کتاب | علوم انسانی | مدیریت | عمومی | قوی سیاه
قوی سیاه شابک: 9786006227917 386 صفحه 467 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 سیاه نسیم نیکلاس طالب محمد ابراهیم محجوب علوم انسانی مدیریت عمومی

2,232,000 ریال 2,480,000 ریال

ناشر: آریانا قلم

چاپ شانزدهم

کتاب «قوی سیاه» نوشته «نیکلاس طالب»
The Black Swan
کتاب «قوی سیاه» نوشته «نیکلاس طالب» درباره تقویت روحیه ریسک‌پذیری در زندگی است. «نیکلاس طالب» با نوشتن کتاب «قوی سیاه» قصد دارد مخاطبش را برای مبارزه با مشکلات و ریسک انجام کارهای سخت آماده کند. با خواندن کتاب شما می‌توانید این روحیه را در خود تقویت کنید. اما شاید بپرسید چرا «طالب» نام «قوی سیاه» را انتخاب کرده است؟ نام «قوی سیاه» در وواقع برگرفته از یک باور قدیمی بوده که تغییر کرده است. در فرهنگ غرب قوی سفید را نشانی از پاکی می‌دانستند و تصور دیدن قوی سیاه برای مردم بسیار عجیب و غریب بوده است. مردم اروپایی «قوی سیاه» را نشانی از شیطان و جادوگر تصور می‌کردند. اما پس از اینکه قاره استرالیا کشف شد، افراد مهاجری که پا به این سرزمین گذاشتند در کمال ناباوری با دسته‌های بسیاری از «قوی سیاه» روبه‌رو شدند. تا جایی که قوی سفید بین آن دسته‌ها بسیار متفاوت و متمایز بود. آنها قوی سیاه را از سرزمین تازه کشف شده به اروپا می‌بردند. اندک اندک خرافات درباره قوی سیاه که مظهر شیطان و جادوگری شده بود، در میان مردم از بین رفت. «طالب» با استفاده از باور «قوی سیاه» چند ویژگی را در کتابش مطرح می‌کند. مثلا می‌گوید: اتفاقات بسیار نادر و دور از میانگین که احتمال وقوعش بسیار ناچیز است، به وجود می‌آید و در روند زندگی تأثیر‌گذار و جنجال برانگیز است. مانند (انسانی کامل با 5 سانتی‌متر قد) نکته دوم، پیامدهای اتفاقات و رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی و نادر هستند. طالب بیان می‌کند در این پیامدها که بسیار ناچیز هستند، شما توانایی عواقب آن در ساختار منظم را ندارید و نمی‌توانید علت و معلول را بررسی کنید. «نیکلاس طالب» کتاب «قوی سیاه» را در سال 2007 منتشر کرد. در همان زمان به مدت 36 هفته جزو پرفروش‌های نیویورک تایمز طبقه‌بندی شد و مردم بسیاری از کتاب استقبال کردند.
مروری بر کتاب «قوی سیاه»
در کتاب «قوی سیاه» شما با موضوعاتی آشنا می‌شوید که شاید تاکنون درباره آن اندیشه و فکری نکرده بودید. اما ممکن است همین موضوعات برای شما در زندگی پیش آید و شما مجبور شوید هزینه سنگینی برای ناوارد بودن نسبت به آن موضوعات بپردازید. بنابراین کتاب، فقط به رخدادهای منفی اشاره نمی‌کند. بلکه رویدادها و اتفاقات مثبتی مانند: فناوری و شکل‌گیری غول اطلاعاتی شرکت گوگل یا نوشتن کتاب «هری پاتر» را برای خواننده توضیح می‌دهد. در ضمن کتاب «قوی سیاه» به موضوع روش بهتر زندگی هم می‌پردازد. نویسنده تمامی این موارد را برای درک بهتر در داستان‌هایی که تعریف می‌کند، برای مخاطبش توضیح می‌دهد. همچنین اتفاقات مهمی چون فروپاشی شوروی سابق، ظهور و پیدایش اینترنت و وب و یا رخداد هولناک حمله به برج‌های دوقلو در سپتامبر 2001 از دیگر مواردی هستند که در کتاب، با بیانی تازه و جالب توجه توسط «نیکلاس طالب» شرح داده می‌شوند.
در بخشی از کتاب «قوی سیاه» می‌خوانیم: «در این میان، برادرزن شما در یک بنگاه وال‌ استریت شغل فروشندگی دارد و پاداش‌های کلان، و پیوسته، دریافت می‌کند. بارها، به ویژه از پدر زنتان می‌شنوید که: «او درآمد خیلی خوبی دارد.» گفتار او با یک نانوثانیه سکوت اندیشناک همراه است. این به یاد شما می‌آورد که پای مقایسه در میان است. مقایسه او ناخودآگاه است، ولی به هرحال او این کار را می‌کند. تعطیلات می‌توانند وحشتناک باشند. در مهمانی خانوادگی به برادرزنتان برمی‌خورید، و هر بار نشانه‌های خطاناپذیر دلسردی را در چهره همسرتان می‌خوانید، که چون منطق حرفه شما را فراموش کرده، موقتا گمان می‌برد با یک بازنده ازدواج کرده است. ولی او باید با نخستین تکانه بجنگد. خواهرش مدام از بازسازی خانه‌شان و کاغذدیواری جدید تعریف می‌کند. در راه بازگشت به خانه، خانمتان کمی خاموش‌تر از حد معمول است. ترش‌رویی او بیشتر می‌شود چون ماشینی که زیر پایتان است کرایه است؛ منهتن جایی نیست که شما بتوانید خانه گاراژدار داشته باشید. چه باید بکنید؟ این کار از هنرمندان برمی‌آید ولی دانشمند و بازرگان اهل این کارها نیست. در دام افتاده‌اید.»
درباره نویسنده کتاب «قوی سیاه»
«نسیم نیکلاس طالب» نویسنده و تاجر لبنانی است. او در سال 1960 به دنیا آمد. نیکلاس طالب ریاضی‌دانی است که در حوزه پیش‌بینی در بحران‌های اقتصادی مشهور شده است. او تاجری شناخته شده در سطح بین‌المللی است. کتاب «قوی سیاه» یکی از معروفترین آثار او به شمار می‌رود. نیکلاس طالب در حال حاضر در دانشگاه‌های نیویورک، آکسفورد و ماساچوست تدریس می‌کند.
درباره ترجمه فارسی کتاب «قوی سیاه»
کتاب «قوی سیاه» توسط «محمد ابراهیم محجوب» به فارسی برگردانده شده است. ترجمه «محجوب» را انتشارات آریانا قلم برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.
رتبه کتاب «قوی سیاه» در گودریدز: 3.9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده