کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | از دموکراسی تا مردم سالاری دینی
از دموکراسی تا مردم سالاری دینی شابک: 9789643341329 156 صفحه 133 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 دموکراسی مردم سالاری دینی صادق زیباکلام علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

480,000 ریال 600,000 ریال

ناشر: روزنه

چاپ ششم

از دموکراسی تا مردمسالاری دینی
دموکراسی چه نسبتی با مردمسالاری دینی دارد و این دو چقدر با یکدیگر قابل انطباق و در چه نقاطی با هم متفاوت‌اند؟ این موضوعی است که صادق زیباکلام در کتاب از دموکراسی تا مردمسالاری دینی: نظری بر اندیشه سیاسی دکتر علی شریعتی با محور قرار دادن دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از روشنفکران و نظریه‌پردازان مهم اسلام سیاسی به آن پرداخته است.
از دموکراسی تا مردمسالاری دینی شامل سه بخش است. زیباکلام در بخش اول این کتاب به خود دموکراسی و مفهوم آن پرداخته، این مفهوم را به زبان ساده توضیح داده و همچنین از ویژگی‌هایی سخن گفته که یک حکومت یا نظام سیاسی در صورت داشتن آنها دموکراتیک به حساب می‌آید. مردمسالاری دینی و نسبت، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با دموکراسی موضوع دیگر این بخش از کتاب از دموکراسی تا مردمسالاری دینی است.
در بخش دوم کتاب به اندیشه سیاسی دکتر علی شریعتی پرداخته شده است و به تعریف شریعتی از نظام سیاسی‌ای که به اعتقاد او باید بر یک جامعه اسلامی شیعه حاکم باشد. زیباکلام در این بخش تفاوت‌های میان حکومت دینی مد نظر شریعتی و حکومت مبتنی بر دموکراسی را نیز نشان داده است.
در بخش سوم و پایانی کتاب با رویکردی هم توصیفی و هم انتقادی به دیدگاه شریعتی درباره غرب، غرب‌گرایی و غرب‌زدگی پرداخته شده و این دیدگاه‌ها ضمن معرفی مورد نقد قرار گرفته‌اند.
از دموکراسی تا مردمسالاری دینی را انتشارات روزنه منتشر کرده است.
درباره نویسنده: صادق زیباکلام (- 1327)، نویسنده، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی.
رتبه گودریدز: 51/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down