ضیافت و میراث شابک: 9789641940869 80 صفحه 110 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 ضیافت میراث بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

375,000 ریال 500,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ سوم

ضیافت/ میراث
دو نمایشنامه تک‌پرده‌ای از بهرام بیضائی. نمایشنامه‌های «ضیافت» و «میراث» که در یک کتاب منتشر شده‌اند از کارهای قدیمی بیضائی و مربوط به دوران جوانی او هستند. این دو نمایشنامه در سال 1346 نوشته شده‌اند و در همان سال به کارگردانی خود بیضائی روی صحنه رفته‌اند. «ضیافت» و «میراث» هر دو نمایشنامه‌هایی به شدت تمثیلی‌اند که در آنها تاریخ و فرهنگ ایران و به ویژه بخشی از تاریخ سیاسی ایران عصر پهلوی دوم به زبان تمثیل مورد نقد قرار گرفته است. در نمایشنامه تمثیلی، انتقادی و تلخِ «ضیافت» سخن از شبانی است که از راه بردن گله به تنگ آمده است. نمایشنامه دیگر کتاب، یعنی «میراث»، هم تمثیلی است تلخ که سویه‌هایی سیاسی و تاریخی دارد و واجد نگاهی انتقادی است. در این نمایشنامه سه برادر که وارث خانه پدری شده‌اند و خانه اکنون از آن آنهاست مشغول بحث بر سر نحوه اداره خانه‌اند، اما وجه تلخ ماجرا اینجاست که در همان حین که برادرها بر سر اداره میراث پدری بحث می‌کنند، دزدها مشغول غارت خانه‌اند.
نمایشنامه «میراث» نخستین بار در سال 1346 در «کتاب نمایش» ویراسته نادر ابراهیمی چاپ شد و نمایشنامه «ضیافت» نیز برای اولین بار در همان سال در مجله «پیام نوین» به چاپ رسید.
در اجرای بیضائی از این دو نمایشنامه مهین مهرک، حسین کسبیان، محمود دولت‌آبادی، جمشید لایق، جمشید مشایخی، سعید اویسی، محمد ابهری، عزت‌الله رمضانی‌فر، عنایت بخشی و بهمن مفید بازی کرده‌اند.
کتاب «ضیافت/میراث» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/49 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down