کتاب | هنر | هنر | نقد و نظریه | هنر چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند
هنر چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند شابک: 9786001522123 280 صفحه 414 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 چگونه تواند زندگی دگرگون آلن دوباتن جان آرمسترانگ گلی امامی هنر هنر نقد و نظریه

2,720,000 ریال 3,200,000 ریال

ناشر: نظر

چاپ دهم

كتاب «هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟»
نوشته‌ی آلن دوباتن، جان آرمسترانگ
برخورد ما با هنر همیشه به آن كه خوبی باید باشد نیست. در كتاب «هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟» به این نكته می‌پردازیم كه این مشكل، ربطی به مخاطب ندارد، بلكه به روش آموزش، فروش و عرضه‌ی هنر توسط سازمان‌ها، و موسسات هنری بستگی دارد. از آغاز قرن بیستم، ارتباط ما با هنر رو به ضعف گراییده، علتش هم بی‌توجهی اساسی و نهادینه شده در طرح این مسئله است كه هنر به چه‌ كار می‌آید؟ درنهایت بی‌انصافی، با این پرسش: بی‌حوصله، نسنجیده، و غیراخلاقی برخورد شده است. هنر می‌تواند ابزار ما باشد و ما می‌توانیم به‌ راحتی مشخص كنیم كه این ابزار چگونه به كار می‌آید و چه كار مثبتی برای ما انجام دهد.
کتاب هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟ نوشته‌ی آلن دوباتن و جان آرمسترانگ است که نخستین بار در سال 2013 به چاپ رسید. دوباتن و آرمسترانگ، عمیقاً اعتقاد دارند که هنر می‌تواند در مواجهه با شخصی‌ترین و روزمره‌ترین دوراهی‌های زندگی به ما کمک کند. دو نویسنده‌ی این کتاب، این سوال‌ها را مطرح می‌کنند: «برای سختی‌های موجود در روابطم چه می‌توانم بکنم؟ چرا به نظر می‌رسد که بقیه، زندگی شادتری دارند؟ چرا سیاست این‌قدر افسرده‌کننده است؟» به نظر دوباتن و آرمسترانگ، برخی از آثار هنری می‌توانند راه‌‌حل‌های کاربردی و قدرت‌مندی را برای مشکلات ما ارائه کنند، اما به منظور تحقق بخشیدن به قدرت این آثار، به جای دغدغه‌های تاریخی یا سبک‌شناسانه‌ی مرسوم میان کتاب‌ها و موزه‌های هنری، توجه مخاطبین باید به شکلی جدید به آن‌ها معطوف شود. کتاب هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟ بیان می‌کند باوری که هنر را فقط برای هنر می‌داند، باعث شده قدرت‌های درمان‌گرانه‌ی آثار هنری فرصت بروز پیدا نکنند.
مروری بر كتاب «هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟»
كتاب «هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟» به نویسندگی آلن دوباتن و جان آرمسترانگ در سال 2013 منتشر شد. اگر گوشه‌ی چشمی به كتاب‌های «جستارهایی در باب عشق»، «تسلی‌بخشی‌های فلسفی»، «چگونه پروست می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟»، «وضعیت بی‌قراری»، «معماری شادمانی»، «خوشی‌ها و مصائب كار»، «یك هفته در فرودگاه»، و «هنر سیر و سفر» از دوباتن داشته باشیم، متوجه سبك و جهان‌بینی نویسنده به ادبیات و زندگی می‌شویم. منظور از این جهان‌بینی تلاش دوباتن در جهت پیوند مفاهیم فلسفی با مفهوم‌های زندگی روزمره است. آلن دوباتن و جان آرمسترانگ مانند سایر اعضای «مدرسه‌ی زندگی» تمركزشان بر مفهوم و عملكرد هوش عاطفی است ((WWW.THESCHOOLOFLIFE.COM .
فصل‌های پنج‌گانه‌ی كتاب پس از پیشگفتار دو صفحه‌ای آن به شرح ذیل است:
فصل اول/ روش كار/ شامل (هفت عملكرد هنر/ هدف هنر چیست؟/ هنر خوب چگونه هنری است؟/ چه نوع هنری باید بیافرینیم؟/ چگونه باید هنر را خرید و فروش كرد؟/ هنر را چگونه بیاموزیم؟/ هنر را چگونه باید عرضه كرد؟).
فصل دوم/ عشق/ شامل (آیا می‌توان در عشق بهتر شد؟/ عاشق خوب بودن چه معنایی دارد؟/ توجه به جزییات/ آیا مجازم تحریك بشوم؟/ چگونه عشق را تداوم بخشیم؟/ شهامت برای سفر).
