کتاب | کودک | کودک | داستان کودک | تیستو سبز انگشتی
تیستو سبز انگشتی شابک: 9786000103736 88 صفحه 118 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2500 تیستو انگشتی موریس دروئون لیلی گلستان کودک کودک داستان کودک

90,000 ریال 120,000 ریال

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

چاپ پنجم

کتاب «تیستوی سبز انگشتی» نوشته «موریس دروئون»
Tistou les pouces verts
کتاب «تیستوی سبز انگشتی» نوشته «موریس دروئون» یک پیشنهاد جذاب و خواندنی برای کودکان و نوجوانان است. کتاب برای گروه سنی 12 سال به بالا مناسب است. «موریس دروئون» در داستان کتاب به ارزش‌های انسانی توجه کرده است. داستان «تیستوی سبز انگشتی» برای نشان دادن صلح و دوستی به کودکان اثری ارزشمند است. بیشتر کتاب‌های کودکان دارای آموزه‌هایی از اخلاقیات و نکات تربیتی هستند که بسیار برای کودک با اهمیت است.و در ذهنیت او در این دوران تأثیر می‌گذارد. تلخی و شیرینی داستان‌ با آموزه‌هایی همراه است که پس از خواندن در ذهن کودکان باقی می‌ماند. بهتر است بدانید: در سال 1990 با اقتباس از داستان «تیستوی سبز انگشتی» کارتون انیمیشنی در ژاپن ساخته شد. همچنین در سال 1978 با اقتباس از کتاب، تئاتر بزرگی توسط هرو د لافوند Herve de Lafond به روی صحنه رفت. ژان لوک تاردیو Jean Luc Tardieu هم یک اپرا نمایش تک نفره از داستان اجرا کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
مروری بر کتاب «تیستوی سبز انگشتی»
داستان تیستو ماجرای جالبی دارد که در 20 فصل کوتاه روایت می‌شود. تیستو وقتی به دنیا آمد، اندازه‌اش برابر با یک نان بود. مادرخوانده و پدر خوانده‌اش برای او اسمی گذاشتند که هیچ‌کس نمی‌توانست آن را صدا بزند. چون سخت و طولانی بود. بنابراین تیستو صدایش کردند. اما خاصیت جالب تیستو انگشتان جادویی اوست! او با انگشتانش به هر چیزی دست بزند به گل و گیاه تبدیل می‌شود. پدر و مادر تیستو او را به مدرسه می‌فرستند، تا در آینده بتواند کارخانه توپ سازی خانوده را مدیریت کند. اما تیستو بسیار ناراحت است. او نمی‌تواند قبول کند که بزرگترها با عقاید و رفتارهای خودشان دنیا را به او نشان دهند. تیستو دنبال احساسات پاک است تا دنیای بهتری را زندگی کند. نه اینکه مانند بزرگترها از سر عادت به همه‌چیزها نگاه کند. تیستو دست به کار عجیبی می‌زند. او همه چیزهایی که به نظرش زشت هستند را با انگشتان جادویی خود تبدیل به سبزه و گل می‌کند. حتی توپ‌های کارخانه پدرش. وقتی همه چیزها تبدیل به سبزه شد او برای دیدن باغبانی پیر به آسمان می‌رود. جایی که متعلق به آن بوده است! برای آشنایی با داستان قسمت کوتاهی از کتاب را با هم می‌خوانیم: «ناراحتی روی خانه‌ای که می‌درخشد سنگینی می‌کند و سرانجام تصمیم می‌گیرند تیستو را با روش دیگری تربیت کنند. ناراحتی، فکر قصه‌آوری است که از وقتی که آدم از خواب بیدار می‌شود به سر آدم می‌زند و تمام روز توی کله‌ی آدم همینطور می‌ماند. ناراحتی هرکار می‌کند تا سرانجام بتواند به تمام اتاق‌ها راه پیدا کند با باد جفت می‌شود و یا میان برگ‌ها می‌رود.»
درباره نویسنده کتاب «تیستوی سبز انگشتی»
موریس دروئون در سال 1818 در شهر پاریس به دنیا آمد. پدرش اهل روسیه بود که به فرانسه مهاجرت کرده بود. وقتی موریس دوسال بیشتر نداشت پدرش خودکشی کرد. تنها شخصی که از واقعیت این مرگ خبر داشت مادر موریس بود. نام فامیلی او از همسر دوم مادرش است. علاقه و گرایش او به ادبیات و داستان توسط عمویش تقویت شد. موریس دورئون موافق سیاست‌های ژنرال دوگل بود. شاید جالب باشد بدانید که او در سال 2004 مطلبی درباره آیت الله خمینی در یکی از روزنامه‌های فرانسه چاپ کرد. از کتاب‌های دروئون می‌توان «شاهان نفرین شده»، «تیستوی سبز انگشتی»، «گشتی‌های شبانه» و «اسکندر کبیر» را نام برد.
«موریس دروئون» در سال 2009 به علت کهولت سن درگذشت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تیستوی سبز انگشتی»
«تیستوی سبز انگشتی» برای نخستین‌بار در ایران سال 1352 توسط لیلی گلستان ترجمه شد. ترجمه گلستان را انتشارات کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرد. لیلی گلستان در خانواده‌ای فرهنگی رشد کرده است. او دختر ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز ایرانی است. گلستان تاکنون آثار بسیاری را مانند «بیگانه»، «زندگی در پیش‌رو»، «اوندین» و... را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده است. یادآوری می‌شود کتاب «تیستوی سبز انگشتی» توسط نشر ماهی نیز منتشر شده است. سال 1398 نسخه صوتی کتاب، توسط انتشارات کانون پرورش و فکری کودکان برای علاقه‌مندان منتشر شده است.
رتبه کتاب «تیستوی سبز انگشتی» در گودریدز: 4.1 از 5

ادامه keyboard_arrow_down