کتاب | علوم انسانی | فلسفه | تاریخ | تاریخچه فلسفه
تاریخچه فلسفه شابک: 9786002780652 272 صفحه 270 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 تاریخچه فلسفه نایجل واربرتون مریم تقدیسی علوم انسانی فلسفه تاریخ

807,500 ریال 950,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ هفتم

کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» نوشتۀ نایجل واربرتون
نقلِ شیرین و جذاب تاریخ فلسفۀ غرب و افکار و اندیشه‌های فلاسفۀ بزرگ، از سقراط تا پیتر سینگر.
نایجل واربرتون در کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» مخاطبانش را در عالَم فلسفۀ غرب می‌گرداند و در این گردش کوتاه اما جذاب و تأمل‌برانگیر، ضمن توضیح و معرفی خطوط اصلی افکار فلاسفۀ بزرگ و تأثیرگذار، گردشگرانِ این دنیای پهناور و پر از تنوع را نیز به فلسفه‌ورزی و تأمل و بحث و استدلال و پرسشگری فرامی‌خواند.
کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه»، با عنوان اصلی A Little History of Philosophy، کتابی‌ست باب طبع مخاطبانی که کار تخصصی‌شان فلسفه نیست اما دوست دارند با افکار و اندیشه‌های مهم و تأثیرگذار فلسفی آشنا شوند و آرا و دیدگاه‌های متفکران بزرگ و سرشناس و مهم فلسفۀ غرب را بشناسند و مایل‌اند کسی با زبانی ساده و به‌دور از پیچیدگی با آن‌ها از این مقوله سخن گوید.
کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» همچنین کتابی‌ست در حوزه فلسفۀ عملی که کارکرد فلسفه را در زندگی واقعی و روزمره نشان می‌دهد و ما را به چون‌وچرا کردن در امور مختلف و بحث و استدلال و تفکر دعوت می‌کند.
با خواندن کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» درمی‌یابیم که فلسفه صرفاً دانشی نظری و محصور در دانشگاه و بحث‌های دانشگاهی نیست و فلسفه را می‌توان به متن زندگی روزمره و واقعی آورد و برای بهتر زیستن و بهتر فکر کردن از آن کمک گرفت.
متن اصلی کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» اولین بار در سال 2011 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه»
نایجل واربرتون در کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه»، به‌صورت فشرده و با نقلی داستان‌وار و به‌زبانی شیرین و ساده و قابل فهم برای مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به فلسفه و مباحث فلسفی، از فیلسوفان بزرگ، سرشناس و مهم و تأثیرگذار غرب و افکار آن‌ها سخن می‌گوید و این‌گونه، ضمن معرفی سنت فلسفی غرب، لذات فلسفه را به مخاطبانش می‌چشاند و اهمیت و کاربرد فلسفه‌ورزی در زندگی را به آن‌ها نشان می‌دهد.
کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» تاریخ فلسفۀ غرب را از یونان باستان تا عصر حاضر، همچون قصه‌ای شیرین و پرماجرا و تأمل‌برانگیز، نقل می‌کند. واربرتون در این کتاب به ما یادآور می‌شود که اساس فلسفه، پرسشگری و سؤال‌کردنِ سقراطی است و چون‌وچرا کردن و بحث و استدلال، نه پذیرش بی‌چون‌وچرای آنچه به‌عنوان حقیقتی مُسلّم ارائه می‌شود.
واربرتون سقراط را، از این لحاظ که در کوچه و خیابان راه می‌افتاد و از مردم سؤال‌هایی می‌پرسید که پایه‌های تصورات و باورهایشان را می‌لرزاند، آغازگر سنت فلسفی غرب می‌داند و معتقد است همۀ فلاسفۀ بزرگ و مهم بعد از سقراط در غرب از دل سنت پرسشگری و چون‌وچرا کردن سقراطی بیرون آمده‌اند.
سقراط به مردم نشان می‌داد با اینکه گمان می‌کنند می‌دانند، در واقع نمی‌دانند یا بسیار کم می‌دانند. او با پرسش‌هایش بذر تردید را در دل مردمی که پیش از آن اموری را با قطعیت پذیرفته بودند می‌کاشت و یادشان می‌داد که هیچ‌چیز را چشم‌وگوش‌بسته نپذیرند. چنانکه واربرتون سعی دارد در کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» نشان دهد، اساس و پایۀ سنت فلسفی غرب همین است. او در کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» فقط دنبال این نیست که فهرستی از فلاسفۀ بزرگ و اطلاعاتی درباره افکارشان ارائه دهد، بلکه می‌خواهد ما را نیز به پرسشگری و چون‌وچرا کردن و بحث و استدلال فلسفی برانگیزد.
کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» از چهل فصل تشکیل شده است. فلیسوفان و متفکرانی که در فصل‌های مختلف کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» به آن‌ها و اصلی‌ترین افکارشان پرداخته شده عبارتند از: سقراط، افلاطون، ارسطو، پورون، اپیکور، اپیکتتوس، سیسرو، سنکا، آگوستین، بوئتیوس، آنسلم، آکوئیناس، نیکولو ماکیاولّی، توماس هابز، رنه دکارت، بلز پاسکال، باروخ اسپینوزا، جان لاک، توماس رِید، جورج بارکلی، ولتر، گوتفریت لایب‌نیتس، دیوید هیوم، ژان ژاک روسو، ایمانوئل کانت، جرمی بنتام، گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، آرتور شوپنهاور، جان استوارت میل، چارلز داروین، سورن کی‌یرکگور، کارل مارکس، سی. اس. پرس، ویلیام جیمز، فریدریش نیچه، زیگموند فروید، برتراند راسل، آلفرد جولز ایر، ژان‌پل سارتر، سیمون دوبووار، آلبر کامو، لودویگ ویتگنشتاین، هانا آرنت، کارل پوپر، توماس کوهن، فیلیپا فوت، جودیت جارویس تامسون، جان راولز، آلن تورینگ، جان سِرل و پیتر سینگر.

