کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | در باب زندگی و رنج
در باب زندگی و رنج شابک: 9786227425253 192 صفحه 200 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 زندگی کیرن ستیا امیر قاجارگر علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,085,000 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: خوب

چاپ یکم

کتاب «دربابِ زندگی و رنج» نوشتۀ کیرن ستیا
فلسفه چگونه می‌تواند ما را در کنارآمدن با سختی‌ها و رنج‌ها و کمبودهای زندگی و مواجهۀ درست و واقع‌بینانه با آن‌ها یاری کند؟ کتاب «دربابِ زندگی و رنج: فلسفه علیه مشقت‌های روزمره»، با عنوان اصلی Life Is Hard: How Philosophy Can Help Us Find Our Way، راهنمایی فلسفی برای شیوۀ درستِ رویارویی با سختی‌ها و مصائب و رنج‌های گوناگونی است که در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه می‌شویم.
کیرن ستیا در کتاب «درباب زندگی و رنج» به زبانی صمیمی و خودمانی از کارآمدی‌های فلسفه در زندگی روزمره می‌گوید و برای آشنا کردن ما با این کارآمدی‌ها و پیوند دادن ما به وجهی از فلسفه که می‌توانیم از آن برای تسکین رنج‌هایمان کمک بگیریم به عرصه‌ها و ژانرهای گوناگون، از سینما گرفته تا ادبیات و...، گریز می‌زند.
کتاب «درباب زندگی و رنج» کتابی در فلسفۀ عملی است که ما را به وجوه کاربردی فلسفه توجه می‌دهد و فلسفه را از برج عاج آکادمیک و حصار مباحث خشک نظری و انتزاعی بیرون می‌کشد و آن را به ساحت زندگی عادی می‌کشاند.
متن اصلی کتاب «درباب زندگی و رنج» اولین بار در سال 2022 منتشر شده است. این کتاب در دورانی نوشته شده که مردم سراسر جهان رنج و بحران بزرگ همه‌گیری کرونا را از سر می‌گذراندند و هر یک به‌نحوی با آن درگیر بودند.

