کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | زندگی در پیش رو
زندگی در پیش رو شابک: 9789643809508 232 صفحه 240 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 زندگی رومن گاری لیلی گلستان علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

1,260,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ بیست و سوم

کتاب «زندگی در پیش‌ رو» نوشته «رومن گاری»
رمان «زندگی در پیش‌رو» نوشته رومن گاری با زبانی عامیانه، مفاهیم جالبی را بیان می‌کند. حرف‌های شخصیت پسر که خیلی هم مؤدب نیست؛ مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. اگرچه گاهی زبان طنز شخصیت و حرف‌هایش سبب خنده خواننده می‌شود، اما گاهی تکان‌دهنده است. رومن گاری در داستان، ارزش انسان خوب و شایستگی رفتار نیکو را در قالبی به تصویر می‌کشد که جالب توجه است. گاری در داستانش به چگونگی زندگی زنی روسپی‌ و سرانجام او پرداخته است. در مسیر داستان به روابط زن با دیگر افراد محله هم توجه می‌شود. همچنین راوی داستان موضوعاتی مانند: فقر و تنگدستی، تنهایی و غربت، رنج محله‌های فقیر و مهاجرنشین شلوغ را با زبانی گیرا برای خواننده بیان می‌کند. در نهایت رومن گاری توانسته با کنارهم قرار دادن این موارد، نگاه خواننده را به پدیده‌هایی مانند سالخوردگی، گذراندن و پشت‌سر گذاشتن عمر معطوف کند. جالب‌تر زمانی است که خواننده «زندگی در پیش رو» در مقابل این گذران زندگی، با راوی چهارده‌ای ساله مواجه است. شخصیتی که تازه ابتدای ورودش به زندگی را تجربه می‌کند. پسر بچه‌ای که بخش عمده داستان «زندگی را در پیش رو» را به عهده دارد و برای مخاطب جذاب است. ناگفته نماند: کتاب «زندگی در پیش رو» در سال 1980 در لیست 1001 کتابی که باید قبل از مرگ بخوانیم؛ قرار گرفته است.
Chicago Tribune درباره کتاب اینگونه نوشته است:
»Macabre but beautiful, The Life Before Us is one of the all-time greats.«
«خوفناک اما زیبا، زندگی در پیش رو در زمره بهترین‌ها در همه دوران‌ها قرار می‌گیرد.»
کتاب «زندگی در پیش‌ رو» در سال 1975 برنده جایزه گنکور شد. بهتر است بدانید: جایزه گنکور یکی از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه شناخته می‌شود و تنها یک‌بار به هر نویسنده تعلق می‌گیرد. تنها نویسندگان موفق می‌توانند به این جایزه مهم دست یابند. اما رومن گاری بر خلاف معمول دوبار آن را دریافت کرد. بار اول با نام «امیل آژار» برای کتاب «ریشه‌ای بهشتی» و بار دیگر نام خودش برای کتاب «زندگی در پیش رو.»
در سال 1977هم فیلمی توسط Moshé Mizrahi از رمان «زندگی در پیش رو» ساخته شد. فیلم دیگری هم با کارگردانی «ادواردو پونتی» و بازی «سوفیا لورن» در نقش مادام رزا در سال 2020 ساخته و اکران شد. در فیلم اخیر «زندگی در پیش رو» «بابک کریمی» هنرپیشه ایرانی در نقش حمیل ایفای نقش می‌کند.

