کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | آشنایی با هنر دقیق خواندن
آشنایی با هنر دقیق خواندن شابک: 9789642071807 100 صفحه 126 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آشنایی دقیق خواندن لیندا الدر ریچارد پل پیام یزدانی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

440,000 ریال 550,000 ریال

ناشر: اختران

چاپ پنجم

کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی»، نوشتۀ لیندا الدر و ریچارد پل
«آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی»، با عنوان اصلی How to Read a Paragraph: The Art of Close Reading، کتابی است در آموزش چگونه خواندن. لیندا الدر و ریچارد پل در این کتاب سعی دارند به مخاطبان خود بیاموزند که چگونه کتابها را نه کورکورانه و سرسری، بلکه با چشم باز و حواسِ جمع بخوانند. در کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» از خواندن به عنوان یک فعالیت فکری و هوشمندانه سخن رفته است؛ فعالیتی که در حین انجام آن باید به تفکر انتقادی مجهز باشیم تا نه آنچه را که در کتابها نوشته شده دربَست و بدون سنجش و تفکر بپذیریم و نه بر اساس پیش‌داوری‌ها و پیش‌فرض‌هایمان در برابر آنچه می‌خوانیم متعصبانه موضع‌گیری کنیم و گارد بگیریم.
تأکید لیندا الدر و ریچارد پل در کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» بر این نکته است که خواندن یک مهارت است که باید آن را آموخت، چرا که در غیر این صورت از آنچه می‌خوانیم چیزی یاد نمی‌گیریم و فقط چشمهایمان را روی کلمات و سطرها حرکت می‌دهیم، بی‌آنکه واقعاً چیزی دستگیرمان بشود.
مروری بر کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن»
کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» به زبانی ساده و شیرین نوشته شده است. لیندا الدر و ریچارد پل در این کتاب مباحث خود را به نحوی بیان کرده‌اند که برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان قابل فهم باشد. هدف آنها در کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» آموزش روش‌هایی برای مطالعه است که به کمک آنها مخاطب می‌تواند آنچه را که می‌خواند هرچه بهتر و دقیق‌تر درک و تحلیل و ارزیابی کند. الدر و پل از مخاطبان خود می‌خواهند که حین خواندن کتاب، خواننده‌ای منفعل نباشند. به اعتقاد آنها ‌خواندن نوعی فکر کردن و کلنجار رفتن با متون است و مخاطب باید هنگام خواندن یک متن خود را به جای نویسنده بگذارد تا فرایند و روندِ طرح مفاهیم و اندیشه‌ها را از جانب او درک و بازسازی کند. پل و الدر در کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» به مخاطبان خود یاد می‌دهند که برای درک دقیق‌ترِ آنچه می‌خوانند، مطالب و مفاهیم بیان‌شده از جانب نویسنده را به زبان خود بازگو یا بازنویسی کنند.
با خواندن این کتاب همچنین می‌آموزیم که حین خواندن یک کتاب با نگاهی نقادانه در افکار خودمان نیز تأمل کنیم و پیش‌فرض‌ها و پیش‌داوری‌های خود را دریابیم و مورد نقد قرار دهیم.
در کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن»، ضمن صحبت از ساز و کار تفکر و عناصر تشکیل‌دهندة آن، پنج مرحله برای دقیق خواندن برشمرده شده است. کتاب از دو بخش نظری و عملی و چهار پیوست تشکیل شده است.
در بخش نظری از اصول و قواعد دقیق خواندن و شیوة خواندن متن درسی و روزنامه و سرمقاله سخن رفته و مباحث نظری در زمینۀ چگونه خواندن و خواندن مبتنی بر تفکر انتقادی توضیح داده شده است.
در بخش عملیِ کتاب تمرین‌هایی برای دقیق خواندن ارائه شده است. تمرین‌ها بر هشت متن از نویسندگان گوناگون متمرکزند. این متون عبارتند از: «اعلامیه‌ی استقلال آمریکا» نوشتۀ توماس جفرسن و دیگران، «نافرمانی مدنی» نوشتۀ هنری دیوید ثورو، «آمریکایی قرن نوزدهم» نوشتۀ هنری استیل کاماگر، «هنر عشق ورزیدن» نوشتۀ اریک فروم، «باورهای نیندیشیده» نوشتۀ مارک تواین، «طغیان توده‌ها» نوشتۀ خوزه ارتگا ئی گاست، «مرید راستین» نوشتۀ اریک هوفر و «مفهوم آموزش» نوشتۀ جان هنری نیومن.
کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی» با ترجمۀ پیام یزدانی در نشر اختران منتشر شده است.
دربارة لیندا الدر و ریچارد پل، نویسندگان کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن»
لیندا الدر (Linda Elder)، متولد 1962، روانشناس آموزشی اهل امریکا و متخصص در زمینۀ تفکر انتقادی است. الدر دارای دکترای روانشناسی است. او نقشی مؤثر در توسعۀ تفکر انتقادی داشته و مدتی نیز رییس بنیاد تفکر انتقادی بوده است.
دکتر ریچارد پل (Richard Paul) از سردمداران تفکر انتقادی و آموزش آن بود. پل، به منظور آموزش و گسترش تفکر انتقادی، مرکز و بنیاد تفکر انتقادی را تأسیس کرد. لیندا الدر نیز پس از آشنایی با تفکر انتقادی و مطالعۀ جدی‌تر در این زمینه به مرکز و بنیاد تفکر انتقادی پیوست و علاقۀ مشترک پل و الدر به این حوزه به همکاری دامنه‌دار آنها در زمینۀ تفکر انتقادی و آموزش آن منجر شد.
از دیگر کتابهای مشترک لیندا الدر و ریچارد پل، که به فارسی هم ترجمه شده‌اند، می‌توان به «تفکر انتقادی: تدابیری برای آگاهانه زیستن و خوب آموختن»، «آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی بر اساس مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی»، «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم» و «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی» اشاره کرد.
رتبۀ کتاب «آشنایی با هنر دقیق خواندن» در گودریدز: 3.98 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down