کتاب | دانش | علم و فناوری | زیست شناسی | چگونه گورخر راه راه شد؟
چگونه گورخر راه راه شد؟ شابک: 9786004900980 168 صفحه 301 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 چگونه گورخر لئو گراسه کاوه فیض اللهی دانش علم و فناوری زیست شناسی

1,500,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ ششم

چگونه گورخر راه‌راه شد؟
بیان واقعیت‌های عجیب و غریبِ جهان جانوران به زبانی ساده و شیرین. لئو گراسه در کتاب چگونه گورخر راه‌راه شد؟ و سایر داستان‌های داروینی من‌درآوردی ، به دور از عصاقورت‌دادگی‌های رایج در نوشته‌های علمیِ آکادمیک، نکته‌هایی خواندنی را در باب تکامل و انتخاب طبیعی در دنیای جانواران با مخاطب خود در میان می‌گذارد. گراسه در این کتاب درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های طبیعی و رفتاری تعدادی از حیوانات و دلیل بروز این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در آنها سخن می‌گوید؛ ویژگی‌هایی که بعضی از آنها چنانکه گراسه می‌گوید نامربوط به نظر می‌آیند و دانستن اینکه بر اثر چه عواملی پدید آمده‌اند از چالش‌های علم زیست‌شناسی است.
دلیل درازی گردن زرافه، راه‌راهیِ گورخر، زندگی جنسیِ پیچیده کفتارها، نوع معماری تپه موریانه‌ها، قابلیت کشتار جمعی گورکنِ عسل‌خوار و دموکراتیک بودن گله بوفالوها و دیکتاتوری حاکم بر گله فیل‌ها از جمله موضوعاتی است که در این کتاب از آنها سخن رفته است.
کتاب شامل پانزده مقاله و یک مؤخره با عنوان «من و گورخرها» است. مقالات کتاب در چهار بخش دسته‌بندی شده‌اند با عنوان‌های: «تکامل در لباس مبدل»، «اسرار رفتار جانوران»، «موجودات استثنایی» و «عامل انسانی».
«گریز تصادفی غزال»، «تهویه مطبوع در تپه موریانه‌ها»، «موج مکزیکی ایمپالا»، «جهت‌یابی سوسک سرگین‌گردان»، «پیام‌رسانی لرزه‌ای در دنیای صوتی فیل‌ها» و «حقیقت درباره شیرشاه» از جمله مقالاتی است که در این کتاب می‌خوانید.
چگونه گورخر راه‌راه شد؟ و سایر داستان‌های داروینی من‌درآوردی با ترجمه و مقدمه کاوه فیض‌اللهی در نشر نو منتشر شده است.
درباره نویسنده: لئو گراسه (- 1989)، زیست‌شناس فرانسوی، وبلاگ‌نویس و صاحب کانال یوتیوبیِ زیست‌شناسیِ کثیف (Dirty Biology).

ادامه keyboard_arrow_down