کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان ایرانی | شکوفه های عناب
شکوفه های عناب شابک: 9786220100096 320 صفحه 281 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 شکوفه عناب رضا جولایی علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

1,520,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ دهم

شکوفه‌های عناب
داستانی تلخ از تاریخ مشروطه. رضا جولایی در رمان شکوفه‌های عناب، ماجرای به‌توپ‌بستنِ مجلسِ شورای ملی به فرمان محمدعلی‌ شاه قاجار و قتل فجیع میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل، روزنامه‌نگارِ آزادی‌خواه، را دستمایه قرار داده و با محوریت این دو فاجعه متصل به یکدیگر، تهران قدیم، شیراز عصر قاجار و روسیه تزاری را دَرنَوَردیده و تاریخی تیره و تاریک را روایت کرده است. شکوفه‌های عناب رمانی است با چهار راوی که شخصیتهایی خیالی‌اند در متن تاریخی خونبار. یکی از این راویان همسر جهانگیرخان صور اسرافیل است، دیگری قزاقی لات و لمپن و رذل است به نام یاور طیفورخان، آن یکی مردی است فرصت‌طلب به نام داوودخان و چهارمی یک ستوان روس است به نام بوریس که در تهران خدمت می‌کند. آنچه این راویان را به نحوی به هم متصل می‌کند ارتباطشان با جهانگیرخان و فاجعه به‌‌توپ‌‌بستن مجلس است. به جز همسر جهانگیرخان، سه راوی دیگر رمان شخصیتهایی هستند که تحت شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند به رذالت و پستی و شر تن داده‌اند و اکنون گویی وجدانهای معذبشان دست از سرشان برنمی‌دارد. رمان اگرچه تلخ است، اما با کورسویی از امید به پایان می‌رسد. ظلم، مهر، کین، بخشایش، شَر، گناه و عذاب وجدان موضوعاتی هستند که در این رمان به آنها پرداخته شده است.
شکوفه‌های عناب رمانی است پر از خرده‌روایت‌ها و داستانهایی که از دل یکدیگر بیرون می‌آیند و شاخ و برگ می‌گیرند و مجموع اینها تصویری از یک دوره تاریخی به دست می‌دهد.
رمان شکوفه‌های عناب در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: رضا جولایی (- 1329)، داستان‌نویس، ویراستار، مترجم، ناشر و جُستارنویسِ ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/86 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down