کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | نظم و زوال سیاسی
نظم و زوال سیاسی شابک: 9789643346164 608 صفحه 674 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما رحمن قهرمانپور علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

3,400,000 ریال 4,250,000 ریال

ناشر: روزنه

چاپ ششم

نظم و زوال سیاسی
نظام‌های سیاسی اگر در ساختارهای خود بازنگری نکنند و تغییراتی در این ساختارها به وجود نیاورند ناکارآمد می‌شوند و گرفتار فساد و زوال. نظام‌های دموکراتیک تثبیت‌شده نیز از چنین گزندی در اما نیستند.
این از موضوعاتی است که فرانسیس فوکویاما در کتاب نظم و زوال سیاسی به آن پرداخته است. به اعتقاد فوکویاما نظام‌های دموکراتیک بعد از چند دهه گرفتار ویژه‌پروری و پدرسالاری شده‌اند و این دو عامل چنان در این نظام‌ها گسترش یافته‌ که توسعه را با مشکلی جدی مواجه کرده‌ است. فوکویاما معتقد است که برای برداشتن این مانع لازم است که یک نظام اداری مستقل شایسته‌سالار جانشین نظام ویژه‌پرور و پدرسالار شود. او در کتاب خود با دیدی انتقادی به ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا پرداخته است.
چگونگی ایجاد نهادهای سیاسی قدرتمند مبتنی بر منافع جمعی و قابل اتکا از دغدغه‌های فوکویاما در کتاب نظم و زوال سیاسی است. او در این کتاب تحولات سیاسی در دوره‌های مختلف تاریخ جهان را بررسی می‌کند. سراغ انقلاب فرانسه و بهار عربی می‌رود و نیز به تأثیرات فساد بر حکومت و موفقیت برخی جوامع در از بین بردن فساد می‌پردازد. میراث متفاوت استعمار در آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا، دلایل پیشرفت و توسعه سریع حکومت‌ها و نیز آینده دموکراسی در مواجهه با رشد جهانی طبقه متوسط از دیگر موضوعاتی است که در کتاب نظم و زوال سیاسی به آنها پرداخته شده است.
نظم و زوال سیاسی با ترجمه رحمن قهرمانپور در انتشارات روزنه منتشر شده است.
درباره نویسنده: فرانسیس فوکویاما (- 1952)، نویسنده، فیلسوف و متخصص اقتصاد سیاسی اهل آمریکا

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم