موسیقی شعر شابک: 9789643290429 682 صفحه 817 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 موسیقی محمدرضا شفیعی کدکنی علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

2,240,000 ریال 2,800,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ بیست و دوم

موسیقی شعر
اثری پژوهشی و مرجع در زمینه فرم شعر فارسی؛ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر به زیبایی‌شناسی شعر فارسی پرداخته و قواعد آن را تجزیه و تحلیل کرده است. آنچه از موسیقی در این کتاب عمدتا مد نظر است چنانکه نویسنده خود در مقدمه کتاب توضیح می‌دهد «مفهومی نزدیک به روابط حاکم بر یک " کُلّ ادبی"، یا نقشِ متقابل اجزاء یک کُل در برابر یکدیگر» است و در بخش‌هایی نیز منظور نویسنده از موسیقی «چیزی در حدود بافت و ساخت و صورت» است.
شفیعی کدکنی در این کتاب در بحث از موسیقی و فرم و ساختار شعر هم به دیدگاه‌های نظریه‌پردازان غربی مثل فرمالیستهای روس نظر دارد و هم به دیدگاه‌های منتقدان و نظریه‌پردازان شرق.
کتاب موسیقی شعر از شش بخش تشکیل شده است. وزن و موسیقی شعر، تعاریف قافیه، نقشهای قافیه در ساختار شعر، نقد قافیه‌اندیشی، نگاهی به قافیه‌های شعر فارسی، شعر منثور و عناصر موسیقایی در این نوع شعر، دلالت موسیقایی کلمات، فارابی و موسیقی شعر، آراء فلاسفه اخوان ‌الصفا در باب موسیقی شعر، ابن سینا و موسیقی شعر، یکی از عوامل ساخت و صورت در موسیقی شعر فردوسی، چندآوایی موسیقی در منظومه شمسیِ غزلهای مولانا و عامل موسیقایی در تکاملِ جمال‌شناسی شعر حافظ از جمله موضوعاتی است که در این کتابِ مفصل به آن پرداخته شده است.
شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر هم به شعر کلاسیک و هم به شعر معاصر ایران پرداخته است.
موسیقی شعر در انتشارات آگه منتشر شده است.
درباره نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی (-1318)، نویسنده، پژوهشگر ادبی و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 20/4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down