فصل سوم/ طبیعت/ شامل (یادآوری طبیعت، اهمیت جنوب، پیش‌بینی پاییز، حس چیستی زیبایی/ هنرمندان جدید طبیعت).
فصل چهارم/ پول/ شامل (هنر در مقام راهنمای كاپیتالیسم/ مشكل سلیقه/ نقش منتقد در آموزش سلیقه/ به سوی یك كاپیتالیسم روشنگر/ سرمایه‌گذاری روشنگرانه/ اندرزهای هنرمندان برای حرفه).
فصل پنجم/ سیاست/ شامل (هدف هنر سیاسی چه باید باشد؟)/ به چه چیزی باید مفتخر بود؟/. بكوشیم چه كسی باشیم؟/ در دفاع از ممیزی/ و حالا... دگرگون كردن جهان).
آلن دوباتن و جان آرمسترانگ در این كتاب بدون تعلل زبان پیچیده را كنار می‌گذارند. و می‌پرسند هنر اصلاً به چه كار می‌آید؟ برخورد آن‌ها با مسئله همانند برخورد با یك شی معمولی است. مثل وقتی كه در فروشگاه هستیم و می‌كوشیم یك چاقو انتخاب كنیم. یعنی از آن كارِ مناسب ماهیتش برآید. وقتی ما از چیزی انتظار كار كردن داریم، یعنی ابزار است. نویسندگان كتاب نیز صراحاتاً می‌گویند هنر یك ابزار است و باید برای ما كاری انجام دهد. آن‌ها حوزه‌ی كار هنر را حوزه‌ی روان/ ذهن می‌دانند. ابتدا در قالب هفت عنوان (یادآوری، امید، تحمل اندوه، تعادل یافتن، درك كردن خود، رشد و تحسین هنر)، نمونه‌های كارهایی را كه هنر می‌تواند انجام دهد، شرح می‌دهند. در ادامه ما با چهار بخش عشق، طبیعت، پول و سیاست مواجه می‌شویم. فصل عشق بر روی این نكته تمركز دارد كه این مفهوم، یك مفهوم اساسی هم در زندگی شخصی ما به‌عنوان مخاطبان هنر محسوب می‌شود و هم عامل خلق بسیاری از آثار است. كتاب به ما می‌گوید آیا هنر می‌تواند كمك كند تا مفهوم عشق سامان یابد؟ توجه به جزییات یكی از پیشنهادهای جذاب كتاب برای پرورش عشق در وجودمان است.
در فصل بعد مفهوم طبیعت به‌عنوان یك بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تمام آدم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. نویسندگان می‌كوشند تا مخاطب را با امكانات هنر در به‌یادآوردن اهمیت طبیعت و درس‌هایی كه می‌توان از آن گرفت آشنا كنند و در آخر نیز توضیحاتی در مورد معنای طبیعت در نگاه هنرمندان گذشته و معاصر می‌آورند.
در بخش پول، از هنر به‌عنوان عاملی در جهت رفع مشكلات كاپیتالیسم كمك گرفته می‌شود و پیشنهادهایی چون ارتقای سلیقه‌ی عمومی از طریق منتقدها و البته هنرمندان مشاور داده می‌شود.
آخرین فصل كه مربوط به سیاست است به این می‌پردازد كه هنرهایی وجود دارند كه طرفدار ضعیف دربرابر قوی هستند و سعی كرده‌اند صدای حاشیه‌نشینان باشند، اما استفاده‌های منفعت‌طلبانه هنر از مردم بی‌پناه هم بسیار زیاد بوده است. نویسندگان می‌خواهند یك هنر خوب سیاسی را به مخاطب معرفی كنند. نویسندگان تعاریف ظلم را گسترش می‌دهند، تا از این طریق امكانات حضور برای كمك به جامعه را وسیع‌تر كنند.
كتاب در بخش محتوا از انسجام قابل‌قبولی برخوردار است. رویه‌ای كه طی می‌كند به صورت خلاصه به شرح ذیل صورت گرفته است:
هنر ابزار است/ ابزار باید بتواند به ما كمك كند/ هنر می‌تواند به ما كمك ذهنی نماید (چرا كه غالب ما ضعف‌ها و كاستی‌هایی در این حوزه داریم) هنر از طریق هفت علمكرد این كمك را انجام می‌دهد/ این عملكردها منوط به این است كه شناختی از معنای هنر خوب داشته باشیم/ و اگر بخواهیم آن را یاد بگیریم یا عرضه كنیم دچار سردرگمی نشویم/ و همچنین هنر امكانات یاری رساندن به مخاطبان در بعضی از مهم‌ترین حوزه‌های زندگی آن‌ها همچون اهمیت حضور طبیعت، معنا و مفهوم عشق، اهمیت پول و سیاست را نیز داراست.
هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون كند؟ با ترجمه‌ی گلی امامی در نشر نظر منتشر شده است. كتاب در 278 صفحه و در قالب پنج قسمت یا فصل تنظیم شده است.

ادامه keyboard_arrow_down