کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | نظریه | جهان لغزنده است
جهان لغزنده است شابک: 9786002532329 120 صفحه 131 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 جهان لغزنده آنتونی گیدنز علی عطاران علوم انسانی جامعه شناسی نظریه

637,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ پنجم

در کتاب جهان لغزنده است، آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس انگلیسی و مشاور بسیاری از رهبران سیاسی جهان، در قالب پنج فصل اصلی با عناوین جهانی‌شدن، ریسک، سنت، خانواده، دموکراسی به ما می‌گوید که جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد و پیامدهای این تغییر چیست. او در کتابش تحلیل‌هایی تازه درباره روند جهانی‌شدن و تحولات جامعه بشری ارائه می‌دهد. او عنوان می‌کند درست که در حال حاضر ایالات متحده بدون شک قدرت برتر جهان است؛ چه از نظر اقتصادی، چه از نظر نظامی و چه از نظر فرهنگی و رویکرد کشورها در برابر ابرقدرت (چه آمریکا چه هر ابرقدرتی دیگر) بر اوضاع آن کشورها تأثیر شگرفی دارد ولی جهانی‌شدن به معنای آمریکایی‌شدن یا غربی‌شدن نیست. چنین انگاره‌ای نابه‌جا است. با تغییری که در آرایش قدرت جهان رخ داده، بسیاری از کشورهای غیرغربی نیز در حال مداخله مستقیم هستند. با همه این احوالات در جهانی شدن مد نظر آنتونی گیدنز، وضعیت انسان‌ها مطلوب‌تر خواهد بود.
در مقدمه کتاب جهان لغزنده است می‌خوانید:
سنگ بنای این کتاب سخنرانی‌های سه سال پیش من در بی‌بی‌سی‌ست. تأثیر عمیق جهانی‌شدن بر زندگی ما که موضوع اصلی بحث من در آن سخنرانی‌ها و در این کتاب است اکنون حتی بیش آن زمان مورد بحث و مناظره قرار می‌گیرد؛ حتی اصطلاح «جهانی‌شدن» هم خودش جهانی‌تر از قبل شده است .کمتر کلمۀ نیمه-تخصصی‌ای هست که این‌چنین در افواه عمومی رایج باشد.
در اواخر سال 1998 که در حال نوشتن متن این سخنرانی‌ها بودم جنبش ضد جهان یشدن تازه در ابتدای راه بود. ازآ نزمان، هزاران نفر از مخالفان فرایند جهانی‌شدن به خیابانها آمده‌اند؛ از سیاتل آمریکا گرفته تا بوئنس آیرس و گوتنبرگ و جنوای ایتالیا. علاوه برآن، در آن‌زمان هیچکس انتظار نداشت حادثه‌ای مثل 11 سپتامبر به وقوع بپیوندد.
هرکدام از این تحولات تحلیل خاص خود را می‌طلبند؛ اما بگذارید همین اول ابتدا بگویم که این رخدادها باعث نشده‌اند من در روایت این کتاب تغییر خاصی بدهم. مثلاً واقعه یازدهم سپتامبر را در نظر بگیرید؛ تمام بخشهای این کتاب به رخدادهای آن روز و پیامدهای آن مرتبطند. زمینۀ حملات یازدهم سپتامبر و شیوۀ انجام آ نها هردو به روند روبه‌رشد جهانی شدن ‌ارتباط دارند که در فصل اول این کتاب تشریح شده است. هدف تروریستها ایالات متحده بود؛ قدرت اول عرصۀ جهانی. وسیلۀ مورد استفادۀ آ نها برای انجام این حملات مرگبار هواپیماهای جت بود. هدف آنها این بود که حمله را طوری طراحی کنند که مخاطبان رسانه‌های جهانی آن را ببینند. دومین هواپیمای مهاجم نیم ساعت بعد از هواپیمای اول به برج جنوبی مرکز تجارت جهانی اصابت کرد تا مطمئن شود پوشش تلویزیونی به اندازۀ کافی نصیبش می‌شود.

ادامه keyboard_arrow_down