مروری بر کتاب «زندگی در پیش رو»
داستان از زبان پسری 14 ساله و باهوش بیان می‌شود. پسر نوجوانی عرب ـ فرانسوی است. این پسر مومو نام دارد. او روایتی از سه سالگی تا چهارده سالگی خود را برای خواننده بازگو می‌کند. مومو خبر از والدین خود ندارد و چیزی از آنها نمی‌داند. در طبقه ششم یک ساختمان بدون آسانسور زندگی می‌کند. او بیشتر از شخصی به نام رزا حرف می‌زند. مومو برای کشف زندگی و بسیاری از مفاهیم آن می‌کوشد. رزا زنی که از او را نگهداری کرده و سختی‌ها و دلخوشی‌هایی هم در زندگی با او برای مومو فراهم شده است، زنی خوش طینت است. علاقه مومو به او در بیمار شدن خانم رزا به خوبی نمایان است رزا زمانی روسپی بوده و اکنون از کودکان مادران روسپی مراقبت می‌کند. زنی بسیار مهربان و خوش قلب. مومو هم اگر چه نوجوان است و در محله فقیر نشین زندگی می‌کند، اما تلاشش کنار آمدن با شریط است. او به تنهایی بر سختی‌ها غلبه می‌کند و....

درباره نویسنده کتاب «زندگی در پیش‌رو»
رومن کاتسف مشهور به رومن گاری، در سال 1914 در شهر ویلنای لیتوانی در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. اما در فرانسه بزرگ شد. چند سال بعد در سال 1925 زمانی که گاری 14 سال داشت، پدرش خانواده را ترک کرد. رومن از آن پس با مادرش «نینا بوریسو فسکایا» به فرانسه مهاجرت کردند و تابعیت فرانسوی گرفتند. گاری در دانشگاه فرانسه حقوق خواند و در نیروی هوایی فرانسه دوره آموزش خلبانی را گذراند. پس از آن در نیروی هوایی فرانسه مشغول کار شد. در هنگام جنگ جهانی گاری به عنوان خلبان عضوی از «نیروهای آزاد فرانسه» شد.
رومن گاری در مدت زمانی که سیاسی داشت، توانست حدود 20رمان بنویسد. اما همه را با نام‌های متفاوتی می‌نوشت. او صاحب آثار بسیاری است که عبارتند از : «تربیت اروپایی»، «قلابی»، «ریشه‌های آسمان»، «لیدی ال»، «رقص چنگیزخان»، «سگ سفید»، «اوضاع در ارتفاعات کلیمانجارو روبه‌راه است»، «میعاد در سپیده دم«، «مرگ و چند داستان دیگر»، «پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند»، «بادبادک‌ها»، «تولیپ» و «مردی با کبوتر».
یادآور می‌شویم: کتاب «خداحافظ گاری کوپر» رومن گاری یکی از بهترین و مشهورترین اثر او به شمار می‌رود.
رومن گاری در طول زندگی‌اش فیلمنامه فیلم «طولانی‌ترین روز» و فیلنامه فیم kill را نوشت. همچنین گاری خودش فیلم kill را کارگردانی کرد.
سرانجام، رومن گاری در سال 1980 پس از مرگ همسرش، با شلیک گلوله‌ای، پرونده زندگی‌اش را برای همیشه بست. او در یادداشتی که به جای گذاشته، اینطور نوشته است: «به خاطر همسرم نبود. دیگر کاری نداشتم... واقعا به من خوش گذشت، متشکرم و خداحافظ!»

درباره ترجمه فارسی کتاب «زندگی در پیش‌رو»
کتاب «زندگی در پیش رو» در سال 54 برای نخستین‌بار در ایران توسط «لیلی گلستان» ترجمه شد. چاپ فارسی «زندگی در پیش رو» در سال 54 را انتشارات امیرکبیر به عهده داشت. اما کتاب پس از انقلاب حدود 12 سال توقیف شد. پس از توقیف درآمدن، حق نشر توسط مترجم به انتشارت نگار داده شد. بنابراین کتاب، چندین بار تجدید چاپ‌ شد. در دهه 80 اما دوباره «زندگی در پیش رو» با توقیف مواجه شد. پس از مجوز دوباره، کتاب توسط انتشارات ثالث منتشر شده است.
قابل ذکر است: «لیلی گلستان» کتاب دیگر رومن گاری با نام «مردی با کبوتر» را نیز برای علاقه مندان از فرانسه به فارسی برگردانده است.

رتبه کتاب «زندگی در پیش‌رو» در گودریدز: 4/2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down