کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | دیباچه نوین شاهنامه
دیباچه نوین شاهنامه شابک: 9645512352 120 صفحه 149 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 دیباچه نوین شاهنامه بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

525,000 ریال 700,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ هشتم

دیباچه‌ی نوین شاهنامه
داستانی پر آبِ چشم از خوار شدنِ هنر در زمانه‌ای ناساز. بهرام بیضائی در فیلمنامه «دیباچه‌ی نوین شاهنامه» داستان زندگی فردوسی و نگارش «شاهنامه» را روایت کرده است و نیز ماجرای درگیری او با قدرت را به خاطر این کتاب و مصائبی را که فردوسی و خانواده‌اش بابت تألیف «شاهنامه» متحمل شدند. روایت بیضائی از مرگ فردوسی و خاکسپاریِ او به دست کسانی که به دیدارش آمده‌اند و خود نمی‌دانند که چه کسی را به خاک می‌سپارند آغاز می‌شود و آن‌گاه به گذشته می‌رود و پاره‌هایی از زندگی فردوسی را به تصویر می‌کشد. بیضائی در «دیباچه‌ی نوین شاهنامه» فردوسی‌ای را خلق کرده است که خانواده‌اش به خاطر «شاهنامه» نابود می‌شود و خودش تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در این فیلمنامه همچنین به بخشهایی از «شاهنامه» گریز زده شده و فردوسی در حین جمع‌آوری داستانهایی که منبع نگارش «شاهنامه» بوده‌اند تصویر شده است. در «دیباچه‌ی نوین شاهنامه» از نگاه بیضائی به درون فردوسی و زمانه او می‌رویم و از خلال زندگی فردوسی و آنچه بر او و خانواده‌اش می‌گذرد با دوره‌ای آشفته و تاریک از تاریخ ایران مواجه می‌شویم. «دیباچه‌ی نوین شاهنامه» همچنین در قالب زندگی فردوسی و چالش او با قدرت، روایتی از کشمکش قلم با نظامهای استبدادی به دست می‌دهد و از تقابلِ ساختن و ویرانی سخن می‌گوید و از رنجِ ساختن در روزگاری ویران.
«دیباچه‌ی نوین شاهنامه» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 4/04 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down