کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام
جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام شابک: 9786004901529 452 صفحه 820 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 550 جنبش اجتماعی ایران اسلام رضا رضازاده لنگرودی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

2,805,000 ریال 3,300,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ چهارم

جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام
بیست مقاله درباره جنبش‌های سیاسی – دینی‌ای که در دوره پس از اسلام و در فاصله قرنهای اول تا پنجم هجری در ایران رخ داد. رضا رضازاده لنگرودی در مقالاتی که در کتاب جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام گرد آمده به تحقیق در ابعاد گوناگون جنبشهای مهم ایران در سالهای نخست پس از اسلام پرداخته است. این مقالات که قبلا در نشریات گوناگون به چاپ رسیده بوده در این کتاب در قالب سه بخش اصلی با عنوانهای جنبشهای سیاسی، جنبشهای اعتقادی و جنبش قرمطیان تنظیم و گردآوری شده است.
هر یک از سه بخش تشکیل‌دهنده کتاب شامل مقالاتی است در ارتباط با موضوع اصلی‌ای که هر بخش به آن اختصاص یافته است.
بخش نخست کتاب با بحث پیرامون جنبشهای بخارا در عصر ابومسلم خراسانی آغاز می‌شود. قیام مقنع و جنبش مرداویج گیلی از دیگر موضوعاتی است که در این بخش به آنها پرداخته شده است.
بخش بعدی کتاب که درباره جنبشهای اعتقادی است به پژوهشی درباره مرجئه و مقالاتی درباره خرمدینان و زنادقه و ردیه امام قاسم‌بن ابراهیم بر ابن مقفع و جنبش نقطویِ محمود پَسیخانی اختصاص دارد.
در بخش سوم و پایانی کتاب نیز به جنبش قرمطیان پرداخته شده است. کتابشناسی تحلیلی جنبش قَرمطی، مفهوم سیاسی و وجه اشتقاق قرامطه و دیدگاه طبری درباره پیدایش قرمطیان از جمله مباحثی است که در این بخش از کتاب مطرح شده است.
کتاب جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام در نشر نو منتشر شده است.
درباره نویسنده: رضا رضازاده لنگرودی (- 1329)، پژوهشگر و تاریخ‌نگار ایرانی.

ادامه keyboard_arrow_down