کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | سنت و مدرنیته
سنت و مدرنیته شابک: 9789646176386 468 صفحه 591 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مدرنیته صادق زیباکلام علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

2,464,000 ریال 2,800,000 ریال

ناشر: روزنه

چاپ دهم

سنت و مدرنیته
در ایران خواستِ تغییر در ساختارهای سیاسی و اجتماعی فرسوده از دوره قاجار و با وقوف گروهی از رجال روشنفکر به عقب‌ماندگی ایران در قیاس با کشورهای پیشرفته پدید آمد. در این زمینه تلاش‌هایی هم شد که دست آخر ناکام ماند.
صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته: ریشه‏‌یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار به این تلاش‌ها و علل ناکامی‌شان پرداخته است. به اعتقاد زیباکلام برخلاف تصور رایج از ایران عصر قاجار جامعه ایران در آن دوران صرفا یک جامعه بسته و ایستا و عقب‌مانده و تحت سلطه قدرت‌های استعماری نبوده و پویایی و خواست تغییر و تحول در دوره قاجار به نهضت مشروطه که در دهه‌های پایانی آن دوره اتفاق افتاد خلاصه نمی‌شود.
زیباکلام فکر تغییر و نوسازی و اندیشه اصلاحات را مهم‌ترین جریان تحول‌خواهانه عصر قاجار می‌داند و ضمن پرداختن به این جریان و تحلیل و ریشه‌یابی آن این موضوع را پیش می‌کشد که چرا چنین گرایش‌هایی در ایران عصر قاجار به نتیجه نرسیدند و شکست خوردند.
به اعتقاد زیباکلام تقصیر این شکست را صرفا نباید به گردن بی‌کفایتی حکومت و توطئه و خیانت و غرب‌زدگی و مانند این‌ها انداخت. او معتقد است یکی از دلایل مهم شکست جریان نوگرایی و اصلاحات در ایران عصر قاجار ضعف این جریان در برابر ساختار سنتی جامعه بوده و به دلیل همین ضعف بخش سنتی جامعه در برابر آن مقاومت کرده و آن را شکست داده است.
سنت و مدرنیته را نشر روزنه منتشر کرده است.
درباره نویسنده: صادق زیباکلام (- 1327)، نویسنده، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی.
رتبه گودریدز: 81/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down