کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکای لاتین | در جستجوی فردی
در جستجوی فردی شابک: 9789648578386 90 صفحه 134 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 جستجوی فردی آریل دورفمن عبدالله کوثری علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

600,000 ریال 800,000 ریال

ناشر: لوح فکر

چاپ سوم

کتاب «در جستجوی فردی» اثر آریل دورفمن
مقالاتی از آریل دورفمن درباره چندگانگی فرهنگی در امریکای لاتین و زخم تاریخی کودتای پینوشه در شیلی. کتاب «در جستجوی فردی» شامل چند جستار و مقاله از دورفمن است که در آنها به تاثیر چندگانگی فرهنگی امریکای لاتین و تاثیر آن بر ادبیات این قاره پرداخته شده است. همچنین در این مقالات او به بازنمایی دوران وحشت پینوشه نیز توجه کرده است.
دروفمن از مهم‌ترین نویسندگان و روشنفکران دهه‌های اخیر امریکای لاتین است که مثل بسیاری دیگر از نویسندگان این قاره به سیاست توجهی ویژه دارد. در مقالات کتاب «در جستجوی فردی» نقطه‌نظرات او را درباره مسایل مختلفی چون سیاست، فرهنگ و ادبیات می‌خوانیم.
کتاب «در جستجوی فردی» اثری خواندنی برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان است و علاقه‌مندان به ادبیات، سیاست و تاریخ می‌توانند جزو خوانندگان اصلی این کتاب باشند.

مروری بر کتاب «در جستجوی فردی»
عبدالله کوثری، مترجم نام‌آشنا که به خصوص با ترجمه‌هایش از نویسندگان امریکای لاتین شناخته می‌شود، در مقدمه کوتاهش در کتاب «در جستجوی فردی» نوشته که در تماسی با آریل دورفمن از او خواهش می‌کند که نوشته‌ای درباره چندگانگی فرهنگی در امریکای لاتین برایش ارسال کند و دورفمن نیز در پاسخ به او مقاله «در جستجوی فردی» را ارسال می‌کند.
مقاله «در جستجوی فردی» که عنوان این کتاب نیز برگرفته از این مقاله است، در واقع فصلی از کتاب «خاطرات صحرا»ی آریل دورفمن است. این کتاب سفرنامه دورفمن به منطقه کویری شمال شیلی است که زمانی، در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به سبب وجود معادن نیترات در آن دوران بازار پررونقی داشته اما شکوفایی این منطقه با کسادی بازار نیترات به پایان می‌رسد و از دوران پرشکوهش چیزی جز ویرانه‌های گذشته باقی نمی‌ماند.
دروفمن از جمله روشنفکرانی بود که در زمان آلنده به او نزدیک بودند و با کودتای پینوشه او بسیاری از یاران و همراهانش را از دست داد. او در پی یافتن نشانه‌ای از یکی از آنها به این منطقه رفته است. در کتاب «در جستجوی فردی»، دورفمن درواقع در جستجوی دوستی است که در جریان کودتای 1973 پینوشه در این شهر تیرباران شده است. دورفمن در میان ویرانه‌های آن به دنبال خاطره دوست دیرینش، «فِرِدی تابرنا» است.
دروفمن در کتاب «در جستجوی فردی»، به بازنمایی دوران وحشت پینوشه پرداخته است. دوره‌ای که در آن بسیاری از آرزوها بر باد رفت و کابوس آن همچنان و بعد از سال‌ها دورفمن را رها نکرده است.
برای دورفمن، کودتای پینوشه مساله‌ای فراموش‌ناشدنی است و او در سایر مقالات کتاب «در جستجوی فردی» هم به کودتای پینوشه توجه کرده است. تاکید اصلی دورفمن بر فراموش نکردن گذشته و تداوم این گذشته در آینده است.
مقاله دوم کتاب «در جستجوی فردی» با عنوان «وحشی واقعی کیست؟»، تصویری است از شرایط اقلیمی و چندگونگی فرهنگی در آمریکای لاتین. دورفمن، آمریکای لاتین را سرزمینی می‌داند که در آن هر رویدادی اتفاق می‌افتد و هر چیزی در آن ممکن است: «آمریکای لاتین به صورت قاره‌ای تصویر شده که در آن مدرن و ماقبل تاریخ و هرچیز در میانه این دو در کنار هم دوام آورده است». دورفمن در این مقاله بر مساله امروزین امریکای لاتین دست گذاشته و به طرح این پرسش‌ها پرداخته که: آیا لازم است که برای ساختن آینده‌ای آزاد و مرفه با قاطعیت از گذشته ببریم؟ در چنین دوره و زمانه‌ای چه چیزی مایه وحدت و یکپارچگی ملت می‌شود؟ آیا گذشته می‌تواند چنین عاملی باشد در صورتی که این گذشته به آن همه ناکامی و آغازهای نابه‌جا و کاذب رسیده و خود بدل به عامل عمده عدم ثبات و پراکندگی بوده؟ آیا بهتر نیست برای ساختن هویت ملت اول نگاه کنیم و ببینیم به کجا می‌رویم و بعد این هویت را بر اساس آینده ای درخشان و اساسا متفاوت بنا کنیم؟
«خداحافظی با پدربزرگ»، «آخرین وسوسه ایوان کارامازوف» و «حرف اول و آخر درباره مرگ و دختر جوان» عنوان دیگر مقالات کتاب «در جستجوی فردی» هستند.

درباره آریل دورفمن نویسنده کتاب «در جستجوی فردی»
آریل دورفمن، نویسنده شیلیایی که در سال 1924 متولد شده، از مهم‌ترین و مشهورترین چهره‌های نسل بعد از شکوفایی ادبیات آمریکای لاتین است. او اگرچه در آرژانتین متولد شده اما کودکی او تا دوازده سالگی در امریکا گذشت و بعد از آن همراه خانواده‌اش به شیلی رفت و از این‌رو نویسنده‌ای شیلیایی محسوب می‌شود. دورفمن چهره پرکاری است و آثار زیادی در گونه‌های مختلف ادبی منتشر کرده است. او رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، جُستارنویس، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر است. دورفمن از دوران دانشجویی‌اش به فعالیت‌های سیاسی گرایش پیدا کرد و بعدها جزو یاران سالوادور آلنده قرار گرفت. او به طور معجزه‌آسایی از کشتار یاران آلنده در کودتای سپتامبر ۱۹۷۳ جان سالم به در برد اما کابوس کودتای پینوشه هیچ‌گاه رهایش نکرد. دورفمن دو کتاب و چند مقاله درباره کودتا نوشته است. او در دانشگاه کارولینای شمالی تدریس می‌کند و در مسایل مربوط به حقوق بشر فعال است و در کمیته‌ها و سازمان‌های متعددی عضویت دارد و در کنفرانس‌های زیادی سخنرانی کرده است. «مرگ و دختر جوان»، «اعتماد»، «شورش خرگوش‌ها» و «بیوه‌ها» برخی از آثار دورفمن هستند.

درباره ترجمه کتاب «در جستجوی فردی»
کتاب «در جستجوی فردی» با ترجمه عبدالله کوثری در نشر لوح فکر منتشر شده است.
عبدالله کوثری، متولد 1325 در همدان، از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مترجمان سال‌های اخیر ایران است که آثار متعددی به خصوص در زمینه ادبیات با ترجمه او منتشر شده است. کوثری پیش از آنکه به ترجمه بپردازد شعرهایی در نشریات مختلف منتشر کرده بود و درواقع به عنوان شاعر شناخته می‌شد و حتی در ده شب گوته نیز شعر خوانده بود. کوثری تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته اقتصاد در دانشگاه ملی سابق سپری کرد و پس از آن مدتی برای تکمیل زبان انگلیسی به انگلستان رفت و پس از بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه ملی به کار مشغول شد. او تا چند سال به عنوان مترجم و ویراستار با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها همکاری داشت اما در سال 1359 با کناره‌گیری از این مشاغل به عنوان مترجم حرفه‌ای به کار مشغول شد و البته گاهی نیز به ویراستاری پرداخت. در کار ترجمه کوثری تمرکز ویژه‌ای بر ادبیات امریکای لاتین داشته و تعدادی از شاهکارهای نویسندگان امریکای لاتین توسط او به فارسی برگردانده شده‌اند. او جوایزی هم برای ترجمه کسب کرده است. «دن کاسمورو»، «حکومت نظامی»، «ایران، جامعه کوتاه مدت»، «ریچارد سوم»، «ائوریپیدس»، «سنکا»، «جنگ آخر زمان»، «سور بز»، «پوست انداختن» و «مرگ در آند» برخی از ترجمه‌های عبدالله کوثری هستند.

ادامه keyboard_arrow_down