خاطرتان باشد؛ چیزی که انگیزه‌ی شروع روزی جدید را در شما بیدار کند و بتواند حسی از غرور و افتخار را در این دنیایی که گاهی به زشتی می‌گراید، در شما به وجود بیاورد. اما این فقط موضوع میدان جنگ نیست. بلکه زندگی روزمره و عادی ماست که نیازمند این حس ساختن است. هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین قدرت و آرامشِ ایمان یک فرد شود، اما گاهی عمل بسیار ساده‌ای مانند مرتب کردن تختخوابتان می‌تواند نیروی انگیزشیِ لازم برای شروع بهتر روز را در شما ایجاد کند و پایان خوش و پرحاصلی را برایتان فراهم نماید.
اگر می‌خواهید زندگی‌تان و شاید جهان را تغییر دهید، از مرتب کردن تختخوابتان شروع کنید.»

درباره ویلیام اچ. مک‌ریون، نویسنده کتاب «تختخوابت را مرتب کن»
ویلیام اچ. مک‌ریون (William H. McRaven)، متولد 1955، دریاسالار چهار ستاره بازنشسته نیروی دریایی امریکاست. فرماندهی مشترک عملیات ویژه، فرماندهی عملیات ویژه اروپا، مدیریت مرکز هماهنگی نیروهای عملیات ویژه ناتو و فرماندهی ستاد عملیات ویژه امریکا سِمَت‌های او در ارتش امریکا بوده است. مک‌ریون، بعد از بازنشستگی از نیروی دریایی امریکا در سال 2014، از سال 2015 تا 2018 رییس دانشگاه تگزاس سیستم بود. او از منتقدان سیاست‌های دونالد ترامپ بود. بعد از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری امریکا، از مک‌ریون به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت دفاع امریکا نام برده شد. اما بایدن ژنرالِ بازنشسته لوید آستین را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تختخوابت را مرتب کن»
یکی از ترجمه‌های فارسی کتاب «تختخوابت را مرتب کن» ترجمه حسین گازر است که با عنوان ««تختخوابت را مرتب کن: چیزهای کوچکی که می‌توانند زندگی‌ات و شاید دنیا را تغییر دهند» در انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر شده است. انتشارات در قلم نیز این کتاب را با ترجمه شهریار کلاته و با عنوان «تختخوابت را مرتب کن: چیزهای کوچکی که می‌توانند زندگی شما و حتی دنیا را تغییر دهند...» منتشر کرده است.

رتبه کتاب «تختخوابت را مرتب کن» در گودریدز: 3/89 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده