کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | پیش درآمدی بر نظریه ی ادبی
پیش درآمدی بر نظریه ی ادبی شابک: 9789642134540 358 صفحه 480 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 درآمدی نظریه ادبی تری ایگلتون عباس مخبر علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,408,000 ریال 1,760,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ دوازدهم

پیشدرآمدی بر نظریه‌ی ادبی
کتابی در جهت آوردن نظریۀ ادبی به میان مخاطبان عادی ادبیات. تری ایگلتون در کتاب پیشدرآمدی بر نظریه‌ی ادبی در پی آن است که کاری کند تا مخاطبان عادی ادبیات با نظریۀ ادبی اُخت شوند و ترسشان از آن بریزد. ایگلتون بر این عقیده است که، برخلاف باوری رایج، نظریۀ ادبی برای درک آثار ادبی امری مُضِر و نالازم نیست و اصلاً امکان ندارد کسی بدون مجهز بودن به نظریه‌ از آنچه می‌خواند سر در آورد. به اعتقاد ایگلتون هر خواننده‌ای خواه‌ناخواه با پیش‌زمینه‌ای نظری اثر ادبی را درک می‌کند و به برداشت و تفسیری از آن می‌رسد. او در این کتاب به زبانی تا حد ممکن قابل فهم برای مخاطبانی که مطالعات پیشین در زمینۀ نظریۀ ادبی ندارند نظریات ادبی مهم قرن بیستم را شرح می‌دهد و در شرح هر نظریه به عوامل مختلف تاریخی، سیاسی و ... که به نحوی در پیدایش آن نظریه نقش داشته‌اند نیز می‌پردازد. به اعتقاد ایگلتون، چنانکه او در همین کتاب و در بخشی با عنوان «نتیجه: نقد سیاسی» تأکید می‌کند، هیچ نظریۀ ادبی‌ای بری از مناسبات قدرت و سیاست‌ها و ایدئولوژی‌های زمانۀ خود نیست، حتی اگر محتوای یک نظریه در ظاهر غیر سیاسی باشد.
چیستی ادبیات، برآمدن ادبیات انگلیسی، پدیدارشناسی، علم تفسیر، نظریۀ دریافت، ساختارگرایی و نشانه‌شناسی، مابعد ساختگرایی و روانکاوی مباحث اصلی‌‌ای هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
کتاب پیشدرآمدی بر نظریه‌ی ادبی با ترجمۀ عباس مخبر در نشر مرکز منتشر شده است.
دربارة نویسنده: تری ایگلتون (- 1943)، نویسنده، نظریه‌پرداز و منتقد ادبی بریتانیایی.
رتبۀ گودریدز: 57/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down