کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | هنر شفاف اندیشیدن رقعی

833,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ صد و دوم

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، نوشته رولف دوبلی
«هنر شفاف اندیشیدن»، نوشته رولف دوبلی، کتابی است که دست حقه‌هایی را که ممکن است بر اثر خطاهای ذهنی و استدلال‌های نادرست بخوریم رو می‌کند. رولف دوبلی در این کتاب به ما می‌گوید که خطاهای ذهنی چیستند، منشاء آنها کجاست، چه ساز و کاری بر آنها حاکم است و این خطاها چگونه و از طریق چه مکانیزمی ما را در تصمیم‌گیری‌هایمان به اشتباه می‌اندازند؟ او از خطاهایی سخن می‌گوید که در ذهن پدید می‌آیند و برداشت‌های غلط و متوهمانه‌ای را از وقایع پیرامونی به وجود می‌آورند و در نهایت به تصمیم‌گیری‌های غلط و شکست در زندگی شغلی و دیگر ابعاد زندگی می‌انجامند. دوبلی همچنین نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌هایی نظیر سیستم‌های تبلیغاتی از این خطاهای ذهنی به سود خود استفاده می‌کنند و ما را به دام می‌اندازند.

مروری بر کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»
رولف دوبلی در «هنر شفاف اندیشیدن»، به زبانی ساده و با بیانی داستان‌وار و شیرین و همراه با طنز و شوخ‌طبعی و با آوردنِ مثالهای فراوان و متنوع، با مخاطب خود از خطاهای ذهنی می‌گوید. او برای فصلهای کتابش عنوانهایی جذاب و کنجکاوی‌برانگیز انتخاب کرده و ذیل هر کدام از این عنوانها، در کمالِ ایجاز و فشردگی، خطایی ذهنی را معرفی کرده و ساز و کار آن و نحوه تأثیرگذاری‌اش را شرح داده است. دوبلی می‌کوشد، با تجزیه و تحلیل خطاهای ذهنی و توضیح اینکه این خطاها از کجاها آب می‌خورند، به مخاطب خود کمک کند که به دور از سیطره چنین خطاهایی و بدون تصورات غلط و توهم‌زدگی درباره امور مختلف، با اندیشه‌ای شفاف درباره وجوه گوناگون زندگی‌‌اش تصمیم بگیرد و در زندگی شغلی و شخصی‌ خود مرعوب و فریفته تصوراتی غیرواقع‌بینانه نشود. او به ما یاد می‌دهد که در جزئیاتِ امور دقیق شویم و گولِ ظاهر و تبلیغات و هیاهوهای معمول و رایج را نخوریم و به منشاء تصورات و انتظارات و خواستهای خودمان با دیدی نقادانه بیندیشیم و هر باوری را دربست نپذیریم.
کتاب شامل مقدمه، نود و نه فصل و یک مؤخره است. عنوانهای بعضی از فصلهای این کتاب عبارتند از: «چرا باید به قبرستان‌ها سری بزنی؟»، «آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش‌تر جلوه می‌دهد؟»، «چرا ابرها را به شکل‌های مختلف می‌بینی؟»، «اگر پنجاه‌میلیون‌نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن‌ چیز کماکان احمقانه است»، «چرا باید گذشته را فراموش کنی؟»، «نوشیدنی مجانی را قبول نکن»، «مراقب موارد استثنا باش»، «جگرگوشه‌های خودت را بکش»، ««تسلیم مرجعیت نشو»، «دوستان سوپرمدل خود را در خانه رها کن»، «چرا یک نقشه‌ی غلط را به نبود نقشه ترجیح می‌دهیم؟»، «چرا نابرده‌رنج گنج میسر نمی‌شود باید گوش‌های شما را تیز کند؟»، «حتا داستان‌های واقعی هم افسانه‌اند»، «چرا باید دفترچه‌ی خاطرات داشت؟»، «چرا مرتب دانش‌ و توانایی‌هایت را دست بالا می‌گیری؟»، «گویندگان خبر را جدی نگیر»، «کمتر از آن چیزی که تصور می‌کنی در اختیار توست»، «هیچ‌وقت به وکیل خود حقوق ساعتی ندهید»، «تأثیر شک‌برانگیز پزشکان، مشاوران و روان‌پزشکان»، «هرگز تصمیمی را براساس نتیجه‌اش قضاوت نکن»، «کمتر بیشتر است»، «تو به من علاقه داری، واقعاً به من علاقه داری»، «به هیچ‌چیز بیش‌ازحد وابسته نباش»، «اجتناب‌ناپذیر بودن اتفاقات نامحتمل»، «فاجعه‌ی دنباله‌روی»، «چرا فوراً سراغ ریسک‌های میلیاردی می‌روی؟»، «چرا آخرین شیرینی جعبه دهان تو را آب می‌اندازد؟»، «وقتی صدای سُم چهارپایان را می‌شنوی، منتظر گورخر نباش»، «چرا نیروی متعادل‌کننده‌ی جهان مزخرف است؟»، «چرا گردونه‌ی شانس باعث می‌شود سرِ ما گیج برود؟»، «چه‌طور مردم را از چند میلیون پول‌شان خلاص کنیم؟»، «چرا بدبختی بزرگ‌تر از خوشبختی به‌نظر می‌رسد؟»، «چرا تیم‌ها تنبل‌اند؟»، «هیچ‌وقت از یک نویسنده نپرس رمانش شرح‌حال خودش است یا نه»، «هرکسی در اوج، زیبا به‌نظر می‌رسد»، «پیشگویان قلابی»، «فریب موارد خاص»، «وقتی همه‌چیز خیلی خوب شروع شده باشد، نگران باش»، «چه‌طور یک شارلان‌ را رسوا کنیم؟»، «چرا تو برده‌ی احساسات خودت هستی؟»، «برای خودت بدعت‌گذار باش»، «بی‌خیال جدیدترین‌ها شو» و «کسی که چکش به دست دارد فقط میخ را می‌بیند».
دوبلی پیش از آنکه مطالب «هنر شفاف اندیشیدن» را در قالب کتاب منتشر کند آنها را در نشریاتی آلمانی منتشر کرده بود.

درباره رولف دوبلی، نویسنده کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»
رولف دوبلی، رمان‌نویس و نویسنده آثار غیرداستانی و کارآفرین سوئیسی، متولد سال 1966 است. دوبلی تحصیلکرده ام‌بی‌اِی و دارای دکتری فلسفه اقتصادِ دانشگاه سنت‌گالن سوئیس است. «هنر شفاف اندیشیدن» مشهورترین کتاب اوست. دوبلی همچنین از مؤسسان بزرگ‌ترین شرکت پدیدآورنده خلاصه کتاب، به نام getAbstract ، است.

درباره ترجمه کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»
«هنر شفاف اندیشیدن» را عادل فردوسی‌پور با همکاری بهزاد توکلی و علی شهروز به فارسی ترجمه کرده و مقدمه‌ای کوتاه هم بر آن نوشته است. فردوسی‌پور را در ایران بیشتر به عنوان گزارشگر فوتبال و نیز با برنامه جنجالی و محبوب و پرطرفدارِ «90»، که سالهای نسبتاً طولانی از تلویزیون پخش می‌شد، می‌شناسند. او متولد سال 1353 در یزد است و دارای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دکترای مدیریت رسانه. فردوسی‌پور، علاوه بر گزارشگری و تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌های تلویزیونی درباره فوتبال در تلویزیون و اینترنت و ترجمه کتاب و تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه صنعتی شریف، به کار روزنامه‌نگاری ورزشی هم پرداخته و پیش از گزارشگریِ فوتبال، در نشریات ورزشی می‌نوشته است.
«فوتبال علیه دشمن»، نوشته سایمون کوپر و «کتاب جامع فوتبال» از دیگر ترجمه‌های عادل فردوسی‌پور است. فردوسی‌پور کتابی دیگر از رولف دوبلی، به نام «هنر خوب زندگی کردن»، را نیز با همکاری بهزاد توکلی و علی شهروز به فارسی ترجمه کرده است.

رتبه کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» در گودریدز: 3/86 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده