کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | خاقان صاحب قران و علمای زمان
خاقان صاحب قران و علمای زمان شابک: 9789644163999 310 صفحه 319 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 330 خاقان صاحب قران علمای زمان سید احمد کاظمی موسوی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

1,640,000 ریال 2,050,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ یازدهم

خاقان صاحب‌‌قران و علمای زمان
نهادهای مذهبی شیعی جدید و هسته‌های اقتدار دینیِ نوین در ایران چگونه و از چه زمانی پدید آمدند و رشد کردند.
احمد کاظمی موسوی در کتاب خاقان صاحب‌‌قران و علمای زمان: نقش فتحعلی شاه قاجار در شكل‌گیری روند‌ها و نهاد‌های مذهبی نو به نقش مهم فتحعلی‌شاه قاجار در تأسیس این نهادها پرداخته و این موضوع را بررسی کرده است که فتحعلی‌شاه چگونه طی سی‌وهفت‌سالی که بر ایران حکومت کرد این امکان را برای علما و اهل کشف و معنا پدید آورد که نهادهای تازه‌ مذهبی شیعی را شکل دهند.
چنانکه در این کتاب می‌بینیم القاب و عناوینی نظیر مرجع تقلید، مجتهد اعلم، رکن رابع، واسطه‌ فیض، نقطه‌ اولی و نیز اصل ولایت عامه‌ فقیه در دوره فتحعلی‌شاه و کمی بعد از آن در ایران به وجود آمدند و رشد کردند و قدرت گرفتند و منجر شدند به پایه‌گذاری روندهایی تازه در جامعه‌ شیعه‌ ایران.
نویسنده به بررسی علت رشد نهادهای مذهبی در بستری اجتماعی پرداخته و نشان داده است که چگونه معاشرت و هم‌نشینی و رابطه دوستانه فتحعلی‌شاه با فقها و علما و گروههای مختلف مذهبی زمینه پیدایش نهادهای دینی مقتدر را در ایران فراهم کرد.
این کتاب روایت و تحلیلی از دوره فتحعلی‌شاه به دست می‌دهد که تا حدودی متفاوت با روایت‌ها و تحلیل‌های مرسوم از آن دوره است.
خاقان صاحب‌‌قران و علمای زمان: نقش فتحعلی شاه قاجار در شكل‌گیری روند‌ها و نهاد‌های مذهبی نو را انتشارات آگاه منتشر کرده است.
درباره نویسنده: احمد کاظمی موسوی(- 1318)، نویسنده ایرانی، حقوقدان، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی و استاد مطالعات اسلامی.
رتبه گودریدز: 3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down