کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | حیات ذهن
حیات ذهن شابک: 9786002781550 624 صفحه 740 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 660 حیات هانا آرنت مسعود علیا علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

3,825,000 ریال 4,500,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ هفتم

حیات ذهن
متن کامل
«حیات ذهن» کتابی فلسفی است که نویسنده به بررسی نظر و تفحص و جستجو در قوای ذهن می‌پردازد. جستجو در قوة تفکر و سپس اراده، از دیگر مباحث کتاب هستند. اثر دارای 4 فصل با نام‌های: نمود appearing) )، فعالیت های ذهنی در جهانی از نمودها، چه چیزی ما را به تفكر وا می‌دارد، هنگامی كه تفكر می‌كنیم كجا هستیم؟ است.«هانا آرنت» تصمیم داشت، کتاب «حیات ذهن» را در سه جلد با عنوان‌‌‌‌‌‌های «تفکر»،«اراده» و «داوری» مطرح کند، اما عمرش تنها به دو مجموعه رسید که پس از مرگش به چاپ رسیدند. خواننده با مطالعه دو جلد «حیات ذهن» می‌تواند تا حدودی از داوری نیز مطلع شود. «الیزابت یانگ» درباره این سه نظریه بیان کرده است که؛ تفکر، اراده و داوری در واقع جمهوری ذهن را تشکیل می‌دهند. ناگفته نماند:«حیات ذهن» آخرین اثر فلسفی نویسنده محسوب می شود.
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:
«کلیشه‌‌ها، عبارتهای پیش پاافتاده، چسبیدن به آداب قراردادی و رایج بیان و رفتار، کارکردی دارند که از لحاظ اجتماعی بازشناخته شده است: آنها از ما در برابر واقعیت، یعنی در مقابل توجه متفکرانه‌ای که همه رویدادها و امور واقع به موجب وجودشان از ما می‌طلبند، محافظت می‌کنند. اگر در همه حال این طلب را اجابت می‌کردیم، دیری نمی‌گذشت که از پا می‌افتادیم؛ آیشمان فقط از این لحاظ با ما فرق داشت که معلوم بود چنین طلبی را اصلاً نمی‌شناسد.» کتاب «حیات ذهن» توسط «مسعود علیا» به فارسی برگردانده شده است.

درباره نویسنده: هانا آرنت ( 1906 ـ 1975 ) فیلسوف آلمانی تبار، صاحب اثر «وضع بشر»
رتبه گودریدز: از 5

ادامه keyboard_arrow_down