نکته های ویرایش شابک: 9789643052751 294 صفحه قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 نکته ویرایش علی صلح جو علوم انسانی نظریه و نقد ادبی ویرایش و ترجمه

1,494,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ چهاردهم

نکته‌های ویرایش
یادداشت‌هایی دربارة ویرایش و چند و چونِ آن، به قلم ویراستاری با تجربه. علی صلح‌جو که خود از ویراستاران کهنه‌کار ایرانی است در کتاب نکته‌های ویرایش ماحصل تجربه‌های خود در این زمینه را به بیانی شیرین روی کاغذ آورده و نکاتی باریک‌تر از مو را در باب ویرایش و چم و خم و ظریف‌کاری‌های آن، با خوانندگان در میان گذاشته است. نکته‌های ویرایش کتابی است که هم ویراستاران تازه‌کار و هم نویسندگان را به کار می‌آید. صلح‌جو در این کتاب در پیِ تألیف یک کتاب آموزشی خشک و رسمی نبوده و ترجیح داده دانسته‌های خود را از طریق مجموعه‌ای از یادداشت‌های متنوع دربارة موضوعات ویرایشی و به بیانی گرم‌تر از بیان رسمی و آموزشی به خواننده ارائه دهد. این یادداشت‌ها ماحصل یادداشت‌نویسی‌های صلح‌جو دربارة مسائل ویرایشی‌ای است که حین کار با آنها برخورد می‌کرده و دربارة هرکدامشان که به نظرش جالب می‌رسیده یادداشتی می‌نوشته است.
صلح‌جو در این کتاب به خود مقولۀ ویرایش و تاریخ آن و پیشینۀ ویرایش در ایران نیز پرداخته و کمبودها و کاستی‌ها و محدودیت‌های ویرایش در ایران را در قیاس با شکل‌های جهانی آن نقد کرده است.
کتاب شامل مقدمه و بیست فصل است با عنوانهای: «کلیات»، «رسم‌الخط»، «واژه»، «نحو»، «موقعیت خواننده در برابر متن»، «متن»، «گفتمان»، «پاراگراف»، «پانوشت»، «سبک»، «مرجع»، «کوته‌نوشت»، «فرهنگ لغت»، «ضبط اعلام»، «رقم‌نویسی»، «را»، «نشانه‌گذاری»، «سخن‌ربایی»، «دربارة نمایه» و «ویرایش، ما و دیگران».
کتاب نکته‌های ویرایش در نشر مرکز منتشر شده است.
دربارة نویسنده: علی صلح‌جو (- 1323)، ویراستار، زبانشناس، مقاله‌نویس، پژوهشگرِ ترجمه و مترجم ایرانی.
رتبۀ گودریدز: 81/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down