کتاب | علوم انسانی | فلسفه | آشنایی با فلسفه | فرهنگ اگزیستانسیالیسم
فرهنگ اگزیستانسیالیسم شابک: 9786002533920 496 صفحه 607 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 200 فرهنگ اگزیستانسیالیسم استفن میشلمن ارسطو میرانی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

3,600,000 ریال 4,800,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ سوم

کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» نوشته «استفن میشلمن»
Historical Dictionary of Existentialism
کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» نوشته «استفن میشلمن» به فلسفه وجود اختصاص دارد. «استفن میشلمن» در کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» درکی یکسان، انتقادی و تاریخی از جنبش مذکور را برای مخاطبان بیان می‌کند. «استفن میشلمن» در کتابش تلاش کرده که فلسفه‌ی «اگزیستانسیالیسم» را مانند هر فلسفه‌ی دیگری درک شده و به عنوان بخشی از سنت اندیشمندانه و روشنفکرانه‌ی عصر حاضر، بحث‌ها، مفاهیم و مشکلات تاریخی تکامل یافته‌ی آن مورد بررسی قرار دهد. اگزیستانسیالیسیم یا هستی‌گرایی یا باور اصالت وجود اصطلاحی است که توسط فیلسوفان مشخصی در اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم مطرح شد. اگزیستانسیالیسم از واژه اگسیستانس Existence به معنای وجود گرفته شده است. پس از جنگ جهانی دوم جریان تازه‌ای تشکیل شد که می‌توان آن را اگزیستانسیالیسم ادبی نام گذاشت. فردریش نیچه و سورن کی‌یرکگور از فیلسوفان قرن نوزدهمی هستند که اگزیستانسیالیسم را روشن و واضح بیان کردند.
در هستی‌گرایی نقطه شروع فرد به وسیله آنچه «نگرش به هستی» یا احساس عدم تعلق و گمگشتگی در برابر با دنیای به ظاهر بی‌معنی و پوچ مشخص می‌شود. بر طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.
Library Journal درباره کتاب نوشته است:
This accessible work is recommended for philosophy and modern history collections.
«این اثر قابل درک جهت افزودن به مجموعه‌ی کتاب‌های فلسفه و تاریخ مدرن توصیه می‌شود.»

بهتر است بدانید: کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» کتابی قابل درک برای علاقه‌مندان و دوستداران به فلسفه و تاریخ مدرن است. همچنین منبعی کامل و مناسب برای غیر متخصصانی است که اگزیستانسیالیسیم تدریس می‌کنند.

درباره کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم»
کتاب از الف تا یای فلسفه اگزیستانس را در دهه 1920 و 1930 همچنین تحول آن به شکل اگزیستانسیالیسم را در دهه‌های 1940 و 1950 مستندگونه مورد بررسی قرار می‌دهد. معنایی که میشلمن از فلسفه اگزیستانسیال در کتابش بیان می‌کند بسیار بیشتر و وسیع‌تر از معنای مورد استفاده‌ی آن در سال 1945 است. سال 1945 برای نخستین بار اصطلاح اگزیستانسیالیسم به عنوان برچسبی بر فلسفه «ژان پل سارتر» مطرح شد. اما در کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» این پدیده‌ متعلق به قرن بیستم است با این حساب که اصالت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد. «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» می‌کوشد ادعاهای ریشه‌ای و بنیادین فلسفه اگزیستانسیال و مسیر شکل‌گیری آن را به یکی از اثرگذارترین روندهای فکری قرن بیستم تبدیل کند. کتاب به وسیله تاریخ‌شمار و مقاله‌های مقدماتی می‌کوشد تا بهترین تصویر از بزرگترین تفکرات اگزیستانسیالیست‌های تاریخ را به مخاطبش نشان دهد. اشخاصی مانند: ژان پل سارتر، مارتین هایدگر، مارتین بوبر، کارل یاسپرس، گابریل مارسل، سیمون دوبووار، آلبر کامو و موریس مرلوپونتی. کتاب همچنین به تحلیل و بررسی متفکرانی که در تکامل «اگزیستانسیالیسم» نقش داشتند نظیر ویلهلم دیلتای، هنری برگسون، ادموند هوسرل و ماکس شلر هم می‌پردازد.
در بخشی از مقدمه‌ی کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» مترجم نوشته است:
«ترجمه و انتشار کتب و مقالات مرتبط با اگزیستانسیالیسم در ایران اندک زمانی بعد از ظهور این جنبش فکری در اروپا آغاز شد و تا به امروز تداوم و حتی رشد داشته است. چاپ مکرر ترجمه‌های گوناگون ده‌ها عنوان از آثار نویسندگان و فیلسوفان اگزیستالیست و تألیف و ترجمه صدها کتاب و مقاله درباره آنها، صرفنظر از مثبت یا منفی بودنش، حکایت از حضور پررنگ این گرایش فکری در فضای فکری و فرهنگی ایران دارد. بسیاری از شاعران و نویسندگان و روشنفکران دینی و غیر دینی این دیار با آثار اگزیستانسیالیست‌ها آشنا بوده و به نحوی از ایشان تأثیر پذیرفته‌، با الهام از ایشان یا در نقد ایشان سخن گفته و نوشته‌اند.»
در قسمتی از کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» می‌خوانیم:
«همانطور که گفته شد اگزیستانسیالیسم پیوندی تنگاتنگ با شیوه‌های ادبی بیان داشت، به شیوه‌ای که شاید بعد از گفتگوهای افلاطون همتایی نداشته و از این نظر به شدت مورد مخالفت فیلسوفان انگلیسی ـ آمریکایی دوران خودش بود. برخی از آثار داستانی اگزیستانسیالیست‌ها در مدخل‌های مربوط به رمان‌های تهوع و سه‌گانه راه‌های آزادی و نمایشنامه‌های مگس‌ها و خروج ممنوع از سارتر و او آمد که بماند، رمان بووار، به طور جداگانه توصیف شده‌اند (بیگانه اثر کامو که عموماً یک نمونه کلاسیک داستان اگزیستانسیالیستی قلمداد می‌شود، در بحث فلسفه پوچی مورد بحث قرار می‌گیرد). سایر موضوعات ادبی و هنری عبارتند از: مرگ ایوان ایلیچ اثر لئو تولستوی، ادبیات اگزیستانسیالیستی، سورئالیسم، تئاتر پوچی و جاز.»

درباره نویسنده کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم»
«استفن میشلمن» استادیار فلسفه درکالج ووفورد است. (میشلمن مدرک کارشناسی خود را از کالج واسر، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه استونی بروک دریافت کرده‌ است.) او در دانشگاه به تدریس درکلاس‌های فلسفه، پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، فلسفه هنر و فلسفه طبیعت قرن نوزدهم می‌پردازد. او بیش از دو دهه را صرف مطالعه اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی کرده و مقالات، نقدها و ترجمه‌هایی در این حوزه‌ها و همچنین درباره روان‌کاوی و فلسفه معاصر فرانسوی منتشر کرده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم»
کتاب فلسفی «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» توسط «ارسطو میرانی» به فارسی برگردانده شده است. ترجمه میرانی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه راهی بازار کتاب ایران شده است.

رتبه کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم» در گودریدز: 3.9 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down