کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | شتاب و بیگانگی
شتاب و بیگانگی شابک: 9789643293277 140 صفحه 147 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 220 شتاب بیگانگی هارتموت رزا حسن پور سفیر علوم انسانی روانشناسی عمومی

280,000 ریال 350,000 ریال

ناشر: آگه

چاپ چهارم

شتاب و بیگانگی: به سوی نظریه‌ای انتقادی درباره‌ی زمان در جامعه‌ی مدرن متأخر
انسان مدرن گرفتارِ سرعت است و این سرعتِ افراطی، که به ابزاری برای انقیاد انسان در جوامع سرمایه‌داری بدل شده، یکی از عوامل بروز بیگانگی در زندگی مدرن است. هارتموت رزا در کتاب «شتاب و بیگانگی: به سوی نظریه‌ای انتقادی درباره‌ی زمان در جامعه‌ی مدرن متأخر» بحثی انتقادی را در باب زمان در زندگی مدرن پیش کشیده است. پرسش اساسی کتاب درباره چیستی زندگی مطلوب و دلیل دور بودن انسان مدرن از این نوع زندگی است. هارتموت رزا در این کتاب سنت متفکران نظریه انتقادی را در بررسی جامعه‌شناختی زندگی مدرن پی می‌گیرد و سعی دارد جامعه‌شناسی را از مباحثی صرفاً نظری، که گویی پیوندشان با امور ملموس و تجربه‌های عملی زندگی ُبریده شده، به ساحت زندگی مردم بیاورد و پیوند قطع‌شده بین جامعه‌شناسی و زندگی مردم را بار دیگر برقرار کند. او از زمان، به عنوان عاملی که جوامع سرمایه‌داری از طریق آن زندگی مردم را تحت انقیاد و تسلط خود درآورده‌اند، سخن می‌گوید و از این منظر مسئله ضرب‌الاجل‌ها و قید و بندهای زمانی و شتاب زمانی افراطی در جوامع مدرن را نقد می‌کند و ماهیت این مسئله و آسیب‌های آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.
کتاب از مقدمه، سه بخش با عنوان‌های «نظریه‌ی شتاب اجتماعی»، «شتاب اجتماعی و نسخه‌های معاصر نظریه‌ی انتقادی» و «رئوس یک نظریه‌ی انتقادی درباره‌ی شتاب اجتماعی» و یک بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است.
«شتاب و بیگانگی: به سوی نظریه‌ای انتقادی درباره‌ی زمان در جامعه‌ی مدرن متأخر» با ترجمه و مقدمه حسن پورسفیر در نشر آگه منتشر شده است.
درباره نویسنده: هارتموت رزا (- 1965)، جامعه‌شناس آلمانی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم