کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد 8 : فلسفه اروپایی در قرن بیستم

4,505,000 ریال 5,300,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد (8) : فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» به‌قلم جمعی از نویسندگان
آشنایی با زندگی و اندیشه‌های دَه فیلسوف اروپایی بزرگ و مطرح و تأثیرگذار قرن بیستم از طریق مدخل‌هایی از کتاب آنلاین «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد». در هشتمین مجلد از ترجمۀ فارسی گزیده‌ای از مدخل‌های کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد»، با عنوان «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم»، مدخل‌هایی را به‌قلم نویسندگان مختلف می‌خوانید که در آن‌ها به معرفی اندیشمندان مهم و بزرگ قرن بیستم، از ماکس شلر تا ژیل دولوز، و توضیح مبانی و مفاهیم کلیدی فلسفۀ این اندیشمندان و وجوه گوناگون منظومۀ فکری آن‌ها پرداخته شده است.
کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد»، با عنوان اصلی Stanford Encyclopedia of Philosophy، که کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» ترجمۀ فارسی بخشی از مدخل‌های آن است، درواقع یک دانشنامۀ آنلاینِ فلسفه است که به‌صورت رایگان در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد و تحت مدیریت دانشگاه استنفورد منتشر می‌شود. مدخل‌های این دانشنامه را متخصصانی از سراسر جهان می‌نویسند.
در ایران، چندی‌ست که انتشارات ققنوس اقدام به انتشار ترجمۀ گزیده‌ای از مدخل‌های «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» کرده و این مدخل‌ها را در مجلداتی مختلف، که برحسب موضوع دسته‌بندی شده‌اند، به‌صورت کتاب کاغذی منتشر می‌کند. سرپرست و ویراستار این پروژه مسعود علیا است و مترجم‌های مختلفی در ترجمۀ فارسی مدخل‌های هر کتاب از این مجموعه با او همکاری می‌کنند.
کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، جلد هشتم از کتاب‌های منتشر شده در چارچوب این پروژه است. این کتاب، منبعی کارآمد برای آشنایی اولیه با زندگی و آثار و اندیشه‌های تعدادی از مهمترین فیلسوفان اروپایی قرن بیستم است و دریچه‌ای را برای آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با این فیلسوفان می‌گشاید.

مروری بر کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم»
آنچه در کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» از مجموعۀ «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» گردآوری و ترجمه شده، دَه مدخل مربوط به دَه فیلسوف مهم و تأثیرگذار اروپایی قرن بیستم است؛ ده فیلسوفی که هر یک از آن‌ها بر فلسفۀ قرن بیستم تأثیری چشمگیر گذاشته‌اند.
هر یک از مدخل‌های کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» به یک درآمد و شرح زندگی و آثار و اندیشه‌های یکی از فلاسفۀ شاخص اروپایی قرن بیستم که موضوع این کتاب هستند اختصاص دارد.
مدخل‌های کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» عبارتند از: «ماکس شلر» نوشتۀ زَکری دیویس و آنتونی استاینباک و ترجمۀ فرزاد جابرالانصار، «مارتین هایدگر» نوشتۀ مایکل ویلر و ترجمۀ سید مسعود حسینی، «هانس – گئورگ گادامر» نوشتۀ جف مَلپاس و ترجمۀ وحید غلامی‌پورفرد، «هانا آرنت» نوشتۀ ماوریتسیو پاسرین دِنترِوِس و ترجمۀ مریم خدادادی، «یورگن هابرماس» نوشتۀ جیمز بومن و ویلیام رِگ و ترجمۀ وحید غلامی‌پورفرد، «گابریل مارسل» نوشتۀ برایان ترینور و ترجمۀ سید حسین حسینی، «امانوئل لویناس» نوشتۀ بتینا برگو و ترجمۀ احسان پورخیری، «پل ریکور» نوشتۀ برنارد داونهاور و دیوید پلاور و ترجمۀ ابوالفضل توکلی شاندیز، «ژاک لکان» نوشتۀ اِیدرین جانستون و ترجمۀ هیمن برین و «ژیل دولوز» نوشتۀ دانیل اسمیت و جان پروتوی و ترجمۀ سید محمدجواد سیدی.
در هرکدام از مدخل‌های کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم»، ضمن توضیحات کلی و شرح زندگی هر یک از فیلسوفانِ موضوع هر مدخل، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین مفاهیم اندیشۀ آن فیلسوف نیز معرفی شده و بر خطوط کلی فعالیت فکری او نور تابانده شده و اگر منظومۀ فکری فیلسوفی وجوه و جنبه‌های گوناگون و متنوعی دارد، آن وجوه و جنبه‌ها معرفی و شرح داده شده‌اند. مثلاً اگر فیلسوفی در حوزه‌های مختلف، اعم از زیبایی‌شناسی و ترجمه و علوم اجتماعی و سیاسی و...، نظریه‌پردازی کرده، در کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» تمام جنبه‌های فعالیت فکری و نظری او معرفی شده تا مخاطب، دانشی نسبتاً جامع از خطوط کلی و عصارۀ اندیشۀ هرکدام از فلاسفۀ موضوع هر مدخل از این کتاب به‌دست آورد.
کتاب «فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» کتابی است که هم دانشجویان فلسفه را به‌ کار می‌آید و هم مخاطبان غیرمتخصص اما علاقه‌مند به مطالعۀ تاریخ فلسفه و آرا و افکار و زندگی فلاسفۀ بزرگ و مهم و تأثیرگذار را.
کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد (8): فلسفۀ اروپایی در قرن بیستم» در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

دربارۀ مسعود علیا، سرپرست و ویراستار ترجمۀ فارسی مجموعۀ «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد»
مسعود علیا، متولد 1354، پژوهشگر حوزۀ فلسفه و مترجم ایرانی است. علیا دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای فلسفه از مؤسسۀ حکمت و فلسفه است. او استادیار گروه فلسفۀ هنر دانشگاه هنر است.
از ترجمه‌های مسعود علیا می‌توان به کتاب‌های «وضع بشر»، «بیماری منتهی به مرگ»، «از وجود به موجود»، «حیات ذهن»، «جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی» و «دیباچه‌ای بر فلسفۀ قرون وسطی» و از آثار تألیفی او می‌توان به کتاب‌ «کشف دیگری همراه با لویناس» اشاره کرد.
ترجمۀ مسعود علیا از کتاب «جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی» برندۀ جایزۀ کتاب سال شده است.

ادامه keyboard_arrow_down