مروری بر کتاب «درباب زندگی و رنج»
آن‌چه کیرن ستیا در کتاب «درباب زندگی و رنج» در بحث از فلسفۀ کاربردی در زندگی روزمره و کارآمدی فلسفه در تسکین درد و رنج انسان بر آن تأکید می‌کند این است که فلسفه صرفاً مرتبط با استدلال و مباحث پیچیدۀ آکادمیک نیست و روی صمیمانه‌تری هم دارد که اگر آن را بشناسیم درمی‌یابیم که فلسفه چقدر می‌تواند به ما در مواجهه با گرفتاری‌ها و بحران‌های زندگی کمک کند و یاری‌مان دهد که بهتر بتوانیم با این گرفتاری‌ها و بحران‌ها کنار بیاییم.
فلسفه‌ای که در کتاب «درباب زندگی و رنج» از آن سخن می‌رود نه یک فلسفۀ خشکِ یکسره مبتنی بر استدلال و منطق، بلکه فلسفه‌ای در پیوند با احساسات و عواطف آدمی است.
کتاب «درباب زندگی و رنج» از فلسفه‌ای مرتبط با تجربۀ زیسته سخن می‌گوید و فلسفه را به‌مثابۀ روشی برای زیستن معرفی می‌کند. نویسنده در این کتاب تجربه‌های شخصی‌اش را با مباحث فلسفی می‌آمیزد و همچنین ردپای فلسفه را در سینما و رمان و... جستجو می‌کند و به ما نشان می‌دهد.
کیرن ستیا در کتاب «دربابِ زندگی و رنج» در متن رنج و درد و بحران بزرگ همه‌گیری کرونا از شیوۀ درست و واقع‌بینانۀ مواجهه با رنج و فاجعه سخن می‌گوید. حرف او در این کتاب این نیست که در متن فاجعه و درد و رنج، شادی را جستجو کنیم. حرف او این است که مسائلی رنج‌بار مانند کمبود و ناتوانی و فقدان و پوچی و نظایر آن‌ها را به‌عنوان واقعیت‌هایی ناگزیر بپذیریم و واقع‌بینانه با آن‌ها برخورد کنیم.
ستیا در کتاب «درباب زندگی و رنج» به ما می‌گوید که در زندگی نه به‌دنبال شادی، بلکه به دنبال خوب زندگی کردن باشیم. او در این کتاب از موضوعاتی چون ناتوانی‌ها و دردهای جسمی و تنهایی و فقدان و ناکامی‌های شخصی و بی‌عدالتی و ظلم و تأثیراتشان بر زندگی آدمی سخن می‌گوید و از اینکه چطور می‌توان با فلسفه‌ورزی این رنج‌ها را تسکین داد و واقع‌بینانه با آن‌ها مواجه شد.
کتاب «درباب زندگی و رنج» از پیشگفتار، مقدمه و هفت فصل تشکیل شده است.
فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «درباب زندگی و رنج» عبارتند از: «ناتوانی»، «تنهایی»، «اندوه»، «شکست»، «بی‌عدالتی»، «پوچی» و «امید».
در بخشی از کتاب «درباب زندگی و رنج» می‌خوانید: «زندگی خوب در عمل، انتخابی، محدود و جزئی است. زندگی خوب چیزهای خوبی در خود دارد، اما خوبی‌های فراوانی که به‌ناچار کنار می‌گذارد، باعث بدتر شدنش نمی‌شود. اینکه از هنر پیشارافائلی لذت نمی‌برم یا حصارکشی بلد نیستم، مصیبت نیست. چون به اندازۀ کافی چیزهای خوب دارم.
شاید این حرفم احمقانه به نظر برسد اما خطرش را به جان می‌خرم: به نظرم به همین خاطر است که ناتوانی‌ها لزوماً ما را از خوب زیستن بازنمی‌دارند. ناتوانی‌ها ما را از برخی چیزهای ارزشمند محروم می‌کنند و از این نظر زیان‌آورند. اما به‌هرحال نه ظرفیت تمام چیزهای خوب را داریم و نه دستمان به همۀ آن‌ها می‌رسد و بیگانه بودن با این خوبی‌ها آسیبی به ما نمی‌رساند. بیشتر ناتوانی‌ها آن‌قدر فضا برای چیزهای ارزشمند باقی می‌گذارند که زندگی افراد کم‌توان بدتر از زندگی اکثریت نباشد. گاهی حتی زندگی افراد کم‌توان بهتر از زندگی اکثریت است.»

دربارۀ کیرن ستیا، نویسندۀ کتاب «درباب زندگی و رنج»
کیرن ستیا (Kieran Setiya)، متولد 1976، فلسفه‌دان و استاد فلسفۀ اهل انگلستان است. شهرت او به‌خاطر کارهایی است که در زمینه‌های اخلاق، معرفت‌شناسی و فلسفۀ ذهن انجام داده است. ستیا همچنین فعالیت در حوزۀ فلسفۀ عمومی را در کارنامۀ کاری خود دارد و میزبان پادکستی به نام «پنج پرسش» است که در آن از فلاسفۀ معاصر پنج پرسش دربارۀ خود می‌پرسد.
از آثار کیرن ستیا می‌توان به کتاب «راهنمایی فلسفی برای میانسالی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «درباب زندگی و رنج»
کتاب «دربابِ زندگی و رنج: فلسفه علیه مشقت‌های روزمره» با ترجمۀ امیر قاجارگر در نشر خوب منتشر شده است.
امیر قاجارگر، متولد 1366، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «ساحل مرگ» و «ده شب پریشانی» اشاره کرد.
از کتاب «درباب زندگی و رنج» ترجمۀ فارسی دیگری هم، با عنوان «زندگی سخت است: چگونه فلسفه می‌تواند کمک کند راه خود را پیدا کنیم»، موجود است که مترجم آن عباس زیدی‌زاده و ناشرش نشر فلسفه است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم