غرب غم زده شابک: 9786007806500 120 صفحه 130 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مارتین مک دونا بهرنگ رجبی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

795,000 ریال 1,060,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ هشتم

غربِ غم‌زده
سومین بخش از سه‌گانۀ معروف مارتین مک‌دونا، موسوم به سه‌گانۀ لی‌نِین. مک‌دونا در نمایشنامۀ غربِ غم‌زده مضامین قدیمی و آشنای پدرکشی و اختلاف دو برادر را دستمایۀ درامی تلخ، با طنزی سیاه، قرار داده است تا نمایشنامه‌ای در نقد خشونت و قساوت و فقدان اخلاق خلق کند. غربِ غم‌زده ماجرای دو برادر است که در یک خانه زندگی می‌کنند، اما از کودکی تا حال که به بزرگسالی رسیده‌اند با هم رابطه‌ای خصمانه دارند و مدام، بی‌دلیل، به جان هم می‌افتند. داستان این نمایشنامه نیز مانند دو بخش دیگر سه‌گانۀ لی‌نِین در بخشی از شهرستان گَلوِی در ایرلند می‌گذرد.
غربِ غم‌زده نمایشنامه‌ای با چهار شخصیت است به نام‌های وِلش، کُلمَن، وَلین و گِرلین. مک‌دونا در این نمایشنامه، در قالب درامی خانوادگی، به نقد جامعه‌ای بی‌رحم پرداخته است که قساوت، خشونت و جنایت گویی به امری طبیعی در آن بدل شده است. او از این رهگذر و با احضار مضامین دراماتیکِ کهن به متن نمایشنامه‌اش، مسائلی جهانی و متعلق به همۀ دوره‌های تاریخ بشر، نظیر قتل، خشونت، وجدان و اخلاقیات را پیش می‌کشد و با طرح این مسائلِ جهانشمول، نمایشنامه‌ای می‌آفریند که اگرچه وقایع آن در ناحیه‌ای در ایرلند اتفاق می‌افتد، اما قابل تعمیم به هر جای دیگری از جهان نیز هست و به همین دلیل مخاطبانی با ملیت‌ها و زبان‌های مختلف می‌توانند با این اثر ارتباط برقرار کنند و مسائلِ مطرح‌شده در آن را درک کنند.
نمایشنامۀ غربِ غم‌زده با ترجمۀ بهرنگ رجبی در نشر بیدگل منتشر شده است.
دربارة نویسنده: مارتین مک‌دونا (- 1970)، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی – بریتانیایی.
رتبۀ گودریدز: 01/4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down