کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ فشرده انگلستان
تاریخ فشرده انگلستان شابک: 9789642135448 318 صفحه 220 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 تاریخ فشرده انگلستان جیمز هاوز حسن افشار علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

2,365,500 ریال 2,850,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ یکم

کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» نوشتۀ جیمز هاؤز
سِیری سریع در دوهزار سال تاریخ انگلستان. کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان: امپراتوری و تجزیه – از آنگلوساکسون‌ها تا برگزیت»، با عنوان اصلی The Shortest History of England: Empire and Division from the Anglo-Saxons to Brexit—A Retelling for Our Times، مرور فشردۀ تاریخ انگلستان و روایتی موجز از این تاریخ است که خواننده را با مختصات اصلی انگلستان و پیشینۀ تاریخ آن و نیز تاریخ امروز آن آشنا می‌کند و اطلاعاتی مفید دربارۀ مسیری که انگلستان از دوهزار سال پیش تاکنون پیموده است به خوانندگان ارائه می‌دهد.
در کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» نکاتی را دربارۀ گذشتۀ تاریخ انگلستان می‌خوانیم که ما را در درک روشن‌تر از تاریخ امروز و اوضاع سیاسی کنونی این کشور یاری می‌دهند.
متن اصلی کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان»
جیمز هاؤز در کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» به‌شیوه‌ای مختصر و مفید و از منظری تازه، تاریخ دیروز و امروزِ انگلستان را روایت می‌کند تا انگلستان امروز را در پرتو گذشتۀ آن بهتر بشناسیم و مناسبات حاکم بر آن و اوضاع امروز آن را بهتر درک کنیم.
کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» روایتی موجز از دوهزار سال تاریخِ پُر از فراز و نشیب انگلستان است و تاریخ این سرزمین را از گذشتۀ بسیار دور تا عصر حاضر روایت و سِیرِ تحولات آن را تا امروز ترسیم می‌کند.
در کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» سخن از مرز پنهان میان شمال و جنوب این کشور و نیز نظام طبقاتی‌ای است که هزار سال در خاک انگلستان ریشه دوانده و خاص این سرزمین است و برای شناخت انگلستان امروز لازم است که این مرز و این نظام طبقاتی را بشناسیم تا بدانیم اوضاع فعلی انگلستان ریشه در چه کشمکش‌هایی دارد.
نویسندۀ کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» در این کتاب از کشمکش میان نظام سلطنت و نظام پارلمانی در انگلستان، جنگ استقلال امریکا و ظهور و سقوط امپراتوری بریتانیا سخن می‌گوید و ما را از گذشتۀ تاریخ انگلستان عبور می‌دهد و با گذر از جنگ‌های جهانی اول و دوم به انگلستان عصر حاضر و ماجرای برگزیت و ریشه‌یابی آن می‌رسد و این‌گونه امروزِ انگلستان را در چشم‌اندازِ گذشته‌ای طولانی ترسیم می‌کند تا نشان دهد انگلستان امروز برآمده از چه مناسبات و جدال‌ها و تضادهایی است.
کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» از مقدمه، پنج بخش و یک مؤخره تشکیل شده است.
بخش‌های پنج‌گانۀ کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» عبارتند از: «از ژولیوس سزار تا ویلیام فاتح (55 پ م – 1087 م)»، «انگلستان دوزبانه (1087 – 1509)»، «انگلستان و امپراتوری (1509 – 1763)»، «انقلاب صنعتی (1763 – 1914)» و «وداع با عقاب‌ها و شیپورها (1914 تا امروز)».
در بخشی از کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان» دربارۀ اوضاع امروز انگلستان می‌خوانید: «کتاب‌خوانده‌های ما در شمال و جنوب باید هرچه زودتر بکوشند به انگلیسی صحبت کنند. زیرا رخدادهای بزرگی در پیش است. "حزب ملی انگلستان" جدید (که پیش‌تر نامش "حزب محافظه‌کار و اتحادگرا" بود) کمابیش برای همه‌ی افراد زیر 24 ساله – و بیشتر افراد زیر 50 ساله – به قدری نفرت‌انگیز است که در انتخابات اخیر حتی قطارِ از ریل خارج شده‌ی اپوزیسیون را به آن ترجیح دادند.
با این همه، اتحادیه‌ی سابق "بریتانیای خارجی" کار بسیاری در پیش دارد. اگر می‌خواهد وارد رقابتی جدی در انگلستان تنها شود، باید خود را دوباره از صفر بازسازی کند تا حزب مرکزی پان‌انگلیسی شود و به مردم بباوراند که از این پس باید بکوشند با راستی و درستی در جهان به سر ببرند و به گذران زندگی با ته‌مانده‌های اقتصادی و روان‌شناختیِ امپراتوری امید نبندند.
ولی آیا مرکزی پان‌انگلیسی اصلاً وجود دارد؟»

دربارۀ جیمز هاؤز، نویسندۀ کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان»
جیمز هاؤز (James Hawes)، متولد 1960، داستان‌نویس، مورخ و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی است. هاؤز همچنین مدرس نویسندگی خلاق در دانشگاه‌های آکسفورد و آکسفورد بروکس است. او تحصیلکردۀ زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه‌های آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن است و تدریس زبان آلمانی در چند دانشگاه را هم در کارنامۀ کاری خود دارد.
آثار جیمز هاؤز، چه آثار داستانی و چه تاریخ‌نگاری‌های او، کتاب‌هایی پرفروش و محبوب بوده‌اند. او در سال 2005 در یکی از کتاب‌های خود، با عنوان «برای انگلستان صحبت کن»، برگزیت را پیش‌بینی کرده است.
از دیگر آثار جیمز هاؤز می‌توان به کتاب‌های «تاریخ فشرده‌ی آلمان: از ژولیوس سزار تا آنگلا مرکل»، «انگلیسی‌ها و هون‌ها» و «حفاری کافکا» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان»
کتاب «تاریخ فشرده‌ی انگلستان: امپراتوری و تجزیه – از آنگلوساکسون‌ها تا برگزیت» با ترجمۀ حسن افشار در نشر مرکز منتشر شده است.
حسن افشار، متولد 1332، مترجم ایرانی است. افشار در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، علوم سیاسی و هنر ترجمه می‌کند. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر»، «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق»، «اختناق ایران»، «فن سینما و بازیگری در سینما»، «سه رساله‌ی پیشانقدی»، «سفید بینوا»، «آیرونی»، «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی: قدرت، دیانت، بلاغت»، «شب بی‌پایان»، «سلام اول: تاریخ انقلاب امریکا» و «جنگ‌های ایران و یونان» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده