کتاب | هنر | هنر | عکاسی | تاریخ نگاری و عکاسی
تاریخ نگاری و عکاسی شابک: 9789643293321 292 صفحه 279 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 220 تاریخ نگاری عکاسی ویلم فلوسر مارک موس گرگوری پاسکالیدیس محمد غفوری هنر هنر عکاسی

712,000 ریال 890,000 ریال

ناشر: آگه

چاپ سوم

تاریخ‌نگاری و عکاسی: جستارهایی پیرامون عکس به مثابه سندی تاریخی
عکاسی و تاریخ‌نگاری چقدر و چگونه با هم مرتبطند و چه نوع پیوندی با هم دارند؟ عکاسی چه نقشی در ثبت تاریخ دارد و چگونه می‌تواند در پژوهشهای تاریخی و تاریخ‌نگاری نقشی مؤثر ایفا کند؟ درک عکس به مثابه سندی تاریخی مستلزم چه نوع مواجهه‌ای با عکس است و آیا صِرفِ مشاهده یک عکس، بدون در نظر داشتن زمینه فرهنگی‌ای که آن عکس در آن به وجود آمده، می‌تواند ما را به درک تاریخی که عکس بیانگر آن است برساند؟ آیا اصلاً عکس سند مطمئن و معتبری برای ثبت واقعیت تاریخی است؟ اینها از جمله موضوعاتی است که در مقالات کتاب «تاریخ‌نگاری و عکاسی» به آنها پرداخته شده است. این کتاب شامل هفت مقاله از نویسندگان مختلف است که گردآوری و به فارسی ترجمه شده‌اند. در این مقالات از وجوه گوناگون و با رویکردی نظری به نسبت میان عکاسی و تاریخ‌نگاری و عکس به مثابه سندی تاریخی پرداخته شده است. مقالاتی که در این کتاب می‌خوانید عبارتند از: «عکس‌برداری از تاریخ» نوشتۀ مارک ماس، «تصاویر تاریخ و ناخودآگاه دیدمانی» نوشتۀ گرگوری پاسکالیدیس، «عکس: تصویر ساکن» نوشتۀ دِرِک سه‌یر، «عکاسی و تاریخ» نوشتۀ ویلم فلوسر، «تصاویر گذشته: دیدگاه‌های بنیامین و بارت درباره‌ی عکاسی و تاریخ» نوشتۀ تیم دانت و گرایم گیلوچ، «رویکردهای روش‌شناختی به گره‌گشایی از عکس‌های تاریخیک» نوشتۀ اریک مارگولیس و جرمی راو و «عکس‌ها و حافظه‌ها» نوشتۀ لوتس کوئپنیک.
کتاب «تاریخ‌نگاری و عکاسی»، با عنوان فرعی «جستارهایی پیرامون عکس به مثابه سندی تاریخی»، به گردآوری و ترجمۀ محمد غفوری و با مقدمه‌ای از مترجم در نشر آگه منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم