کتاب | هنر | هنر | عمومی | درباره ی نگریستن
درباره ی نگریستن شابک: 9786009640393 224 صفحه 245 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 درباره نگریستن جان برجر فیروزه مهاجر هنر هنر عمومی

1,344,000 ریال 1,680,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ پنجم

درباره‌ی نگریستن
جُستارهایی در تحلیل و نقد عکس و نقاشی و در باب ادراک بصری و طرز نگاه به چیزها. جان برجر در کتاب درباره‌ی نگریستن از نگریستن به چیزها و درک بصری آنها سخن می‌گوید. به اعتقاد او ادراک بصری جدا از عوامل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، سیاسی و... نیست، همچنانکه هنرهای بصری نیز با این عوامل مرتبط‌اند و در مواردی مؤیدِ وضعیتِ موجود و مسلط و در مواردی منتقد آن‌اند و این را با فُرمِ خود بیان می‌کنند.
درباره‌ی نگریستن شامل بیست و دو جُستار است که برحسب موضوع در سه بخش تنظیم شده‌اند. بخش نخست کتاب با عنوان چرا به حیوانات نگاه کنیم؟ شامل یک جُستار بلند است با همین عنوان. موضوع این جُستار ادارکِ حیوانات و تصویر آن‌ها در تخیل انسان و تحول این تصویر بر اساس دگرگونی‌های تاریخی است.
بخش دوم کتاب با عنوان کابردهای عکس شامل چهار جُستار درباره عکس است با عنوان‌های کت و شلوار عکس، عکس‌های عذاب، پل استراند، کاربردهای عکس.
بخش سوم و پایانی کتاب با عنوان لحظه‌های زیسته عمدتا درباره نقاشی است. این بخش شامل هفده جُستار است با عنوان‌های: بدوی و حرفه‌ای، میله و روستایی، شِکر احمد و جنگل، لوری و شمال صنعتی، رالف فازانلا و شهر، لاتور و اومانیسم(انسان‌مداری)، فرانسیس بیکن و والت‌دیسنی، رکن ایمان، بین دو کلمار، کوربه و ژورا، ترنر و دکان سلمانی، روئو و حومه‌های پاریس، مگریت و ناممکن، هالس و ورشکستگی، جکومتی، رومن لورکه، مزرعه.
درباره‌ی نگریستن با ترجمه فیروزه مهاجر در نشرِ بان منتشر شده است.
درباره نویسنده: جان برجر (2017- 1926)، منتقد هنری، فیلمنامه‌نویس، رمان‌نویس، نقاش و روزنامه‌نگار بریتانیایی.

ادامه keyboard_arrow_down