روایت گمشده شابک: 9786005347623 378 صفحه 575 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 روایت گمشده فاروغ الشرع حسین جابری انصاری علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

637,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: ایران

چاپ یکم

کتاب «روایت گمشده: خاطرات فاروق الشرع، وزیر خارجه پیشین سوریه»
سیاست خارجی سوریه در دوران ریاست جمهوری حافظ اسد به‌روایت فاروق ‌الشرع. کتاب «روایت گمشده: خاطرات فاروق الشرع، وزیر خارجه پیشین سوریه» خاطراتی‌ست که فاروق الشرع از سه دهه حضورش در دیپلماسی و سیاست خارجی سوریه، در دوران سی‌ساله‌ای که حافظ اسد رئیس جمهور این کشور بود، نوشته است.
فاروق الشرع سی سال در سیاست خارجۀ سوریه حضور فعال داشت و از همین رو آنچه او در کتاب «روایت گمشده» از چم‌وخم و شیوه سیاست‌ورزی حافظ اسد در زمینۀ روابط خارجی سوریه روایت می‌کند، روایتی‌ست دست اول و ماحصل آنچه نویسنده آن را از نزدیک دیده و خود نیز در آن حضور داشته است.
کتاب «روایت گمشده» برای علاقمندان تاریخ و سیاست و مخصوصاً آن‌ها که به مطالعۀ تاریخ و سیاست خاورمیانه و به‌ویژه سوریه علاقه دارند کتابی مفید و خواندنی‌ست و همچنین متخصصان و دانشجویان و پژوهشگران حوزه تاریخ و سیاست را هم به کار می‌آید.
فاروق الشرع در کتاب «روایت گمشده» ماحصل سی سال تجربه‌اش در سیاست خارجی سوریه و مشاهدات و تحلیلهایش از دوران مورد بحث در این کتاب را روی دایره می‌ریزد و چنانکه حسین جابری انصاری در مقدمه‌اش بر ترجمۀ فارسی این کتاب یادآور می‌شود، هم مجموعه اطلاعاتی خواندنی از نقاط عطف سیاست خارجی سوریۀ دوران ریاست جمهوری حافظ اسد ارائه می‌دهد و هم تحلیل‌هایی از آن نقاط عطف به دست می‌دهد که ارزش خواندن دارد.

مروری بر کتاب «روایت گمشده»
کتاب «روایت گمشده» با ارائۀ تصویری از سوریۀ پیش از ورود حافظ اسد به عرصۀ سیاست آغاز می‌شود و این‌گونه خواننده با زمینه و زمانه‌ای که حافظ اسد در آن وارد عرصۀ سیاست شد آشنا می‌شود و براساس اطلاعاتی که فاروق الشرع می‌دهد، امکانی می‌یابد برای مقایسۀ سوریۀ پیش و پس از ریاست جمهوری حافظ اسد.
اما یک ویژگی مهم کتاب «روایت گمشده» این است که این کتاب، اگرچه متمرکز بر سوریه و سیاست خارجی حافظ اسد است، اما خواه‌ناخواه و مرتبط با موضوع اصلی، به وقایع دیگر نقاط خاورمیانه نیز گریز می‌زند و چیزهایی را از پشت پرده سیاست خاورمیانه نشان می‌دهد که می‌تواند برای هرکس که دنبال‌کننده تحولات این منطقه است، مخصوصاً اگر خود اهل خاورمیانه باشد، جذاب باشد.
مثلاً در جایی از کتاب «روایت گمشده» به تحولات سیاسی ایران در دوران نخست‌وزیری مصدق و تأثیر آن بر نویسنده، که آن زمان نوجوان بوده است، اشاره می‌شود.
فاروق الشرع چگونگی ورود خود به سیاست را شرح می‌دهد و می‌رسد به دورانی که زندگی سیاسی‌اش با سیاست خارجی سوریه گره می‌خورد. او که در مذاکرات مختلفی بین سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه حضور داشته است، از آنچه در این مذاکرات می‌دیده و می‌شنیده سخن می‌گوید و تحلیل خود را نیز از دیده‌ها و شنیده‌هایش ارائه می‌دهد.
بخش‌هایی از کتاب «روایت گمشده» درباره جنگ ایران و عراق و مذاکرات کشورهای عربی درباره این جنگ است و موضع سیاستمداران هر کشور در قبال آن.
کتاب «روایت گمشده» امکان نگاه از نزدیک به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های سیاست‌ورزی در شرایط بحرانی را فراهم می‌کند. این کتاب، چنانکه در مقدمۀ مترجم بر ترجمۀ فارسی آن اشاره شده، «از این نظر اهمیت دارد که تصویری دست اول و نزدیک، از درون ساختار تصمیم‌سازی سیاست خارجی سوریه در دوران "حافظ اسد" ارائه و به خواننده کمک می‌کند تا با نحوه سیاست‌ورزی سوریه "اسد" در عرصه پرتلاطم خاورمیانه و جهان در سه دهه پایانی قرن بیستم میلادی آشنا شود.»

درباره فاروق الشرع، نویسنده کتاب «روایت گمشده»
فاروق الشرع، متولد 1938، دیپلمات و سیاستمدار اهل سوریه است. الشرع تحصیلکرده زبان انگلیسی در دانشگاه دمشق و حقوق بین‌الملل در دانشگاه لندن است. از او به‌عنوان سیاستمداری یاد می‌شود که در زمان حضورش در وزارت امور خارجۀ سوریه روابط خوبی را میان این کشور و کشورهای همسایه‌اش رقم زد.
فاروق الشرع سه دهه به‌طور مداوم در عرصۀ سیاست خارجی سوریه حضور داشت. او سفیر سوریه در ایتالیا از سال 1976 تا 1980، وزیر مشاور در امور خارجی از سال 1980 تا 1984، وزیر خارجۀ سوریه از سال 1984 تا 2006، معاون اول رئیس جمهور از سال 2006 تا 2012 و عضو رهبری کشوری حزب بعث سوریه از سال 2000 تا 2013 بوده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «روایت گمشده»
کتاب «روایت گمشده: خاطرات فاروق الشرع، وزیر خارجه پیشین سوریه» با ترجمه و مقدمۀ حسین جابری انصاری در مؤسسه‌ی انتشاراتی روزنامه‌ی ایران منتشر شده است. ترجمۀ فارسی کتاب «روایت گمشده»، قبل از اینکه به‌صورت کتاب منتشر شود، به‌صورت پاورقی در روزنامۀ «ایران» چاپ می‌شده است.
حسین جابری انصاری، مترجم کتاب «روایت گمشده»، متولد 1348 در تهران، سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است. جابری انصاری، به‌واسطۀ مسئولیت‌هایی که در عرصۀ دیپلماتیک داشته، با سوریه و مسائل آن از نزدیک مرتبط بوده است.
از جمله پُست‌های دیپلماتیک حسین جابری انصاری می‌توان به کارشناس سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه از سال 1377 تا 1381، معاون ویژه امور فلسطین اداره خاورمیانه، مشاور و دستیار معاونت عربی و آفریقایی از سال 1382 تا 1383، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی و سفیر غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در چاد از سال 1384 تا 1388، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی از سال 1390 تا 1392، مدیر کل خاورمیانۀ عربی و شمال آفریقا از سال 1393 تا 1394، معاون عربی و آفریقایی از سال 1395 تا 1396، دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی از سال 1396 تا 1398 و مشاور عربی و آفریقایی وزیر خارجه در سال 1399 اشاره کرد. جابری انصاری مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات صلح آستانه بوده است.

رتبۀ کتاب «روایت گمشده» در گودریدز: 3.55 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم