کتاب | نوجوان | نوجوان | داستان نوجوان | ماجراهای تن تن: مجموعه 6 جلدی 4 جلدهای 19 تا 24
ماجراهای تن تن: مجموعه 6 جلدی 4 جلدهای 19 تا 24 شابک: 9789647706193 402 صفحه 1232 گرم قطع: رحلی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1650 ماجراهای مجموعه جلدی جلدهای هرژه گروهی از مترجمین نوجوان نوجوان داستان نوجوان

4,125,000 ریال 5,500,000 ریال

ناشر: قدیانی

چاپ ششم

کتاب «ماجراهای تن‌تن: مجموعه 6 جلدی4 جلدهای 19 تا 24» اثر هرژه
بخشی از سری ماجراهای یکی از محبوب‌ترین، مشهورترین و نوستالژیک‌ترین قهرمانان داستان‌های مصور. مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن‌‌تن»، با عنوان اصلی Les Aventures de Tintin و عنوان انگلیسی The Adventures of Tintin، امروزه یکی از کمیک‌بوک‌‌های کلاسیک تاریخ قصه‌های مصور و از شاهکارهای کلاسیک ادبیات کودک و نوجوان به حساب می‌آید.
مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» قصه‌هایی مصور با محوریت خبرنگاری جوان به نام تن‌تن است که در هر کتابِ «ماجراهای تن‌تن» درگیر معما و حوادثی مهیج می‌شود و ما را با خود به سرزمین‌های گوناگون و قاره‌های مختلف می‌کشاند.
مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» مجموعه‌ای حادثه‌ای و ماجراجویانه و معمایی با چاشنی طنز است. هرژه در خلق کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» به وقایع و اوضاع سیاسی زمانه‌اش نیز نظر داشته است.
تن‌‌تن، خبرنگار جوانِ باهوش و ماجراجو و سگش، میلو، و همچنین بعضی از دیگر شخصیت‌های مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن»، نظیر کاپیتان هادوک و دوپون و دوپونت (تامسون و تامپسون)، امروزه جزو شخصیت‌های داستانی فراموش‌نشدنی تاریخ ادبیات‌اند و شیوه و سبک طراحی و تصویرسازی‌های این کتاب نیز به شیوه و سبکی تأثیرگذار در خلق کمیک‌بوک بدل شده است.
متن اصلی مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» اولین بار بین سال‌های 1929 تا 1976 منتشر شده است. از این مجموعه، سریال انیمیشن نیز ساخته شده است. همچنین استیون اسپیلبرگ در سال 2011 انیمیشن سه‌بعدی «ماجراهای تن‌تن: راز اسب شاخدار» را براساس سه کتابِ این مجموعه و با تلفیق ماجراهای این سه کتاب ساخت. سه کتابِ «ماجراهای تن‌تن» که دستمایۀ اقتباس سینمایی اسپیلبرگ بودند، عبارتند از: «خرچنگ چنگال‌طلایی»، «راز کشتی اسب شاخدار» و «گنج‌های راکهام سرخ‌پوش».
در ادامه مروری کرده‌ایم بر جلدهای 19 تا 24 مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» از جلد چهارم چاپ فارسی این مجموعه که با عنوان «ماجراهای تن‌تن، خبرنگار جوان، مجموعه شش جلدی» منتشر شده است. این مجموعه در واقع شامل چهار کتاب است و در هر کتاب، شش جلد از «ماجراهای تن‌تن» گنجانده شده است.

مروری بر کتاب ««ماجراهای تن‌تن، خبرنگار جوان، مجموعه شش‌جلدی – 4: جلدهای 19 تا 24»
جلد نوزدهم مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن»، که نخستین جلد از کتاب چهارم چاپ فارسی مجموعۀ شش‌جلدی «ماجراهای تن‌تن، خبرنگار جوان» است، کتاب «کوسه‌های دریای سرخ» است. کتاب «کوسه‌های دریای سرخ» قصه‌های جذاب و مهیج درباره قاچاق انسان و تجارت غیرقانونی بَرده است. تن‌تن در کتاب «کوسه‌های دریای سرخ» درگیر مبارزه با قاچاقچیانی می‌شود که سیاهپوستان را با فریب از سرزمین‌هایشان می‌ربایند و آن‌ها را به‌عنوان برده می‌فروشند. در این کتاب، با مجموعه‌ای از حوادث مهیج و نیز خنده‌دار مواجهیم. متن اصلی کتاب «کوسه‌های دریای سرخ» اولین بار در سال 1958 به چاپ رسیده است.
کتاب «جستجو در غار هیولا» یا «تن‌تن در تبت» بیستمین کتاب از مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» و دومین کتاب منتشرشده در کتاب چهارم چاپ فارسی این مجموعه است. در کتاب «تن‌تن در تبت» به همراه تن‌تن و میلو و کاپیتان هادوک به سرزمین تبت سفر می‌کنیم. متن اصلی کتاب «تن‌تن در تبت» اولین بار در سال 1959 منتشر شده است.
کتاب «جواهرات کاستافیوره»، بیست و یکمین کتاب از سری کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» و سومین جلدِ کتاب چهارم چاپ فارسی این مجموعه، درباره سرقت جواهری از بیانکا کاستافیوره، یکی از شخصیت‌های معروف مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن»، است. کاستافیوره، که خواننده‌ای ساخته‌وپرداختۀ تخیل هرژه است، در کتاب «جواهرات کاستافیوره» مهمان قصر کاپیتان هادوک شده و در همین حین یکی از جواهرات گران‌قیمتش به سرقت می‌رود. تن‌تن در پی کشف راز این سرقت برمی‌آید و ماجراهای کتاب «جواهرات کاستافیوره» حول جستجو برای کشف این راز می‌گردد. متن اصلی کتاب «جواهرات کاستافیوره» اولین بار در سال 1962 منتشر شده است.
بیست و دومین کتاب مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» و چهارمین جلدِ کتاب چهارم چاپ فارسی شش‌جلدی این مجموعه، کتاب «پرواز 714» است. در کتاب «پرواز 714» همراه با تن‌تن و میلو و کاپیتان هادوک وارد غاری رازآلود و پر از عجایب و غرایب می‌شویم. در این کتاب، راستاپاپولوس و ناخدا آلن، دو تن از شخصیت‌های منفی معروف کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن»، هم حضور دارند. متن اصلی کتاب «پرواز 714» اولین بار در سال 1967 منتشر شده است.
کتاب «در سرزمین پیکارگران» یا «تن‌تن و پیکاروها» بیست و سومین و آخرین کتاب از سری کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» است که در زمان حیات هرژه منتشر شده و هرژه خود آن را به اتمام رسانده و کامل کرده است. این کتاب، پنجمین جلدِ کتاب چهارم چاپ فارسی مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» است. هرژه در کتاب «تن‌تن و پیکاروها» ما را همراه با شخصیت‌های این کتاب به دل ماجراهای سیاسی و کودتایی در امریکای لاتین می‌برد. او همچنین در کتاب «تن‌تن و پیکاروها» دست به نوآوری‌هایی در طراحی و رنگ‌آمیزی زده است. متن اصلی کتاب «تن‌تن و پیکاروها» اولین بار در سال 1976 منتشر شده است.
می‌رسیم به کتاب «هنر الفبا» که بیست و چهارمین کتاب از مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» است و بعد از مرگ هرژه کامل و منتشر شده است. کتاب «هنر الفبا» کاری بود که با مرگ هرژه ناتمام ماند و ایو رودیه آن را کامل کرد. هرژه وصیت کرده بود کسی بعد از مرگ او طراحی و نگارش مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» را ادامه ندهد و تکمیل «هنر الفبا» و نوشتن ادامۀ آن تنها موردِ تن‌تن‌نگاری توسط کسی به‌جز هرژه است. کتاب «هنر الفبا» درباره جعل آثار هنری است. در این کتاب، تن‌تن درگیر معمایی جنایی می‌شود و در مسیر گشودن گره از این معما، راز یک باندِ تولید آثار هنریِ جعلی و تقلبی افشا می‌شود. کتاب «هنر الفبا» ششمین جلد از چهارمین کتاب مجموعۀ شش جلدی چاپ فارسی «ماجراهای تن‌تن» است.

درباره هرژه، نویسنده مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن»
ژرژ پروسپه رمی (Georges Prosper Remi)، معروف به هرژه (Hergé)، متولد 1907 و درگذشته به‌سال 1983، کارتونیست بلژیکی است. هرژه بیش از هر چیز به خاطر مجموعه کتاب‌های مصور «ماجراهای تن‌تن» مشهور است و به‌واسطۀ این مجموعه نام خود را در تاریخ کمیک‌بوک و ادبیات کودک و نوجوان جاودانه کرده است.
کمیک‌بوک‌های «ماجراهای تن‌تن»، با قصه‌های جذاب و شخصیت‌پردازی و نقاشی و تصویرسازی‌های ماهرانه‌شان، نه فقط محبوب کودکان و نوجوانان که برای بزرگسالان نیز جذاب و خواندنی‌اند.
هرژه پیشتاز سبک موسوم به «لینیه کلر» در طراحی داستان‌های مصور است که سبکی‌ست که در آن از هاشور استفاده نمی‌شود و مبتنی بر رسم خطوط واضح با ضخامت یکسان و رنگ‌های شفاف است.
کتاب «تن‌تن در شوروی»، که در ایران به نام «فرار از شوروی» هم به چاپ رسیده، اولین کتاب منتشرشده از «ماجراهای تن‌تن» بود. متن اصلی این کتاب اولین بار در سال 1929 منتشر شد.
هرژه، به‌جز مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن»، دو مجموعه کمیک‌بوک معروف دیگر به نام‌های «کوئیک و فلوپکه» و «ماجراهای ژو، زت و ژوکو» را خلق کرده است.
شهرت و محبوبیت «ماجراهای تن‌تن» برای هرژه به‌قدری بود که او در اواخر عمر این شهرت را دست‌وپاگیرِ خود می‌دید، چون تن‌تن، با شهرتش، هرژه را مجبور می‌کرد که تنها به او بپردازد و هرژه سالهای زیادی از عمرش را بر سر خلق ماجراهای تن‌تن گذاشت. این احساس فشار از جانب تن‌تن، منبع الهامی برای هرژه شد که نقاشی‌هایی علیه این شخصیتِ خیالیِ مخلوقِ خود خلق کند که یکی از آن‌ها نقاشی‌ای‌ست که در آن تن‌تن، اربابِ هرژه است.
دیگران اما تن‌تن را دوست داشتند و هنوز هم دوست دارند. مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» دستمایه‌ای برای انواع اقتباس‌های تئاتری و رادیویی و تلویزیونی و سینمایی و بازی‌های کامپیوتری بوده است. هرژه همچنین تأثیری چشمگیر بر کمیک‌بوک، مخصوصاً کمیک‌بوک اروپایی، گذاشته است.
محبوبیت و شهرت و اهمیت هرژه در حوزه کمیک‌بوک باعث شد که در سال 2009 موزه‌ای در بلژیک به نام او افتتاح شود.

درباره ترجمۀ فارسی مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن»
چهار کتابِ «ماجراهای تن‌تن، خبرنگار جوان، مجموعه شش‌جلدی»، که هر کتاب آن شش جلد از مجموعۀ «ماجراهای تن‌تن» را در بر می‌گیرد، با ترجمۀ گروهی از مترجمان در انتشارات قدیانی منتشر شده است.
مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن» همچنین در سال‌های مختلف، با ترجمه‌های گوناگون و توسط ناشران مختلف، به فارسی منتشر شده است. از جمله چاپ‌های فارسی قدیمی و معروف و خاطره‌انگیز این مجموعه، می‌توان به چاپ انتشارات یونیورسال اشاره کرد که در سال‌های دور با ترجمۀ خسرو سمیعی، که او را با ترجمه‌هایش از کتاب‌های مطرح ادبیات پلیسی می‌شناسیم، منتشر می‌شد.

رتبۀ کتاب «ماجراهای تن‌تن، خبرنگار جوان، مجموعه شش‌جلدی – 4: جلدهای 19 تا 24»در گودریدز: 4.55 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down