درباره نایجل واربرتون، نویسنده کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه»
نایجل واربرتون (Nigel Warburton)، متولد 1962، فیلسوف بریتانیایی. شهرت واربرتون بیشتر به‌خاطر مهارتش در بیان عامه‌پسند و آسان‌فهم مباحث فلسفی است.
واربرتون، علاوه بر نوشتن کتاب‌هایی به‌زبان ساده درباره فلسفه که مخاطبانشان آدم‌های عادی علاقمند به مباحث فلسفی‌اند، آثاری تخصصی و آکادمیک نیز در حوزه زیبایی‌شناسی و اخلاق عملی نوشته است.
او همچنین استاد فلسفه در دانشگاه آزاد انگلستان است.
از آثار نایجل واربرتون می‌توان به کتاب‌های «اندیشیدن: گام نخست در تفکر نقادانه»، «چیستی هنر»، «آزادی: مقدمه به ‌همراه گزیده‌ی متون» و «الفبای فلسفه» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه»
کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» با ترجمۀ مریم تقدیسی در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
مریم تقدیسی متولد 1342 است. از او ترجمه‌های زیادی در حوزه‌های فلسفۀ عملی و آسان‌فهم و هنر زندگی و روان‌شناسی و خودیاری منتشر شده است که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «اضطراب جایگاه اجتماعی»، «مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن»، «فلسفه برای همه»، «زندگی با تمام وجود»، «دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی»، «پرسش‌های اساسی فلسفه: واقعاً چه می‌دانیم؟»، «کتاب سؤال: چه چیز باعث می‌شود پاسخ بدهید؟»، «کتاب تغییر: 50 الگو برای توصیف رخدادها»، «نیروی امید: بر مشکلات دلهره‌آور زندگیتان غلبه کنید ـ هرچه باشند»، «دگرگونی: انتقال زندگی از جاه‌طلبی به‌سوی معنا»، «ابر مغز: نیروی شگفت‌انگیز مغزتان را آزاد کنید»، «بنویس تا زندگی‌ات تغییر کند»، «تقلب: اخلاق در زندگی روزمره» و «بیداری غول درون 1».

رتبۀ کتاب «تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه» در گودریدز: 4.12 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده