کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | چهار میثاق
چهار میثاق شابک: 9789647390958 116 صفحه 151 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 5000 چهار میثاق دون میگوئل روئیز دل آرا قهرمان علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

390,000 ریال 520,000 ریال

ناشر: ذهن آویز

چاپ پنجاه و یکم

کتاب «چهار میثاق: کتاب خِرَد سرخپوستان تولتک»، نوشته دون میگوئل روئیز
کتاب «چهار میثاق: کتاب خِرَد سرخپوستان تولتک»، با عنوان اصلیThe Four Agreements: A Practical Guide to Personal Freedom، رجعتی است به فرهنگ و اعتقادات معنوی مردم اعصار کهن، برای نشان دادن کارایی بخشی از آموزه‌های معنوی قدیمی در زندگی انسان امروز. دون میگوئل روئیز در این کتاب، که متن اصلی آن نخستین بار در سال 1997 منتشر شد، از آموزه‌های سرخپوستان «تولتک» سخن می‌گوید. این سرخپوستان قرنها پیش، برای حفظ میراث معنوی و آیین‌های باستانی، گرد هم آمدند و جامعه‌ای را تشکیل دادند. تولتک‌ها، چنانکه در این کتاب توضیح داده شده، یک قوم و نژاد نبوده‌اند. آنها دانشمندان و هنرمندان خردمندی بوده‌اند که دور هم جمع شده‌اند تا آنچه را از معنویات و دانش باستانی که مفید می‌دانسته‌اند از گزند فراموشی و نابودی حفظ کنند. چه بسا این‌طور به نظر آید که این میراث معنوی مربوط به گذشتگان است و انسان مدرنِ امروزی را به‌کار نمی‌آید. اما دون میگوئل روئیز در کتاب «چهار میثاق» سعی دارد نشان دهد که چنین نیست و به‌کارگیری این آموزه‌ها در عصر حاضر می‌تواند انسان را به آرامش و شادی و عشق و آزادی برساند و جهان را از دوزخ به بهشت بدل کند. «چهار میثاق» کتابی است در جهت تغییر در خود به قصد تغییر جهان؛ کتابی برای پرورش رؤیاهای نیک و سازنده.

مروری بر کتاب «چهار میثاق»
«چهار میثاق» درباره چهار اصل مهم معنوی است که به اعتقاد دون میگوئل روئیز یادگیری آنها انسان را به شادی و رضایت و آرامش و آزادی می‌رساند. روئیز در کتاب «چهار میثاق» روش به‌کارگیری این اصول برای زندگی بهتر را به خواننده آموزش می‌دهد. او این اصول را از سنت و میراث فرهنگی و معنوی نیاکان خود استخراج و به انسان امروز عرضه کرده است. روئیز در «چهار میثاق» در پی احیاء بخشی از سنت است که به اعتقاد او همچنان کاربرد دارد و انسان می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های آن، انرژی‌های مثبت را در درون خود فعال کند و تغییر و تحولی مثبت را در خود و جهان رقم زند. روئیز می‌خواهد ما را یاری کند که با رجوع به بخشهای ارزشمند و نیروهای پویای گذشته، غبار عادت‌ها و پیش‌داوری‌ها را از پیش چشم کنار زنیم و جهان و واقعیت را جور دیگری ببینیم و درک کنیم و به رابطه‌ای مبتنی بر عشق و صلح و آرامش با خود و جهان و دیگر آدمیان دست یابیم. او در «چهار میثاق» از اهمیت تلاش و ارزش و تأثیر کلام سخن می‌گوید و از هرآنچه که معتقد است یادگیری و به‌کاربستن آن زندگیِ بهتری را برای انسان رقم خواهد زد.
چهار میثاقی که روئیز در کتاب خود از آنها می‌گوید عبارتند از: «با کلام خود گناه نکنید»، «هیچ چیز را به خود نگیرید»، «تصورات باطل نکنید» و «همیشه بیشترین تلاشتان را بکنید».
کتاب «چهار میثاق» از مقدمه‌ای با عنوان «آینه دودی» و شش بخش تشکیل شده است. «اهلی شدن و رؤیای سیاره زمین» عنوان بخش اول کتاب است. بخش‌های دوم تا پنجم به چهار میثاق و شرح هر یک از آنها اختصاص دارد. «راه تولتک‌ها به سوی آزادی – شکستن میثاق‌های قدیمی» نیز عنوان بخش ششم و پایانی کتاب است.

درباره دون میگوئل روئیز، نویسنده کتاب «چهار میثاق»
دون میگوئل روئیز (Don Miguel Ruiz)، متولد 1952، نویسنده و پزشکِ جرّاحِ مکزیکی است. روئیز خود از تبار سرخپوستان تولتک است. او پیش از آنکه به نوشتن کتابهایی در زمینه خودیاری، با تکیه بر باورها و فرهنگ کهن سرخپوستان، بپردازد به کار پزشکی مشغول بود، اما تصادفی که نزدیک بود به مرگش بینجامد، تحولی در زندگی‌اش پدید آورد. «میثاق پنجم»، «استادی در عشق: راهنمایی عملی در هنر ارتباطات» و «سه پرسش: چگونه قدرت درونتان را کشف کنید و بر آن تسلط یابید» از دیگر کتابهای اوست.

درباره ترجمه فارسی کتاب «چهار میثاق»
از «چهار میثاق» چند ترجمه فارسی موجود است. انتشارات ذهن‌آویز این کتاب را با ترجمه و مقدمه دل‌آرا قهرمان منتشر کرده است. دل‌آرا قهرمان، مترجم و شاعر ایرانی، متولد 1324 در تهران و تحصیلکرده علوم سیاسی در دانشگاه لوزان سوئیس است. «کیمیاگر»، «کوه پنجم»، «بانوی سپید»، «کودک، سرباز و دریا»، «سفر به دیگرسو» و «ابریشم» از جمله ترجمه‌های اوست. از دفترهای شعر او نیز می‌توان به «لیلی عاشق» و «بادهای مدوّر» اشاره کرد.
رضا ناظری و مهرداد یوسفی از دیگر مترجمان فارسی کتاب «چهار میثاق» هستند. ترجمه رضا ناظری از این کتاب در انتشارات راشدین و ترجمه مهرداد یوسفی در انتشارات نیک فرجام منتشر شده است.

رتبه کتاب «چهار میثاق» در گودریدز: 4/16 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده