کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | خودیاری | تئوری انتخاب
تئوری انتخاب شابک: 9786009231300 608 صفحه 696 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 تئوری انتخاب ویلیام گلسر علی صاحبی علوم انسانی روانشناسی خودیاری

2,512,500 ریال 3,350,000 ریال

ناشر: سایه سخن

چاپ چهل و هفتم

کتاب «تئوری انتخاب» نوشته «ویلیام گلاسر»
کتاب «تئوری انتخاب» نوشته «ویلیام گلسر» کتابی سودمند برای همه افراد است. «تئوری انتخاب» بر اساس یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل نوشته شده است. ویلیام گلسر با توجه به نیازهای انسان در زندگی برای بهبود کیفیت روابط آدم‌ها شیوه وروش‌هایی را بیان می‌کند. کتاب «تئوری انتخاب» در حوزه سلامت روان جای دارد و به روابط خانواده و والدین و فرزندان توجه نشان می‌دهد. همچنین روابط معلم و شاگرد در مدرسه و کارفرما و کارمند در محیط کار را بررسی می‌کند. گلسر بر اساس تئوری انتخاب نیاز انسان‌‌ها را در پنج مورد اساسی دسته بندی می‌کند.1 ـ نیاز به بقا 2- نیاز به عشق و احساس تعلق 3- نیاز به قدرت 4- نیاز به آزادی و خودمختاری 5- نیاز به تفریح .
دکتر ویلیام گلسر با بیان این موارد به همراه آموزه‌های دیگر در کتاب «تئوری انتخاب» برای بهبود روابط انسانها و کیفیت بهتر آن تلاش می‌کند. خواننده با مطالعه تئوری انتخاب می‌تواند، بسیاری از نیازها و رفتارهایی که بر آن کنترل بیهوده دارد را شناسایی کند. کتاب «تئوری انتخاب» راهنمای موثری در توضیح بعضی از چراهای زندگی و انتخاب‌های هر یک از ما است.
قابل ذکر است: دکتر ویلیام گلسر در سال 2005 از سوی انجمن مشاوره آمریکا موفق به دریافت مقام استاد ممتاز شده است. لقب استاد ممتاز در جامعه آمریکا بزرگترین لقب ممکن برای یک شخص محسوب می‌شود.

مروری بر کتاب «تئوری انتخاب»
کتاب «تئوری انتخاب» رفتارهای ما را مورد بررسی قرار می‌دهد. ما برای نیازها و اهدافمان انتخاب‌هایی می کنیم این انتخاب‌ها بیشتر برپایه انگیزه درونی شکل می‌گیرند. یعنی انگیزه‌های درونی قوی‌تر از محرک های بیرونی در انتخاب‌های ما نقش دارند. ما می‌خواهیم با این اتخاب‌ها به بهترین شکل ممکن به اهدافمان نزدیک شویم. دکتر گلسر در تئوری انتخاب روابط خوب داشتن در زندگی را بیان می‌کند. او کتاب را بر پایه بهبود این چهار اصل می‌داند. 1ـ رابطه زن و شوهر 2- رابطه والد و فرزند 3-رابطه معلم و شاگرد 4- رابطه مدیر و کارمند. گلسر در کتاب بیان می‌کند که چگونه بهتر با یکدیگر کنار بیاییم و روابط خود در زندگی را بهبود بخشیم. او سهم دیگران در زندگی ما را ناچیز برمی‌شمرد و در قسمتی از کتاب می‌گوید که هر کسی خودش بدبختی و خوشبختی‌اش را می‌سازد. دیگران فقط اطلاعات و گزارشاتی را به ما می‌دهند. این خود شخص است که با اعمال و رفتار و احساساتش کاری را انجام می‌دهد یا از انجام آن خودداری می‌کند. تمام سعی دکتر ویلیام گلسر بر پایه باور انتحاب شخصی پایه‌ریزی شده است. او برای چگونه انتخاب بهتر هم توصیه‌ها و آموزش‌هایی در کتاب مطرح می‌کند. از دیگر قسمت‌های جالب تئوری انتخاب می‌توان به بخش سطح کیفی زندگی اشاره کرد. دنیایی که دارای دانش با اهمیتی برای هر شخص است. نیاز به درک واقعیت و تفاوت آدم‌ها در این دانش گنجانده شده است. دانشی که نیازهای اساسی را در برمی گیرد و اغلب درباره‌اش نمی‌دانند.
- نیاز به بقا 2- نیاز به عشق و احساس تعلق 3- نیاز به قدرت 4- نیاز به آزادی و خودمختاری 5- نیاز به تفریح دارد

درباره نویسنده کتاب « تئوری انتخاب»
ویلیام گلاسر روانپزشک و نویسنده آمریکایی است. او در سال 1925 در اوهایو به دنیا آمد. گلسر ابتدا در رشته شیمی تحصیل می‌کرد اما پس از مدتی به دلیل علاقه‌اش به روانپزشکی رشته شیمی را رها کرد و به تحصیل در دانشکده روانپزشکی مشغول شد. او تحصیلاتش را در دانشکده پزشکی «کیس وسترون ریزرو» در کلیوند گذراند. پیشرفت خوب گلسر در زمینه روانپزشکی پیشرفت خوب و چشمگیری داشته است. گلسر با روان‌پزشکانی که به سرعت دارو تجویز می‌کنند مخالف بود. به همین سبب شیوه‌های نوینی چون مسئولیت پذیری و تئوری انتخاب را مطرح کرد. در واقع او نظریات «دبلیو ادوارد دمینگ» مشاور آمریکایی را در زمینه واقعیت درمانی و تئوری انتخاب گسترش داده است. گلسر همچنین موسسه‌ای در لس آنجلس به نام واقعیت درمانی تأسیس کرد و تا تا سال 1986 در موسسه‌اش مشغول آموزش تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بود.
در سال 2004 انجمن روانشناسی آمریکا برای پاسداشت واقعیت درمانی نشان اسطوره مشاوره را به ویلیام گلسر اهدا کرد.
ویلیام گلاسر که عقاید ضد فرویدی داشت توانست در مدت عمرش بیست کتاب تألیف کند. از کتاب‌های دیگر او می‌توان «ازدواج بدون شکست»، «هشت درس برای زندگی زناشویی شادتر»، «مدیریت زندگی» «معلم مدرسه کیفی» را نام برد.
دکتر ویلیام گلسر در سال 2013 در سن 88 سالگی درگذشت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «تئوری انتخاب»
کتاب «تئوری انتخاب» توسط «علی صاحبی» به فارسی برگردانده شده است. ترجمه صاحبی از انتشارات سایه سخن برای علاقه مندان راهی بازار کتاب ایران شده است.
قابل ذکر است: دکتر علی صاحبی مترجم کتاب «تئوری انتخاب» و دیگر کتاب‌های دکتر گلسر، دکترای روانشناسی دارد. او تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران گذرانده است او. در سال 75 دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه ولز سیدنی دریافت کرد. دکتر علی صاحبی در سال 2006 عضو موسسه واقعیت درمانی گلسرشد. اکنون دکتر صاحبی به عنوان مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه واقعیت درمانی فعالیت دارد.

رتبه کتاب «تئوری انتخاب» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down