کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | موفقیت | بازی ها
بازی ها شابک: 9786007390733 240 صفحه 253 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 5000 بازی اریک برن اسماعیل فصیح علوم انسانی روانشناسی موفقیت

975,000 ریال 1,300,000 ریال

ناشر: ذهن آویز

چاپ سی و سوم

کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» نوشته «اریک برن»
Games People Play
کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» نوشته «اریک برن» درباره رفتارهای انسانی از دیدگاه روانشناسی است. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که برای روابط خوب و سالم با دیگران باید چه چیزهایی را فرا بگیرید؟ انسان موجود پیچیده‌ای است. رفتارهای انسانی در ارتباط با دیگران و در تعاملات اجتماعی سالیان بسیاری مورد پژوهش و توجه روانشناسان بوده است. روابطی که در سیاست و فرهنگ و دیگر امور اجتماعی به شدت تأثیرگذار هستند. کتاب «باز‌ی‌ها روانشناسی روابط انسانی» با زبانی ساده و مفاهیمی خالی از پیچیدگی به شرح ارتباطات و تأثیرات آن در روابط اجتماعی می‌پردازد. کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» با تأکید بر اثرات زبان بدن و رفتار متقابل می‌تواند برای خواننده سودمند و پرفایده باشد. بهتر است بدانید: «اریک برن» نظریه‌ای ارائه داد که نام او را در روانشناسی تا کنون ماندگار کرده است. او در سال 1950 نظریه «تحلیل رفتار متقابل» را بیان کرد. نظریه او همچنان جزو نظریات برجسته در میان روان‌شناسان و روانکاوان شناخته می‌شود. «اریک برن» روانشناسی است که کلید حل بسیاری از موارد را در«تحلیل رفتار متقابل» می‌شناسد. «اریک برن» معتقد است: «گذشته، بر آدم‌ها تأثیرگذار است؛ برخی به آن اجازه می‌دهند که هویتشان را تعیین کند و برخی دیگر، آن را بخشی از چیزی در نظر می‌گیرند که می‌خواهند در آینده انجام دهند.» مطالعه کتاب به افراد در شناخت و درک روابط انسانی کمک می‌کند.
یادآوری می‌شود؛ کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در امریکا بوده است. این کتاب در ایران هم مورد استقبال قرار گرفت و در دسته کتاب‌های پرفروش معرفی شد.
لایف مگزین Life Magazine درباره کتاب نوشته است:
A brilliant, amusing, and clear catalogue of the psychological theatricals that human beings play over and over again
«فهرستی درخشان، جذاب و صریح از نمایش‌های روانشناسانه‌ای که انسان‌ها مدام در حال بازی در آنها هستند.»

مروری بر کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی»
کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» با پیشگفتار برن شروع می‌شود. سپس در مقدمه‌ای دو بخشی به «آمیزش اجتماعی و ساخت بخشیدن به زمان» اشاره می‌شود. پس از آن فصل‌های اصلی کتاب با عنوان بخش «تحلیل بازی‌ها» و بخش «فرهنگ بازی‌ها» توضیح داده می‌شود. برن در قسمت اول ابتدا تحلیل رفتار متقابل را بررسی می‌کند و آن را راهی برای تفسیر اجتماعی می‌داند. در این قسمت او بیان می‌کند هر انسانی دارای سه قسمت «والد»، «بالغ» و «کودک» است. برن معتقد است: بسیاری از رفتارهای ناپسند انسانی به این خاطر است که یکی از (والد و بالغ و کودک) دارای اشتباه می‌شود و انسان را کنترل می‌کند. در بخش دوم هم «اریک برن» مجموعه‌ای از بازی‌های ذهنی را معرفی می‌کند. بازی‌هایی که انسان غالبا در الگوهایی قابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهد. برن اسامی نام آشنایی را در این قسمت نام می‌برد. مانند«ببین من چقدر سعی کرده‌ام» یا «اگر به خاطر تو نبود» و بسیاری دیگر. اریک برن علاوه بر توضیحات، به آسیب‌های این موارد نیز اشاره می‌کند. در نهایت در بخش پایانی با عنوان «رده‌بندی رفتار انسانی» خلاصه‌ای از مجموعه رفتارهای انسانی را بیان می‌کند. این قسمت کتاب، اطلاعات کافی و جذابی دارد. در قسمتی از کتاب آمده است: «نمونه درجه یک بازی "ببین مجبورم کردی چه کار کنم" وایت احساس می‌کند نیاز به تنهایی دارد و خود را سرگرم کاری می‌کند که از مردم دور باشد. تنها چیزی که در حال حاضر می‌خواهد این است که او را به حال خودش بگذارند. بعد یک مزاحم، مثلا زن یا یکی از بچه‌هایش، نزد او می‌آید که نوازش ببیند، یا مثلا بپرسد: " انبردست درازه کجاست؟" این مزاحمت ناگهانی تصادفا "باعث می‌شود" که هرچه دست وایت بیفتد و بشکند، یا خراب شود یا به هم بریزد... و در این مواقع است که وایت به طرف مزاحمش برمی‌گردد و با خشم فریاد می‌زند: "ببین مجبورم کردی چه کار کنم."
درباره نویسنده کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی»
«اریک برن» روانشناس کانادایی است. او در سال 1910 در مونترال به دنیا آمد. برن کودکی و جوانی خود را در زادگاهش گذراند. پدر اریک پزشک شناخته شده و معروفی بود و رفتار بین بیمار و پزشک برایش حائز اهمیت بود. زمانیکه اریک یازده ساله بود؛ پدرش را از دست داد، اما نگاه و اندیشه پدر را فراموش نکرد. او در دانشگاه «مک گیل» مونترال که هنوز هم یکی از دانشگاه‌های مشهور جهان است، پزشکی خواند. اریک، برای گذراندن دوره انترنی خود در سال 1935 به نیوجرسی آمریکا رفت. پس از گذراندن دوره انترنی او به رزیدنتی روانکاوی در دانشگاه «ییل» مشغول شد. پس از آن با نام روانپزشک بالینی شروع به فعالیت کرد.
با اینکه اریک برن را تأثیر پذیرفته از فروید می‌شناسند، اما تفاوت‌های بسیاری بین این دو روانشناس وجود دارد. فروید تأکید بر گفتگو دارد، ولی برن به ارتباط بیمار با دیگران توجه می‌کند. اریک برن اعتقاد دارد: تحلیل روابط انسانی بیمار با دیگران و اطرافیانش اطلاعات خوبی در اختیار درمانگر قرار می‌دهد.
اریک برن نظریاتش را در آثارش مکتوب کرده که به عنوان منابع مورد استفاده در رشته روانشناسی، مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گیرند. از دیگر آثار برن می‌توان به «تحلیل رفتار متقابل در روان درمانی»، «اصول درمان گروهی» و «بعد از سلام چه می‌گویید؟» اشاره کرد.
اریک برن در سال 1970 و در سن 60 سالگی در آمریکا چشم از جهان فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی»
کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» توسط «اسماعیل فصیح» به فارسی ترجمه شده است. ترجمه فصیح را انتشارات «ذهن آویز» برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.
«اسماعیل فصیح» مترجم و نویسنده ایرانی، متولد 1313 در تهران است. او در جوانی به آمریکا رفت و دردانشگاه «مونتانا» در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد. جالی است بدانید آقای فصیح در دانشگاهش با «ارنست همینگوی» نویسنده امریکایی دیدار داشته است. فصیح دراین‌باره می‌گوید: اثر دیدار کوتاهش با همینگوی تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند. او پس از بازگشتش به ایران به عنوان مترجم مشغول فعالیت شد.
اسماعیل فصیح مترجم ایرانی در سال 1388 در سن 75 سالگی از دنیا رفت.
رتبه کتاب «بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی» در گودریدز: 8/3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده